ite

climate control geen koude lucht

za apr 29, 2006 16:26

Heb een 156 sportwagon van 2001. bij inschakeling van de climate control wordt de lucht niet koud, terwijl de compressor wel aan slaat. :( De instellingen zijn wel juist. Wie kan mij een tip geven.

bvd Ite

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: climate control geen koude lucht

za apr 29, 2006 17:33

druk in systeem te laag
oplossing: afpersen met N2, of opnieuw afvullen en dan afpersen.
ga naar een bedrijf dat stek erkend is
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: climate control geen koude lucht

zo apr 30, 2006 12:30

ga naar een bedrijf dat stek erkend is
:thumbs: Zou ik wel doen ja! Anders krijg je mij op je dak! (werk oa voor de STEK) :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

*****5Sterren*(6)

RE: climate control geen koude lucht

ma mei 01, 2006 10:21

Wat is de betekenis van 'stek', en hoe vaak moet je de airco laten checken? Ik las al eerder dat je die eens in de maand even aan moet zetten ook.
Of is dat een fabel?

groet

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: climate control geen koude lucht

ma mei 01, 2006 19:03

Wat is de betekenis van 'stek', en hoe vaak moet je de airco laten checken? Ik las al eerder dat je die eens in de maand even aan moet zetten ook.
Of is dat een fabel?

groet
Een Airco verliest gemiddeld 70 gram koudemiddel per jaar (langs het asje van de compressor. Als je ergens een lekje heb verliest die natuurlijk sneller zijn inhoud. Voor een airco is het altijd beter als je hem regelmatig gebruikt. In het airco gas zit een beetje olie dat er oa. voor zorgt dat de afdichtingsrubbers van de leidingen soepel blijven.

Als bv. een airco een vulling heeft van 600 gram en er zit nog 400 gram in, zou je dit in het interieur waarschijnlijk niet merken.

Nu moet ik eerlijk zijn er zijn genoeg bedrijven die airco's doen zonder stek erkenning (bv alleen monteur beschikt over stek-diploma, of niet)
Het stek houd vooral in de gaten dat je veilig en milieu vriendelijk met de koudemiddel (R134a) omgaat. Daar moet je ook examen voor doen (bij de stek)

De mensen van stek die controleren ook de bedrijven (met stek erkenning) of alle apparatuur aanwezig is, en er wordt bijgehouden hoeveel R134a er is verbruikt, en controleerd dit dan ook op de lijsten.(ivm met de verliezen ervan)

Nu is het ook zo dat de autobranche (die eigenlijk zo goed als laatste veelvuldig airco toepassen) eigenlijk de l*l is met alle drukte om alle airco vullingen(en natuurlijk milieu) vergelijk dit maar eens met de beroepsvissers die de vis in een gekoelde ruimte hebben liggen (als ze op zee zitten)
Die nemen meestal extra koudemiddelgasflessen mee, om de instalatie draaiende te houden.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Speeder

RE: climate control geen koude lucht

ma mei 01, 2006 19:11

Ik denk dat dit inderdaad een kwestie is van opnieuw laten vullen van het systeem. Daarbij is het belangrijk te achterhalen waarom hij niet meer koud word. Stel nou dat er een lek in het systeem zit, dan zou het kunnen dat er helemaal geen koudemiddel meer in zit. In dit geval moet de compressor ook gechecked worden etc etc. Dit zal wel niet het geval zijn, dus gewoon door een stek erkend bedrijf laten vullen en gaan met die banaan.

Veel van die beunhazen die airco systemen vullen nemen de hoeveelheid wel is met een korrel zout. Dit is echter NIET de bedoeling omdat je maar over kleine hoeveelheden koudemiddel praat. Een kleine afwijking kan je systeem al snel verstoren...

Andretti Molletti

RE: climate control geen koude lucht

ma mei 01, 2006 19:45

Natuurkunde.... zolang er vloeistof is is er druk... zolang er druk is, slaat je compressor aan...
Een drukmeting zou al gauw uitsluitsel geven, maar ook met voelen kun je vasstellen waar verdamping van het koudemiddel plaatsvind..
Als het systeem echt leeg is slaat de compressor niet meer aan.

Eeen keer per week a maand aanzetten is om je keerring in je compressor soepel te houden en dus OK.

STEK is een organisatie die controleert of je geen CFK's verspilt.. en die tevens weet dat er GEEN CFK's in R134a zitten.. dus ze controleren op iets wat er niet is, en daar hebben ze een dagtaak aan...


TOM??? Leg dat eens uit??? :wink:

Oja, antwoordt is leeg laten halen, afpersen (doen ze allemaal :lol: :lol: ) en dan weer vullen met de juiste hoeveelheid (incl olie).. Kassa!

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: climate control geen koude lucht

ma mei 01, 2006 19:47

Wordt hij niet echt koud of blijft hij warm? In het laatste geval zou ik controleren of de stappenmotor en/of de betreffende klep wel werkt.

Andretti Molletti

RE: climate control geen koude lucht

ma mei 01, 2006 19:51

Och ja.. een diagnose stellen ... oud en ambachtelijk ;)

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: climate control geen koude lucht

ma mei 01, 2006 22:33

TOM??? Leg dat eens uit??? :wink:
Its a simple: STEK ofwel Stichting Erkenningsregeling voor de koeltechnische branche vereist (overheids opgedragen) dat met name de vloeistoffen ofwel het koudemiddel, reparaties ofwel onderhoudswerkzaamheden worden verricht door een STEK erkend bedrijf (monteur met diploma)
Dit om gerommel en gerotzooi te voorkomen. zie het adres op de Website: http://www.stek.nl Dit is één branchesamenwerkingsopdracht van de 35 gehuisvest bij de firma waar ik werkzaam voor ben:http://www.hetbranchebureau.nl
Afgesplitste organisatie van Ernst & Young http://www.ey.nl toen deze consultancy tak niet meer paste in de fusie destijds (lees fiasco) van de firma Cap Gemini Ernst & Young. Nu dus weer Cap Gemini (IT-ers blijf bij je leest!)

Onze firma heeft vertakkingen in andere bekende (beruchte) firma's zoals Moret en Lindbergh (later Moret Ernst & Young) en bureau Teppema, Bureau BSG....Lopende opdrachten ofwel langlopende branche samenwerkingsverbanden zijn nog steeds in onze firma lopend.

Capice? :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

mafkees

RE: climate control geen koude lucht

ma mei 01, 2006 22:44

wat ik dus niet snap is dat bij een airco, bij ons op het kantoor, nooit onderhoud nodig is......

deze azirco hangt er al ruim 8 jaar en is nog nooit bij gevuld, een airco is toch een airco :roll:

Gebruikersavatar
JWDORTLAND
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: ma apr 25, 2005 21:40
Locatie: Blaricum

RE: climate control geen koude lucht

ma mei 01, 2006 23:28

Ik had eens een 155 1.8 16V bj 1996 met airco(gekocht van een guru) , heb toen preventief(ivm vakantie naar warm land)bij een stek bedrijf het koelmiddel laten verversen, ging als volgt: sluit apparatuur aan pompt het systeem leeg kijkt hoeveel koelmiddel eruit komt daarna voor een minuut of 5 a 10 vacuum en daarna vullen met koelmiddel was in mijn geval maar ik dacht een 190 gram en het werkte perfekt stond er bij en keek erna(was bij een klant van mij) waarom zou zo`n airco systeem nou 70 gr koelmiddel per jaar verleizen?? dan ben je elke 3jr aan de beurt en dat is wat overdreven, mijn ervaring is dat je pas iets merkt na een jaar of 5-6 dan wordt het tijd om het koelmiddel te verversen, mijns inziens vullen ze nooit bij omdat men niet kan meten hoeveel gram(koelmiddel + lucht) er in het systeem zit.
AR Giulia 2.2 240PK 2017 Blue Monte Carlo Bruin leer interieur
AR 75 2.0 TS 1990 155pk Squadra
Fiat Abarth 1.4 2011 175Pk
AR GT 1.3 Junior 1974 75 pk

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: climate control geen koude lucht

di mei 02, 2006 01:41

wat ik dus niet snap is dat bij een airco, bij ons op het kantoor, nooit onderhoud nodig is......

deze azirco hangt er al ruim 8 jaar en is nog nooit bij gevuld, een airco is toch een airco :roll:
Grotere unit met niet flexiblele leidingen en minder koppelingen hebben minder verlies = dus doetie het nog....
Keertje schoonmaken zou sowieso voor jullie beter zijn! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: climate control geen koude lucht

di mei 02, 2006 08:17

TOM??? Leg dat eens uit??? :wink:
Its a simple: STEK ofwel Stichting Erkenningsregeling voor de koeltechnische branche vereist (overheids opgedragen) dat met name de vloeistoffen ofwel het koudemiddel, reparaties ofwel onderhoudswerkzaamheden worden verricht door een STEK erkend bedrijf (monteur met diploma)
Dit om gerommel en gerotzooi te voorkomen. zie het adres op de Website: http://www.stek.nl Dit is één branchesamenwerkingsopdracht van de 35 gehuisvest bij de firma waar ik werkzaam voor ben:http://www.hetbranchebureau.nl
Afgesplitste organisatie van Ernst & Young http://www.ey.nl toen deze consultancy tak niet meer paste in de fusie destijds (lees fiasco) van de firma Cap Gemini Ernst & Young. Nu dus weer Cap Gemini (IT-ers blijf bij je leest!)

Onze firma heeft vertakkingen in andere bekende (beruchte) firma's zoals Moret en Lindbergh (later Moret Ernst & Young) en bureau Teppema, Bureau BSG....Lopende opdrachten ofwel langlopende branche samenwerkingsverbanden zijn nog steeds in onze firma lopend.

Capice? :wink:


leuk eromheen geluld maar weet je zelf het antwoord niet of wil je het antwoord niet geven? :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: climate control geen koude lucht

di mei 02, 2006 11:12

Even inhaken op deze discussie. STEK heeft de taak om het gebruik van koelmiddelen te registreren. Of deze nu wel of geen CFK bevatten. De varianten zonder chloorverbinding, de HFK's wat R134a is, hebben wel een gigantisch broeikaseffect. Hier dient Nederland dus ook van bij te houden hoeveel er gebruikt wordt in verband met internationale afspraken.
Daarnaast is het werken met koelmiddel niet geheel ongevaarlijk, dus enige scholing/training/opleiding is gewenst.

Voor het probleem kan het ook zijn dat er te weinig koelmiddelaanwezig is, waardoor de gewenste capaciteit niet gehaald wordt. Dit heeft een collega zelf meegemaakt met zijn auto. Bijvullen had tot gevolg dat de airco het weer picobello deed. Wat ook schering en inslag is, is dat de aircoinstallatie niet wordt bekeken tijdens de service beurten. Dit door gebrek aan kennis en/of onwil. Kortom, rij eens langs een specialist langs om de druk in het systeem te laten bepalen. Ofwel laat een goede diagnose stellen en de airco heeft ook een uitleesbare ecu die storingen vasthoudt.

Succes,

Rob

Terug naar “Algemene Technische vragen”