Pagina 1 van 2

Beter remmen met een 75

Geplaatst: do apr 27, 2006 21:35
door ASO75
Hallo,

Altijd na wat "geboenderd" te hebben op (b.v.) Zandvoort of waar dan ook denk ik eraan om eens wat aan mijn (75 1987 america) sompige remmen te (laten) doen.
Is er een goede goedkope manier om um wat beter te laten remmen?
Gewoon beter remmen hoofdzakelijk bij straatgebruik dus.
En het hoeft niet zo te zijn dat dat bij aantipping van het rempedaal m'n voortanden tegen de voorruit leggen...;-)
Wat adviseren jullie?

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: do apr 27, 2006 21:36
door Dottore M
Blokjes ! Ik heb Ferodo DS2500 en die bevallen wel, wellicht dta je voor het circuit meer naar Pagid blauw oid zou willen... gebruik ook eens search..

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: do apr 27, 2006 21:37
door yuri 75 V6
Ferodo DS2500 is leuk, lief en aardig op straat. Op het circuit stook je ze in not time op. Goodridge remslangen schelen ook. en fatsoenlijke remvloeistof.

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: do apr 27, 2006 22:31
door alfaqv75
Ferodo DS2500 is leuk, lief en aardig op straat. Op het circuit stook je ze in not time op
ik heb geen ervaring met een 75 maar met een 33, maar die ferodo's 2500 rem je niet zo maar weg (heb al meerdere circuit dagen mee gereden en rijd op straat nou ook niet echt als een oud oma-tjuh) Had hiervoor OMP wat ik binnen 12.000 km kompleet heb weg geremd. Ook nog eens EBC gehad, ging wel iets langer mee als OMP, maar remt niet als de ferodo's. Echter is bij nieuwe blokken goed inremmen wel belangrijk, anders slijten ze inderdaad als een gek weg of ze verglazuren helemaal......

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: do apr 27, 2006 22:36
door yuri 75 V6
Ik denk dat het relatief hoge gewicht van de 75 V6 debet is aan het bizar harde slijten op de trackday. 2 x 45 minuten vol aan de bak op Zandvoort met 1350 kilo is niet niks natuurlijk. Temperaturen lopen dan erg hoog op, en het blokje brokkelt gewoon af of het speculaas is. Nu heb ik Pagid Rood en dat heeft 3 x 45 minuten glansrijk doorstaan (auto was ook ongeveer een 100 - 125 kilo lichter nu en met betere remvloeistof en geforceerde rijwindkoeling uitgerust). De DS2500's waren echt wel fatsoenlijk ingeremd hoor. Maar tegen een serieuze duurbelasting zijn ze niet bestand; op straat kom je daar nooit bij in de buurt. Ik heb de auto eerst met DS2500 op de openbare weg gereden, en af en toe ook op, eh, sportieve wijze. Maar wat je ook doet, het om de 20 seconden vol in de ankers van een circuit (en dat 3 kwartier aan een stuk!), daar kom je op straat gewoon niet aan.

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: do apr 27, 2006 22:46
door alfaqv75
daar kom je op straat gewoon niet aan.
mee eens, maar heb ook al menig circuit dagje mee gemaakt en dan 30 of 45 min vol vlammen (als ik er dan eens rij kan ik zeker niet rustig aan doen) en die ferodo's blijven maar heel (echter is een 33 wel 950 kg, een stuk lichter, heb ik geperforeerde, gefentileerde en gegroefde schijven aan de voorzijde en dit alles zal toch tot een lagere temperatuur lijden waar die ferodo's dus misschien niet goed tegen kunnen)

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: do apr 27, 2006 22:47
door ronald
Wij hebben net voor onze 75's nieuwe originele schijven besteld en de RS blokken, dus Pagid rood vóór en Ferodo 2500 achter. Verder de teflon remslangen en dus meteen olie verversen. Dan zouden we iets sneller moeten kunnen stoppen dan dat we nu doen want dat is echt beroerd... :x Arjan (van de Autovisie 75 :wink: ) glijdt vrolijk verder en ik tril 3 keer de auto uit als ik rem...

Ik zal jullie op de hoogte houden..

Re: RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: do apr 27, 2006 22:51
door yuri 75 V6
daar kom je op straat gewoon niet aan.
mee eens, maar heb ook al menig circuit dagje mee gemaakt en dan 30 of 45 min vol vlammen (als ik er dan eens rij kan ik zeker niet rustig aan doen) en die ferodo's blijven maar heel (echter is een 33 wel 950 kg, een stuk lichter, heb ik geperforeerde, gefentileerde en gegroefde schijven aan de voorzijde en dit alles zal toch tot een lagere temperatuur lijden waar die ferodo's dus misschien niet goed tegen kunnen)
Geventileerd, geperforeerd en gegroefd had ik ook (OMP geloof ik). Is k%t en kl%te. Gaten gingen vol zitten met remstof. Weg warmte-afvoer, en kromgetrokken ook nog. Weggegooid geld. Nu zitten er standaard geventileerde Brembo-schijven op, niks meer aan doen! En als klap op de vuurpijl beginnen de OMP schijven nog uit te scheuren rond de wielboutgaten ook!

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: vr apr 28, 2006 08:30
door DJ
De standaard brembo schjven zijn prima en niet duur, al die omp ebc en weet ik veel wat voor schijven is weggegooid geld!
Heb een heel jaar met ferrodo 2500 gereden op m'n N-ring 75TS. Incl keer vrij rijden zandvoort en assen en driftdagen. Zijn nog niet half op. Zijn goed gekeurd voor op straat (E keur) maar ik vind 2500 achteraf beetje vlees nog vis. Op straat grijpen ze de 2keer hard remmen beter aan als de eerste keer en dat wil je niet. Op circuit geen problemen gehad maar mijn TS heeft standaard vermogen (en goed onderstel) bovendien is N ring niet zwaar voor remmen. En zandvoort was natte baan. En assen was door technisch malheur (aandrijfas) maar 20 minuten rijden van de hele middag.
Voor op straat ga ik strakt als de blokken op zijn weer pagid blauw proberen. Erg goede ervaring mee gehad in verleden.
Voor op de circuit weet ik het nog niet.

O ja wil je beter remmen/meer gevoel: stijf het schutboerd op waar je pedalbox tegen aan gebout zit!!!!!! Kost niks werkt goed.

Gr,
DJ

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: vr apr 28, 2006 19:11
door alfaqv75
(OMP geloof ik). Is k%t en kl%te
Helemaal mee eens, kost niet veel maar het is ook echt helemaal niets......

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: zo apr 30, 2006 15:56
door ASO75
En voor veel geld?
En wat is dan veel?

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: zo apr 30, 2006 17:19
door DJ
Veel geld: complete vooremset van een A merk (AP brembo tarox Mov-it) reken op iets van E2000 incl alles. (eerder meer dan minder als je echt alles rekent) Je hebt dan pannekoek schijven van om en nabij 300mm (dus 16"velgen nodig) en 4 of 6 zuigeremtangen. Vermoedelijk heb je dan ook grotere hoofdremcilindr nodig als je niet met rempedaal tegen het schutbord wil zitten voordat je remmen goed aangrijpen..........

Andere optie is de RS remmodificatie (147 gta schijven met originele 75 tangen met een afstandstuk) check z'n site dacht hiervoor Dacht iets van E600.

Nog een optie: SZ voorremschijven met girling 4 pots tangen van een volvo 240 (turbo?) Kosten totaal circa E600

Verstandigste en goedkoopste optie voor een straat auto
- schutbord bij pedalbox opstijven
- hitteschilden bij remschijven weg
- mistlampen eruit en binnenwielbakken inzagen zodat lucht bij wiel/remschijf kan komen
- kwaliteits remslangen (telfon/rvs wapening)
- kwaliteits remolie en minimaal elk jaar verversen en voor een track day (en goed ontluchten!!)
- goede remblokken, voor straat zou ik pagid blauw proberen. Komen op mijn auto zodra de mijn huidige blokken op zijn. Als je over stapt op andere blokken dan of je schijf ietsje afdraaien of gewoon nieuwe schijven.

Het is maar net wat je wilt met de auto en wat je ervoor over hebt. Je kan ook de wegligging en je eigen stuurkunst ( :wink: ) aanpakken, hoef je niet zo hard meer te remmen voo de bocht..................


Mzzl,
DJ

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: zo apr 30, 2006 17:31
door ravado
Overstappen op andere blokken dan hoef je niet gelijk andere schijven tehalen. Een optie is idd afdraaien maar gewoon met een P60 schuurpapier de schijven schuren kan ook prima!! en is veel goedkoper..... :wink:

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: zo apr 30, 2006 17:36
door DJ
@ravado: heb een hele slechte ervaring met overstappen op andere blokken en schuren hielp toen niet. Vandaar dus mijn advies om ze gelijk maar minimaal af te laten draaien. Kost geen vermogen (ff goed rondvragen) en je schijven zijn weer fris. En als ze al wat dunnetje beginnen te worden gewoon nieuwe nemen. Zo extreem duur zijn ze niet. dacht iets van E50 p/s stuk voor.

Gr,
DJ

RE: Beter remmen met een 75

Geplaatst: zo apr 30, 2006 19:18
door ronald
Klopt. Bij Tuynder originele schijven, vóór kost 49 ex per stuk, en achter 25 ex per stuk. Geen geld dus... :lol:

Rem blokken hebben we bij RS besteld.