Pagina 1 van 1
help alfa 146 junior
Geplaatst: za apr 15, 2006 22:15
door 146junior
goedenavond,
heb een 146 junior,
probleem is:
bij het starten loopt het toerental raar op naar normaal niveau daarna is alles stationair goed,
bij het rijden happert ie af en toe bij het optrekken vooral bij lage toeren
bij het vol gas geven trekt ie goed door maar vanaf ongeveer 4000 toeren is het net of er een soort kleine turbo op zit en geeft ie zich pas echt
op de snelweg bij ong.120 rijdt ie goed maar als ik een tijd rijd soms 20 minuten en soms 1 uur begint ie ineens in te houden en vermogen te verliezen
en gooit ie een mega blauwe/witte wolk eruit.
als ik dan mn koppeling inhoudt blijft ie stationair lopen en na ongeveer 100 meter uitsullen is alles weer 'goed'
denk persoonlijk dat het turbo gevoel en het lang 120 rijden op de snelweg allebei bij ong 4000 toeren met elkaar te maken moeten hebben
heeft er iemand een idee wat dit kan zijn, of meegemaakt. naar mijn mening kan dit namelijk van alles zijn (elctr./bobine/toevoer lucht,benzine
wie o wie kan mij helpen
sorry voor het lange verhaal maar als iemand iets weet graag.
kan het niet in 2 woorden vertellen
RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: zo apr 16, 2006 10:01
door KAS
Ik zal eens een poging gaan wagen. Dat Turbogevoel kan de nokkenasversteller zijn. ( Als die er op zit. Een Junior is een TS toch? ) En witte rook duidt meestal op koelwater. Blauw op olie. Lekke koppakking? Verlies je koelvloeistof en/of olie?
RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: zo apr 16, 2006 10:09
door patje1100
dit lijkt verdraaid veel op mijn probleen wat ik met de 155 had. Echter ik had zwarte rook ( brandstof). Bij mij was er 1 bobine kapot)
Re: RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: zo apr 16, 2006 10:32
door KAS
dit lijkt verdraaid veel op mijn probleen wat ik met de 155 had. Echter ik had zwarte rook ( brandstof). Bij mij was er 1 bobine kapot)
Maar dan loopt hij toch op 3 cilinders? Stationair ook.
RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: zo apr 16, 2006 11:09
door ravado
met 1 bobine defect dan loopt ie op 4 cilinders maar slechts 1 bougie per cilinder.... toch?
Re: RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: zo apr 16, 2006 12:22
door KAS
met 1 bobine defect dan loopt ie op 4 cilinders maar slechts 1 bougie per cilinder.... toch?
Dat zou idd kunnen.
RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: zo apr 16, 2006 17:55
door patje1100
Met 1 bobine uitgeschakeld liep ie op 4 cylinders en 4 bougies. Met 2 bobines waarvan er 1 kapot is gaat ie hele andere dingen doen. Dingen die niet rationeel te verklaren zijn. Dan gedraagt ie zich als de doorsnee vrouw.
Ben je er al achter Junior ?
Ontkoppel maar eens 1 bobine ( zwarte stekker aan de onderkant) en ga maar eens rijden. Als je probleem over is is die ontkoppelde stuk. Als ie helemaal niet meer wil lopen sluit je die weer aan en ontkoppel je de andere bobine.
RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: ma apr 17, 2006 12:33
door Robbie146
RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: ma apr 17, 2006 21:32
door Rob75
Als je de auto start, maakt deze dan het geluid van een diesel? Zo ja, dan is de nokkenasversteller defect. Dit geeft ook het effect van inhouden bij gasgeven (vertraagde reactie) en de duivel die loskomt vanaf 4000 tpm.
Blauw/ witte rook kan duiden op een koppakking (vooral de witte). Wat zou kunnen is een vervuild brandstoffilter waardoor er even te weinig brandstof komt, dus vermogensverlies en stotteren. Kortom even kijken of je koelvloeistof verliest of op de gebruikelijke plekken mayonaise vindt. Mocht het een ontstekingsprobleem zijn, dan kan een van de vier bobines een slecht contact hebben. Volgens mij is een bobine of goed of niet. Ze zitten onder de afdekplaat die bovenop de motor zit (dat ding met Alfa en Twinspark 16V erop). Je zou de connectoren even kunnen bekijken en schoonmaken. Verder ook controleren of er vocht onder zit.
Ik ga er vanuit dat er geen lampje van het motormanagement brandt.
Succes,
Rob
RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: wo apr 19, 2006 01:36
door 146junior
iedereen die gereageert heeft bedankt
denk dat ik toch die bobine afdeling eens ga inspecteren had die tip al gekregen
zat namelijk al motorolie tussen van het bijvullen van de vorige eigenaar
laat het even nakijken en zal wel even melden of dit het was bedankt!!!!
Re: RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: wo apr 19, 2006 09:31
door Ruud33 16V
Precies!! er is een verschil tussen het twinspark principe van de eerdere 8v motoren en de nieuwere 16v.
Zou er inderdaad iets mee te maken kunnen hebben. Houd ook goed in de gaten of de bougies niet vervangen moeten worden. Bij ongeveer of om de 90.000 km en op lpg nog iets eerder moeten ze geloof ik worden vervangen. De 146 junior van miijn moeder begon op een gegeven moment ook ontzettend beroerd te lopen. Stoten inhouden, schokken... bleken het de bougies te zijn. Kostte flink wat geld maar daarna liep ze weer als een zonnetje!!!
Succes ermee.
RE: help alfa 146 junior
Geplaatst: wo apr 19, 2006 16:49
door Robbie146
Bougies zijn bij arparts.nl niet zo duur (€ 150,-). En monteren kun je zelf zoals je in de PDF kunt zien.