Pagina 1 van 2
2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 00:29
door GiuliaFaggio
Hallo,
Kan iemand mij helpen een diagnose te stellen met een probleem met mijn 156 2.4 jtd.180.000 km ( sinds vandaag)
Sinds een tweetal weken, op onregelmatig tijdstip een witte wolk uit de uitlaat.Verder niets verdacht aan de hand, evt soms wat minder trekkracht.
Vandaag na een rustige rit van ongeveer 200 km plots weer dit witte wolk, en een paar km verder constant witte wolk uit de uitlaat, schurend geluid van motor, dit gerammel-shurend geluid is ook heel goed merbaar uit de uitlaat.
Ben voorzichtig doorgereden tot aan mijn dealer ( gelukkig bijna thuis)
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
Turbo ?
GuiliaFaggio
RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 00:33
door frankalfa
Hoi heb zelf geen 156 jtd ervaringen maar weet dat de turbo's van een 2.4 vaak stuk gaan bij een km stand vanaf 180k....
Kijk anders eens even op de site van de
156club (ff registreren denk ik) , staat een hoop info op...suc6!
Grtz, fRank
RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 06:55
door Ton
Heb je de vloeistofniveau's al gecontroleerd ? Witte rook is vaak water in de motor .
RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 07:17
door mafkees
witte rook heeft niets te maken met de turbo, dacht ik zo.
witte rook is idd meestal koelvloeistof, let op het woordje meestal

RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 07:53
door diele
Witte rook is meestal de koppaking.

RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 08:19
door harold
witte rook? alweer een nieuwe paus!
lekke koppakking is erg aannemelijk....
RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 18:35
door Remco S
Als de auto even inhoud en een rookwolk geeft, gaat er dan ook een lampje op je dashbaord branden?
Misschien dat je anders even de auto kunt laten uitlezen, misschien geeft de computer nog wel een bepaalde fout aan.
RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 19:38
door Andretti Molletti
witte rook is witte rook!!!!
kan komen door waterdamp...
kan komen door te late inspuiting van diesel....
voel dus eens of je witte rook vet is en/of stnkt naar diesel of water?
Als een turbo sneuvelt kan i net zo goed witte rook geven omdat er koelvloeistof door de turbo stroomt.
Re: RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 21:05
door LENZ
witte rook is witte rook!!!!
Als een turbo sneuvelt kan i net zo goed witte rook geven omdat er koelvloeistof door de turbo stroomt.
Bij een 75 wel, maar niet bij een 156 hoor

Re: RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 21:12
door Dottore M
witte rook is witte rook!!!!
Als een turbo sneuvelt kan i net zo goed witte rook geven omdat er koelvloeistof door de turbo stroomt.
Bij een 75 wel, maar niet bij een 156 hoor

Oh ? Niet watergekoeld ?
RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 21:47
door SilverShadow
Het vermogen valt gewoon weg bij plankgas i.c.m. > 3000 toeren. Alleen in de 1 en 2 doet hij dit niet.
Als je je 156 uit laat lezen komen ze er waarschijnlijk achter dat de turbodruk oploopt tot ongeveer 2500mbar. Dit zou max. 2100mbar moeten zijn. De druk wordt dus niet meer afgebouwd.
Bekend probleem
Heb ik ook gehad
Achteraf bleek het dat de wastegate klep kapot was. Dit is een membraan klep die op de achterkant van de turbo gemonteerd zit. Deze klep grijpt in wanneer de turbodruk te hoog oploopt, door de overdruk terug naar de uitlaat te laten ontsnappen zakt deze druk weer. Wanneer deze niet goed werkt of de veer achter de membraan is te slap geworden gaat hij te vroeg open en wil de wagen niet meer trekken. Ik heb dit ding los kunnen kopen bij een motor revisie bedrijf want de dealer verkoopt dit onderdeel alleen in combinatie met een complete turbo
Net na de afslag sta ik voor 't stoplicht en hoor ik ineens een schurend geluid...geef een beetje gas en 't leek net of de v-snaar slipt ofzo..zo'n raar geluid. Dus ik rij bij 't stoplicht weg om een veilig plekje te zoeken voor bella. Eenmaal aangekomen motor uitgezet, motorkap open en kijken maar... Niets te zien. Even motor aan dan maar en gas geven.
Oei! Een rare rammel/schaafgeluid en een heeeele flinke witte/lichtgrijze wolk uit de 2 uitlaatpijpen.... Oei Oei, ANWB bellen dan maar. Uurtje gewacht, eindelijk iemand(!).
Komen bovenstaande problemen bekend voor?
RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 22:24
door GiuliaFaggio
Dank U voor de reakties.
Diagnose is gesteld, turbo stuk.
Ik vermoed dat er een stukje van de schoep is losgekomen en dat dit dit rammelend, shurend geluid geeft.
Witte rook is vermoedelijk afkomstig van de olie die nu op de hete shoep komt.
Wel een pijnlijke diagnose:
Turbo 1050 € + werk
Morgen waarschijnlijk weer in topvorm, de auto althans, mijn bankrekening een flink stuk minder
Re: RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 22:35
door Rens 1.7QV
Witte rook is vermoedelijk afkomstig van de olie die nu op de hete schoep komt.
heeeeuuhhh je hoort mij niet zeggen dat de turbo niet stuk is, maar dit kan niet. Olie vormt geen witte rook.
Rens
RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 23:23
door Andretti Molletti
teveel aan diesel wat ingespoten wordt (als het dan echt een niet watergekoelde turbo is

)
Re: RE: 2.4 jtd problemen
Geplaatst: di apr 18, 2006 23:28
door frankalfa
Dank U voor de reakties.
Diagnose is gesteld, turbo stuk.
Pijnlijk voor de knip, suc6 ermee!
Grtz, fRank