juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

Compressieverhouding

do apr 06, 2006 13:38

Je hoort en leest wel eens verhalen van mensen die zeggen dat een motor met een compressie verhouding van 14:1 niet kan i.v.m. pingelen e.d. Is het niet zo dat juist de effective compressie bepaald of dat wel of niet kan ?
Als je even niet kijkt naar eventuelen kleppen die de zuiger raken, zou je toch moeten kijken naar de effectieve druk die overblijft nadat je kleppen gesloten zijn. Met andere woorden als je een compressievehouding hebt van zeg maar 15:1 en je sluit je kleppen pas heel kort voor BDP hou je weinig effectieve compressie over en dan ook weinig kans op pingelen, toch ? of zie ik het verkeerd ? :idea:

Wat is overigens de max zuigersnelheid ?? Waarschijnlijk veranderd die ook naarmate betere materialen gebruikt worden, maar bijvoorbeeld van een oud Nordje ?

p.s. gewoon effe lekker filosoferen...

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Compressieverhouding

do apr 06, 2006 13:57

20 m/s geloof ik voor de zuigersnelheid zo uit het koppie

Vwb dat kleppen verhaal, ik denk dat je als tuner goed verkeerd bezig bent als je mengsel er via de inlaatklep weer uitkomt bij toerentallen waar je power wil. Volgens mij gebeurt dit wel bij hele wilde nokkenassen bij stationair, en dat maakt dan weer alfa-N nodig ipv een MAP sensor..

juultje
Guru
Guru

do apr 06, 2006 14:38

Natuurlijk moet je zoveel mogelijk mengsel gebruiken. Waar het mij om gaat is dat je volgens mij juist veel einddruk wilt hebben, dus de "statische" compressie verhouding zegt dan niet zoveel.

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

Re: Compressieverhouding

do apr 06, 2006 15:40

Met andere woorden als je een compressievehouding hebt van zeg maar 15:1 en je sluit je kleppen pas heel kort voor BDP hou je weinig effectieve compressie over en dan ook weinig kans op pingelen, toch ? of zie ik het verkeerd ? :idea:
Als de (inlaat)kleppen sluiten vlak voor het BDP dan is bijna al het lucht-benzinemengsel weer terug in de inlaat en luchtfilter.... en dat is nou net niet de bedoeling.. :!:

juultje
Guru
Guru

do apr 06, 2006 19:22

Natuurlijk moeten ze niet vlak voor bdp sleutel dat is alleen om aan te geven dat je einddruk (effectieve compressie) mede afhankelijk is van Het tijdstipoo van openen en sluiten van de kleppen.

Atte
Member
Member

do apr 06, 2006 19:29

In het boek 'Autotuning in theorie en praktijk' staat van alles over compressieverhouding, klepoverlap. Een en ander wel al wat gedateerd, maar de basis staat er nog steeds. Misschien dat de uitgever in Overberg www.deltapress.nl nog een exemplaar voor je in de kelder heeft liggen.

Andretti Molletti

do apr 06, 2006 20:31

Was het maar zo simpel ;)

kom maar een kleppen juul !!
dit is op papier niet neer te zetten in een paar zinnen..

Atte
Member
Member

do apr 06, 2006 20:40

Andretti M: Als Juul toch komt kleppen, vertel hem meteen over de werking van de polytrope exponent.

Andretti Molletti

do apr 06, 2006 20:43

Alleen als i het netjes vraagt én snapt waar het recambalifisatie filter voor dient!!!!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 06, 2006 20:53

Remko33

do apr 06, 2006 22:43

Volgens mij is het zo( als ik me niet vergis) dat als je je compressie verhouding te hoog hebt dan krijgt je zuiger al te veel weerstand van het comprimeren van het mengsel waardoor je dus eigenlijks minder vermogen krijgt. En als je mengsel je inlaat wer uit komt spugen dan lijkt me dat erg fout :lol: Natuurlijk krijg je van te voren als het goed is al dat de motor begint te kloppen en dan hou je een mooi kijk gat over naar je carter.. :wink: . Wat mij is verteld is het niet verstandig om veel hoger te gaan zitten dan origineel 1 a 2 punten .

Mvg

Terug naar “Algemene Technische vragen”