Koppelingsproblemen GT junior
Geplaatst: di apr 18, 2006 19:14
Met een kameraad heb ik net de koppeling vervangen van mijn GT 1300 junior. Na 2 dagen hard werken en een hoop miserie met de montage van de versnellingsbak is het ons dan toch gelukt.
Na alle werkzaamheden het hele koppelingssysteem goed ontlucht. Maar nu zit ik met een vervelend probleem. Na het ontluchten kan ik een aantal keren goed ontkoppelen en is het gevoel in het pedaal ook goed. Nadien begint het sponzig aan te voelen en kan ik niet meer geheel ontkoppelen. De bak blijft gewoon doordraaien met gekraak tijdens schakelen tot gevolg. Waar kan ik overal op letten om het probleem te vinden? Een duidelijk lek heb ik nog niet gevonden. Hoe kan ik dit best controleren?
Een tweede probleem is dat het koppelingspedaal een stuk lager zit dan het rempedaal waardoor ook de weg om te ontkoppelen een stuk kleiner is. Zelfs als ik het pedaal volledig tot tegen het schutbord trap is de koppeling nog niet volledig ontkoppelt. Instellen aan de hoofdkoppelingscilinder is ook geen optie aangezien de hefboom in ruststand reeds tegen het schutbord aanzit ! Is het koppelingspedaal nog op een andere manier in te stellen? Hoort er een spacer te zitten tussen het pedaalhuis en het schutbord zodat er meer ruimte is om te koppelen?

Een derde rariteit is dat het pedaalhuis met 4 bouten hoort vast te zitten. Wel, ik zie er maar 2 ! Is het zo dat er bovenaan 2 bouten volledig door het pedaalhuis zitten en dat er dan een moertje op hoort. Terwijl onderaan draad is getapt in het pedaalhuis en je dus gewoon een bout in het pedaalhuis moet schroeven? Een foto ter verduidelijking:

Alvast bedankt voor alle feedback !
Na alle werkzaamheden het hele koppelingssysteem goed ontlucht. Maar nu zit ik met een vervelend probleem. Na het ontluchten kan ik een aantal keren goed ontkoppelen en is het gevoel in het pedaal ook goed. Nadien begint het sponzig aan te voelen en kan ik niet meer geheel ontkoppelen. De bak blijft gewoon doordraaien met gekraak tijdens schakelen tot gevolg. Waar kan ik overal op letten om het probleem te vinden? Een duidelijk lek heb ik nog niet gevonden. Hoe kan ik dit best controleren?
Een tweede probleem is dat het koppelingspedaal een stuk lager zit dan het rempedaal waardoor ook de weg om te ontkoppelen een stuk kleiner is. Zelfs als ik het pedaal volledig tot tegen het schutbord trap is de koppeling nog niet volledig ontkoppelt. Instellen aan de hoofdkoppelingscilinder is ook geen optie aangezien de hefboom in ruststand reeds tegen het schutbord aanzit ! Is het koppelingspedaal nog op een andere manier in te stellen? Hoort er een spacer te zitten tussen het pedaalhuis en het schutbord zodat er meer ruimte is om te koppelen?


Een derde rariteit is dat het pedaalhuis met 4 bouten hoort vast te zitten. Wel, ik zie er maar 2 ! Is het zo dat er bovenaan 2 bouten volledig door het pedaalhuis zitten en dat er dan een moertje op hoort. Terwijl onderaan draad is getapt in het pedaalhuis en je dus gewoon een bout in het pedaalhuis moet schroeven? Een foto ter verduidelijking:

Alvast bedankt voor alle feedback !