Pagina 1 van 1

kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 19:19
door pe1ryx
ik heb gezien dat er tenminste 2 types koppakkingen zijn ...de volledige en met losse hitteringen...
ik heb een volledige pakking geldt hier toch hetzelfde?heb aangedraaid met 100nm...

ik vraag me ook af of er bij alle kopproblematiek teruggegaan wordt naar de garage om die bouten te laten natrekken...of heb ik het mis en gebeurt dat altijd...?!

RE: kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 20:51
door Speeder
Om wat voor auto gaat het? En welk type motor...? Geef ons iets meer informatie zodat we een passend antwoord kunnen geven :)

RE: kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 20:54
door yuri 75 V6
Ik zou ze altijd natrekken; baat het niet, dan schaadt het ook niet. Het is ook niet de wereld aan werk, dus gewoon doen!

RE: kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 20:55
door AlfettaOwner
100Nm lijkt me iets veel.

Welk type alfa?

RE: kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 20:56
door ravado
Ik zou het niet doen. Je hebt ze al op 100NM aangetrokken en dat vind ik al genoeg.

RE: kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 21:02
door pe1ryx
het betreft hier een 3.0v6 motor.

ik heb in het begin een fout gemaakt ...ik had nl de bouten al snel aangetrokken omdat ik een koelvloeistof lek had...het bleken de vriesdoppen te zijn die handvast zaten...een erg domme fout dus die ik dan ook nooit meer maak,ik kon het lek maar niet vinden en dacht dus toen ,dan moeten het de koppakkingen zijn waarna ik ze vast peerde met teveel kracht...
dus nu weet ik niet meer wat ik moet doen...ze zeggen in het boek dat je de bouten eerst een stukje los moet draaien en dan weer 100a110nm vast...
omdat ze te vast hebben gezeten weet ik niet wat voor een effect ik ga krijgen.(gaat het lekken??)
enne yuri had jij nog een lmm liggen van een 3.0 l-jet??
nog heelhuids thuisgekomen na het circuitavontuur??

enfin groetjes Rob

RE: kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 21:09
door ravado
eenmaal vast gedraaid nooit meer helemaal lossen!

Ik zou het lekker zo laten zitten...

RE: kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 21:12
door yuri 75 V6
Ik heb wel zo'n LMM, maar die is vooralsnog niet te koop, dan blijf ik met een niet-lopende/incomplete auto zitten :( Maar mocht dat veranderen laat ik het je weten. Ik heb er de statistieken even niet bij voor de kopbouten van de 3.0, maar vlgs mij is dat toch in de orde van de 100 Nm? Dus wat dat betreft valt het wel mee toch?

En het circuit hebben we overleefd (zie de foto's in projecten- reesen met een America), zij het dat we wel weer flink kosten en werk hebben om de 18e weer te kunnen rijden (en dat willen we!).

RE: kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 21:21
door pe1ryx
het is in eerste instantie tussen de 90 en 100nm en na 1000km staat er letterlijk.....slacken the nuts by one turn and retighten the nuts in the sequence indicated (picture)on 100-110nm....
zelf had ik 100nm ..en nadat het begon te lekken meteen op ca 110nm
dus mijns inziens 110nm minus datgeen de pakking nu platter is geworden..is de situatie nu...

RE: kopbouten na 1000km natrekken??

Geplaatst: zo apr 09, 2006 22:40
door Alessandro
conclusie: afblijven nu! maar maak je verder niet druk, het is gewoon goed zo, niet meer en niet minder dan dat. :D
Ik heb ooit eens een kop losgehad en (uiteraard met nieuwe koppakking) weer gemonteerd volgens instructie, maar nooit meer nagetrkken na die 10o0km. :o Heit is er gewoon nooit van gekomen. :oops: Maar vele jaren en km's verder heeft die auto nog steeds geen lek. 8)

(als ik je nu niet overtuigd heb......... :-s )