Pagina 1 van 1
weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: wo apr 26, 2006 20:08
door Harry
Hallo technicie ,
Past een weber 40 DCOE 124 en 125 op een 2000 nordblok.
Zouden op een alfetta uit 1978 gezeten hebben.
Nu wil ik ze op mijn 2000 spider uit 1972 plaatsen.
Met vriendelijke groet
Harry
RE: weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: wo apr 26, 2006 20:54
door @lfa@lgra
Passen doen ze zeker, maar of ze ook goed werken??
Het zijn twee Webers met een erg hoog nummer en dat houdt per definitie in dat het "emissie" carburateurs zijn.
Ze kunnen voor je oude Nordje dus wel een minder goed gaan bevallen. (slechter overnemen/oppakken en zo.)Alleen het monteren van afwijkende sproeiers is meestal niet de oplossing.
Ik heb hier( met deze type's) echter geen ervaring mee, maar mogelijk dat anderen hier met dergelijke carburateurs gereden/ geexpermenteerd hebben??
Als je nu Dellorto's op je Spider hebt zou ik die persoonlijk mooi laten zitten. Prima dingen.
RE: weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: do apr 27, 2006 13:21
door Harry
Dag @lfa@lgra,
Ik heb nu Solexen erop zitten die stationair niet echt lekker af te stellen zijn.
Hij loopt ook niet goed (als ik snel optrek boven 3500 toeren) als ik het filterhuis erop plaats (ook zonder filter erin), terwijl met K&N open filters wel...??? Vreemd he.
Vandaar dat ik deze webers wilde proberen.
Groetjes
Harry
RE: weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: do apr 27, 2006 13:27
door Harry
Wat zijn overigens "emissie" carburateurs??
Groetjes
Harry
RE: weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: vr apr 28, 2006 23:13
door rafael
Hallo
Emissie carburateurs voldoen aan bepaalde emissie eisen.
Ze zijn te herkennen aan meer dan 3 stelschroeven per kanaal, en uit progressieholes met 5 gaten i.p.v. 3.
Rafael
RE: weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: za apr 29, 2006 12:19
door Andretti Molletti
Emissie carbs is een in de volksmond gegroeide term voor carbs die BETER zijn af te stellen dan de oude ..
De klacht omschrijving is duidelijk, je carbs staan te rijk..
Een Solex kun je beter afstellen dan welke andere carb dan ook omdat ze onafhankelijk van elkaar te verstellen gaskleppen hebben!
Onderdelen dus sproeiers zijn lastig te verkrijgen, daarom zijn Solexen onbekend en onbemind.
En meer dan 3 stelschroeven per kanaal?? leg dat eens uit....
Lees het KB en gebruik de search-functie..
Er is zoveel overde de horizontale carbs geschreven dat het goed te krijgen moet zijn, stel eerst de diagnose maar eens... straks blijkt het een ontstekingsprobleem te zijn

RE: weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: za apr 29, 2006 13:42
door rafael
De 3 stelschroeven vaan een gewone DCOE zijn:
idle, progression, en accelleraton afstelling.
Waarbij de idle precies boven de vlider zit (motor zijde)
Nieuwere hebben ook nog zo iets als een idle by-pass e.d.
Rafael
RE: weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: za apr 29, 2006 19:26
door Harry
Deze Weber heeft inderdaad 5 progressie gaatjes, en een extra stelschroefje/naaldje dit bij de motor zitten. Ik zal een plaatje proberen te plaatsen.
Dat extra stelnaaldje is dat om het idle circuit te omzeilen? Maar wat is daar het nut van??
MVG
Harry
RE: weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: za apr 29, 2006 20:13
door Andretti Molletti
staat in het KB
maar goed je kan bij alle webers/solexen/Dellorto's stationair stellen en de acceleratie opbrengst en duur stellen.
Progression kun je niet stellen, daarvoor moet je gaatjes dichtmaken of boren. De extra afstelling die je hebt bij latere webers en Dellorto's maakt het mogelijk afwijkingen in de smoorkleppen bij stationair en net daarna te compenseren... thats all...
Ook hebben de latere Webers en Dellorto's aansluitingen voor vacuum-meters.
Een emissie carb zoals die wel eens genoemd wordt heeft als belangrijkste afwijking meerdere progressie gaatjes waardoor deze in deellast net even armer loopt en dus een vacuumvervroegde ontsteking nodig heeft omdat een arm mengsel trager brandt...
Ik geef ze niet graag de kost, die die een andere carb monteren maar vergeten de vacuumvervroeging te monteren.. en maar klagen, want de ontsteking was goed dus die kl*te carbs ...
beide uitvoeringen lopen prima, de een wat zuiniger dan de andere

RE: weber 40DCOE 124 en 125
Geplaatst: za apr 29, 2006 22:11
door Harry
Hierbij een plaatje van de plaats van het extra stelschroefje. Waarvan er 1 overigens muurvast zit. Tips om deze los te krijgen zijn welkom. Al een nacht in de WD40 gezet maar weinig beweging in te krijgen. Wellicht de carb opwarmen zodat deze een beetje uitzet?
En nog zo'n blonde vraag wat ie het 'KB'
Ciao
Harry