Pagina 1 van 2

ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 09:00
door Robert 75 V6
Yup mijn 3,0 V6 heeft volgens mijn keuring-station ook een slechte adem

hoe breng je dat omlaag??

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 09:33
door Robert 75 V6
ik heb het topic van de tomat van manu en ons kristalleke doorgespit en vraag mezelf af wat er ook van toepassing is op mijn 75 omdat het een katloze auto is.

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 10:50
door yuri 75 V6
Als het goed is zit er een stelschroef in je luchtweger. Ik weet zo niet welke kant je op moet draaien om hem minder CO te laten lopen, maar merk eerst de positie van de schroef als hij lekker reed zodat je terug kunt als de CO-correcte afstelling niet fijn blijkt. Je kunt natuurlijk ook tijdelijk wat valse lucht aanzuigen na de luchtweger (vacuumslangetje los of zo), dan is je CO 0 :whistle:

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 10:50
door ravado
is jouw 75 katloos op kenteken????? dus geen U9 toevoeging?? dan is de co ook niet van toepassing....

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 12:20
door Robert 75 V6
APK-vervaldatum en voertuiggegevens online
Kenteken

Voertuigsoort Personenauto
Merk ALFA ROMEO
Handelsbenaming 162 B
Kleur(en) Grijs
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 6
Cilinderinhoud 0 cm3
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.

Massa ledig voertuig 1.220 kg
Maximum massa voertuig 0 kg
Massa rijklaar 0 kg
Laadvermogen N.v.t.

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 0 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Datum eerste afgifte Nederland 9 april 1998
Datum eerste toelating 7 mei 1986
Datum aanvang tenaamstelling 22 december 2004

Vervaldatum APK 11 april 2006

dit is mijn kenteken

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 12:23
door ravado
en wat is je Co-uitslag want jij hoeft niet aan de 0.5% eis te voldoen.. Volgens mij kan je met 1,5% of meer nooit geen problemen krijgen met een auto zonder U9 op het kenteken maar misschien weet iemand dat hier exact?

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 12:23
door Robert 75 V6
6. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;b. niet meer dan 3,5% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986 doch voor 1 juli 2002;c. niet meer dan 1,5% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig blijkens een aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;d. niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 doch voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.e. niet meer dan 0,3% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002. 1. Controle op de hier genoemde gehaltes is niet noodzakelijk indien een controle op grond van artikel 5.2.11, zevende of achtste lid, van het Voertuigreglement heeft plaatsgevonden.2. De controle geschiedt door meting aan een stilstaande personenauto met een koolmonoxidemeter die ten minste gedurende de door de fabrikant van de koolmonoxidemeter opgegeven opwarmtijd onder elektrische spanning heeft gestaan.3. Bij de meting moet de omgevingstemperatuur hoger zijn dan 0 °C. Vóór elke meting wordt het nulpunt van de koolmonoxidemeter gecontroleerd en zo nodig bijgesteld.4. Vóór elke meting wordt gecontroleerd of:a. de motor met stationair toerental draait en op bedrijfstemperatuur is, enb. de carterontluchting op het voertuig is aangesloten.5. Vóór elke meting wordt gecontroleerd of het monsternamesysteem in goede staat verkeert, waarbij in het bijzonder moet worden gelet op beschadigingen van de monsternameslang en de sonde.6. De sonde wordt ten minste 0,30 m in de uitmonding van het uitlaatsysteem ingebracht. De eindwaarde van een meting wordt gelijkgesteld met de waarde die na 30 seconden is bereikt.7. Indien het uitlaatsysteem meer dan één uitmonding heeft, beperkt de meting zich tot één uitmonding.8. Indien de personenauto is uitgerust met meer dan één brandstofsysteem, hoeft de controle alleen te worden uitgevoerd wanneer de motor wordt gevoed met de hoofdbrandstof zoals deze is vermeld op het kentekenbewijs.Toelichting:Bij het vaststellen van het CO-gehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.
7. De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979, met uitzondering van personenauto's die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxide van de uitlaatgassen, uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire toerental, niet wordt overschreden. Bij de meting van het gehalte koolmonoxide moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in acht worden genomen.Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs. 1. De wijze van keuren bij de punten 2 tot en met 7 bij het zesde lid is van toepassing.2. Het stationaire toerental moet liggen tussen de voor het desbetreffende type personenauto in het boekwerk 'APK-milieukeuringseisen' aangegeven waarden. Dit wordt gecontroleerd met behulp van een toerenteller. Zo nodig wordt het toerental afgesteld alvorens met de meting wordt begonnen. Na de meting wordt, indien nodig, het toerental weer op de oorspronkelijke waarde teruggebracht.Toelichting:Bij het vaststellen van het CO-gehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten beschouwing worden gelaten.

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 12:28
door Robert 75 V6
wat een lap text man :evil:

kloteregelgeving..........

ik maak hieruit op dat mijn auto 4,5 mag hebben?

er wordt niet apart over katalisatoren gesproken :-k

ik hoop dat iemand hier nog een toevoeging op heeft, of heb ik het belangrijkste er al uitgehaald.

Re: RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 12:30
door Robert 75 V6
Als het goed is zit er een stelschroef in je luchtweger. Ik weet zo niet welke kant je op moet draaien om hem minder CO te laten lopen, maar merk eerst de positie van de schroef als hij lekker reed zodat je terug kunt als de CO-correcte afstelling niet fijn blijkt. Je kunt natuurlijk ook tijdelijk wat valse lucht aanzuigen na de luchtweger (vacuumslangetje los of zo), dan is je CO 0 :whistle:
He yuri dankjewel, waar zit je luchtweger?

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 13:36
door bert
Check oude KB's want zal het waarschijnlijk in staan.


Hier voor online info over L-jettronic. http://www.roversd1.nl/sd1web/fuelindex.html

>engines

>fuelsystems

>EFI

Re: RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: do apr 13, 2006 22:38
door yuri 75 V6
Als het goed is zit er een stelschroef in je luchtweger. Ik weet zo niet welke kant je op moet draaien om hem minder CO te laten lopen, maar merk eerst de positie van de schroef als hij lekker reed zodat je terug kunt als de CO-correcte afstelling niet fijn blijkt. Je kunt natuurlijk ook tijdelijk wat valse lucht aanzuigen na de luchtweger (vacuumslangetje los of zo), dan is je CO 0 :whistle:
He yuri dankjewel, waar zit je luchtweger?
Meteen na het luchtfilterhuis, ook wel bekend als luchtmassameter. Als je hem van boven bekijkt, zit er geloof ik aan de kant van het blok en de inlaatslang een imbusschroef, en dat is hem!

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: vr apr 14, 2006 09:19
door Robert 75 V6
oh ok ik wist niet dat een luchtmassameter en luchtweger hetzelfde waren, daar moet dus een stelschroef op zitten?

Super dan ga ik proberen om eerder vrij te krijgen en dan hoop ik dat ik van t weekend weer kan sturen.

Alvast bedankt, hou jullie op de hoogte

Re: RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: vr apr 14, 2006 10:49
door yuri 75 V6
oh ok ik wist niet dat een luchtmassameter en luchtweger hetzelfde waren, daar moet dus een stelschroef op zitten?

Super dan ga ik proberen om eerder vrij te krijgen en dan hoop ik dat ik van t weekend weer kan sturen.

Alvast bedankt, hou jullie op de hoogte
Ja, toen ik luchtweger had geschreven en je vroeg waar die zat had ik een :idea: en ben ik maar overgegaan op de 'luchtmassameter'. In dit geval is het eigenlijk een air flow meter. Wel even de positie van de schroef merken voor je gaat draaien. Ik heb er ook eens mee zitten friemelen en ben vervolgens dagen in de weer geweest om hem weer goed te krijgen.

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: vr apr 14, 2006 11:54
door bert
AFM registreert inlaatvolume en is dus een luchtmassameter.

RE: ook een te hoog co gehalte

Geplaatst: vr apr 14, 2006 16:47
door Robert 75 V6
trrrrrrrrriiiiing

trrrrrrrriiiiiiiing

zeswielen goedenmiddag met robert,

-hoi robert met jan

hee jan

-hij is klaar

is die klaar en afgemeld?

-ja

oh geweldig! dan kom ik hem vanavond of morgenochtend ophalen


HIJ IS DUS GOEDGEKEURD :banana: