Pagina 1 van 1
Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: ma feb 07, 2005 16:17
door Lennart
De volgende shit heb ik gehad:
Koude start gaat prima, 10 minuten warm rijden. Even tanken en daarna niet meer aan de gang te krijgen. Wat kan het zoal zijn?
Volgende ga ik in elk geval vervangen:
- bougies
- kabels
- verdelerkap
- rotor
- contactpuntjes
Die zagen er in elk geval al erg gecorrodeerd uit, dus vervangen kan geen kwaad. Iemand had het ook over mogelijk te hoge weerstand in de bobine als deze wat warmer wordt en vervolgens de vonk niet meer kan produceren.
Kan dit niet gewoon door de verrotte contacten komen, deze verhoogde weerstand?
RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: ma feb 07, 2005 16:44
door patje1100
Hmm, als je geen probleem met je koude start hebt zou ik het in het brandstof circuit zoeken.
Test hem anders even. Effe warm rijden . Voor de deur uitzetten, een bougie eruithalen, legen massa aanleggen en iemand laten starten. Kijk eens wat voor vonk je dan hebt.
Als je vonk goed is moet je het in je brandstof systeem zoeken.
RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: ma feb 07, 2005 17:19
door Lennart
Waarom zou het in het brandstofsysteem zitten en wat zou dat dan kunnen zijn? Ik verwacht van niet, want daarvoor heb ik er gewoon flinke stukken mee gereden.
Misschien moet ik nog vermelden, dat bij de warme "herstart" af en toe een flinke knal uit de uitlaat kwam en het stonk genoeg naar benzine om te twijfelen aan het functioneren van het brandstofsysteem!

RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: ma feb 07, 2005 17:25
door patje1100
Lennart@ knallen in je uitlaat betekent dat er onverbrande benzine dampen in je uitlaat exploderen.
Check dan eerst ff of je vonk juist is bij een warme motor. Als die goed is en je mengsel is veelste rijk kunnen je bougies nat slaan en gaat er onverbrand mensel je uitlaat in.
capice amice ?

RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: ma feb 07, 2005 18:02
door Lennart
Ik zal eerst ff de bougies moeten vervangen, want die zijn inmiddels ook overleden. Die zaken die ik hierboven noemde, zijn absoluut niet duur, dus die ga ik gewoon bestellen en monteren. Wordt hij niet slechter van.

RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: wo feb 09, 2005 10:36
door Lennart
Ok, gisteren de bougies, kabels, verdelerkap en rotor vervangen en hij loopt weer als een zonnetje!! De ontstekekingscondensator en contactpuntjes moeten nog, maar kan ik zelf niet zonder stroboscoop.
Ben weer happy dus!

RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: wo feb 09, 2005 10:43
door Lennart
En nog een klavertje erbij ook! Hoi!

RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: wo feb 09, 2005 10:58
door KAS
Zie ik nu een te koop advertentie achter dat zijruitje? Of zijn het de technische gegevens?
RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: wo feb 09, 2005 12:28
door Lennart
Klopt, foto was gemaakt door vorige eigenaar en toen zat het blaadje er nog op. Nu niet meer. Interesse dan?

RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: wo feb 09, 2005 18:01
door patje1100
Mooi zo Lennart, had ik niet verwacht.
Re: RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: wo feb 09, 2005 19:24
door KAS
Klopt, foto was gemaakt door vorige eigenaar en toen zat het blaadje er nog op. Nu niet meer. Interesse dan?

Mooie auto hoor, maar ik heb momenteel auto`s genoeg. Ik sla even over op dit moment. Je wilt hem blijkbaar wel verkopen?
RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: wo feb 09, 2005 22:53
door Lennart
Hij is in principe te koop, maar ben er niet serieus mee aant leuren. Eind dit jaar ga ik terug van 2 overdekte parkeerplaatsen naar één. Ik hoop een betaalbare stalling te vinden voor die tijd, maar anders.
Touring & junior moeten binnen, Alfetta eigenlijk ook, maar als het niet anders is, dan maar buiten. 75 mag buiten en Volvo wordt straks zowies opgeruimd.
RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: do sep 02, 2010 19:09
door La macchina
Ik kaap even dit topic omdat de titel mijn probleem aangaat.
Als sinds ik mijn Junior heb, (nu bijna 2 jaar) gaat het initiële starten altijd vrij moeilijk. Eenmaal de motor een paar minuten gedraaid heeft was het probleem van de baan en startte hij vrijwel onmiddellijk. Nu echter wil hij helemaal niet meer starten. Het lijkt erop alsof het een probleem met de ontsteking is want de vonk slaat niet over. Vorig jaar zijn de ontstekingskabels vernieuwd, net zoals de bougies (golden lodge) en ook de bobine werd vernieuwd. (bosch blue coil). De Batterij geeft ook gewoon 12 volt.
Het vreemde is dus dat eenmaal de auto gestart is alle problemen van de baan zijn. Tips?
RE: Startperikelen 1300 junior
Geplaatst: za sep 04, 2010 14:33
door yana artc37
Hij start meoilijk na langere tijd stilstaan? Dan is het misschien handig als je alle brandstofslangen vervangt.
Als die poreus zijn zakt de benzine terug naar de tank. Omdat de benzinepomp mechanisch is ,
duurt het vrij lang eer de carbs weer gevuld zijn. Je kunt dit testen door de slang op de carbs los te maken
en er bij het starten niet onmiddelijk benzine komt.