Pagina 1 van 1
Uitlijning 105
Geplaatst: zo apr 30, 2006 21:40
door juulke
Ik heb recent alle zes de stuurkogels van mijn Guilia vervangen en moet de boel opnieuw laten uitlijnen.
In mijn reparatiebijbel (ALFA ROMEO Restaurierungs-Anleiting van Schrader motor Technik) staat de volgende procedure beschreven (vrij vertaald uit het duits):
-----------------------------------------------
Het stuur in de middenstand vastzetten.
De linker stuurstang zodanog afstellen zodat je een "Vorspur" ( toespoor?) hebt van 1.5 mm.
De rechter stuurstang 5 mm korter maken dan de linker en vervolgens het toespoor van het rechter wiel met de lange stuurstang ook afstellen op 1.5 mm.
----------------------------------------------
Waarom moet de rechter 5 mm korter worden gemaakt dan de linker?
Ik zou eerder verwachten dat beide gelijk zouden moeten zijn.
RE: Uitlijning 105
Geplaatst: zo apr 30, 2006 21:47
door @lfa@lgra
Als je goed leest staat er niet dat je "langste stuurarm" 5 mm korter
blijft.
Het is een handeling VOOR de uiteindelijke afstelling, kennelijk met de bedoeling om je de stuurkogel naar buiten toe te draaien ipv naar binnen.(Speling 1 kant opdraaien)
Verder maakt het natuurlijk niets uit.

RE: Uitlijning 105
Geplaatst: zo apr 30, 2006 22:01
door Andretti Molletti
Das een leuke, want je schroefdraadspeling gaat de andere kant op!!

RE: Uitlijning 105
Geplaatst: zo apr 30, 2006 22:06
door juulke
Misschien is mij vertaling niet helemaal duidelijk maar er staat wel degelijk dat het toespoor van het rechterwiel moet worden afgesteld door de lange ( dus middelste) stuurstang te verdraaien.
De handleiding is trouwens een duitse vertaling van een originele italiaanse handleiding van Bucheli.
Juulke
RE: Uitlijning 105
Geplaatst: ma mei 01, 2006 00:38
door berlinista
ik doe het ook zo en dat gaat prima.
Verder is er nog een heel verhaal, dat staat er ook in, over de gewichten die je in de auto moet stoppen.
Dit om hem eerst helemaal recht te zetten.
RE: Uitlijning 105
Geplaatst: ma mei 01, 2006 10:46
door Andretti Molletti
Ik denk niet dat hier veel mensen zijn die weten wat er gebeurt als je zo afsteld.
(dit om te prikkelen tot een goed antwoordt

)
Gaan we:
je stelt van de totaal 3 stangetjes links op een vaste lengte, rechts op diezelfde lengte MINUS 5 mm.
Er staat dus wel degelijk dat die rechters stuurstang korter blijft!!
Bij het uitlijnen heb je als eerste het stuur in de rechtuit/middenstand gezet. Daarna ga je vanuit die vaste stand je linker wiel stellen. De stuurstang rechts maak je gerelateerd aan de linker, dit heeft een reden!!! De reden ligt waarschijnlijk in het veranderen van de sporing bij het in en uitveren. Omdat de linkerkant van de standaard uitgevoerde auto anders is kwa hoogte, stel je dus rechts een correctie op de verandering van sporing bij inveren... eigenlijk zorg je ervoor dat links en rechts gelijke spoorverandering krijgen bij het in en uitveren. Uiteraard stel je na deze lengte correctie alleen noog maar in het midden bij! Het rechterwiel heeft dus twee stelmogelijkheden.
LET OP: monteer je andere veren en of andere schotels, dan zou je dus het linker en rechter stangetje gelijk moeten houden!! (dat deed ik tenminste in de racerij wel zo

)
Dus de beschreven procedure is alleen voor standaard auto's met standaard veren en veerschotels li-re verschillend (standaard).
Het gewichten verhaal idem!! Alleen voor totaal standaard auto's... die saai gebruikt gaan worden

Re: RE: Uitlijning 105
Geplaatst: ma mei 01, 2006 12:26
door spully
Ik denk niet dat hier veel mensen zijn die weten wat er gebeurt als je zo afsteld.
(dit om te prikkelen tot een goed antwoordt

)
Gaan we:
je stelt van de totaal 3 stangetjes links op een vaste lengte, rechts op diezelfde lengte MINUS 5 mm.
Er staat dus wel degelijk dat die rechters stuurstang korter blijft!!
Bij het uitlijnen heb je als eerste het stuur in de rechtuit/middenstand gezet. Daarna ga je vanuit die vaste stand je linker wiel stellen. De stuurstang rechts maak je gerelateerd aan de linker, dit heeft een reden!!! De reden ligt waarschijnlijk in het veranderen van de sporing bij het in en uitveren. Omdat de linkerkant van de standaard uitgevoerde auto anders is kwa hoogte, stel je dus rechts een correctie op de verandering van sporing bij inveren... eigenlijk zorg je ervoor dat links en rechts gelijke spoorverandering krijgen bij het in en uitveren. Uiteraard stel je na deze lengte correctie alleen noog maar in het midden bij! Het rechterwiel heeft dus twee stelmogelijkheden.
LET OP: monteer je andere veren en of andere schotels, dan zou je dus het linker en rechter stangetje gelijk moeten houden!! (dat deed ik tenminste in de racerij wel zo

)
Dus de beschreven procedure is alleen voor standaard auto's met standaard veren en veerschotels li-re verschillend (standaard).
Het gewichten verhaal idem!! Alleen voor totaal standaard auto's... die saai gebruikt gaan worden

Waarom geldt dit niet voor een verlaagde 105?
Re: RE: Uitlijning 105
Geplaatst: ma mei 01, 2006 12:26
door spully
Ik denk niet dat hier veel mensen zijn die weten wat er gebeurt als je zo afsteld.
(dit om te prikkelen tot een goed antwoordt

)
Gaan we:
je stelt van de totaal 3 stangetjes links op een vaste lengte, rechts op diezelfde lengte MINUS 5 mm.
Er staat dus wel degelijk dat die rechters stuurstang korter blijft!!
Bij het uitlijnen heb je als eerste het stuur in de rechtuit/middenstand gezet. Daarna ga je vanuit die vaste stand je linker wiel stellen. De stuurstang rechts maak je gerelateerd aan de linker, dit heeft een reden!!! De reden ligt waarschijnlijk in het veranderen van de sporing bij het in en uitveren. Omdat de linkerkant van de standaard uitgevoerde auto anders is kwa hoogte, stel je dus rechts een correctie op de verandering van sporing bij inveren... eigenlijk zorg je ervoor dat links en rechts gelijke spoorverandering krijgen bij het in en uitveren. Uiteraard stel je na deze lengte correctie alleen noog maar in het midden bij! Het rechterwiel heeft dus twee stelmogelijkheden.
LET OP: monteer je andere veren en of andere schotels, dan zou je dus het linker en rechter stangetje gelijk moeten houden!! (dat deed ik tenminste in de racerij wel zo

)
Dus de beschreven procedure is alleen voor standaard auto's met standaard veren en veerschotels li-re verschillend (standaard).
Het gewichten verhaal idem!! Alleen voor totaal standaard auto's... die saai gebruikt gaan worden

Waarom geldt dit niet voor een verlaagde 105?
RE: Uitlijning 105
Geplaatst: ma mei 01, 2006 12:39
door juulke
@dre
Oke Dre, is een verklaarbaar verhaal dat je daar geeft.
Mijn Giulia is echter niet standaard, ik had er nog wat plaatjes van willen schieten voor de afdeling "Projecten" want ik heb afgelopen winter het een en ander uitgevreten.
Veren gewisseld 320 kg/cm op de vooras achter ? (met dank aan Berlinista), koni geel dempers teruggestuurd en aan laten passen aan Squadra specificaties ( Suspension Centre), voor en achter alles in de powerflex, dikke stabi voor met aangepaste botjes.
Echter rechts een diepe veerschotel en links een ondiepe.
Daarnaast natuurlijk een 2 ltr blok, 2 ltr achteras met verhoogd sper.
Moet ik nu uit jouw verhaal concluderen dat ik de stuurstangen links en rechts gelijk moet maken of niet?
Bovenstaande modificaties gevens trouwens aan denk ik hoe de auto gebruikt wordt.
ER WORDT GEEN METER SAAI MEE GEREDEN.
Juulke
RE: Uitlijning 105
Geplaatst: ma mei 01, 2006 12:54
door Andretti Molletti
Waarom het anders is bij een verlaagde 105 staat in de tekst,
en de vraag wat te doen kan alleen door Berlinista beantwoordt worden. Hij weet of je gelijke veren hebt of niet...