Pagina 1 van 1

distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V vervangen

Geplaatst: ma apr 03, 2006 21:06
door alfatje
ik wil graag de distributieriem + spanrollen van mijn alfa 164 3.0 v6 24v vervangen , zijn daar gewoon losse complete setjes voor te koop????

RE: distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V vervan

Geplaatst: ma apr 03, 2006 21:25
door Martinos
distributie riem, lopprollen en span rol zijn allemaal los te koop. Vraag om alles, want het is geen complete set!

Hou je er rekening mee dat je calibers nodig hebt om de nokkenassen weer op tijd te zetten ten opzichte van de krukas?

RE: distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V vervan

Geplaatst: ma apr 03, 2006 22:19
door 164 Q4
Als je weet waar je mee bezig bent kun je het (zelfs in een fractie van de tijd) ook doen zonder speciaal gereedschap. Nokkenastandwielen vast laten zitten en met tie-wraps blokkeren maar wel zo dat ze nog iets heen en weer kunnen (anders krijg je de riem er niet op). Van te voren de tandwielen wel markeren.

Ik heb het met speciaal gereedschap en zonder gedaan en tegenwoordig doe ik het altijd zonder want dat bevalt me stukken beter en je hoeft de halve motor niet meer uitelkaar halen (scheelt enorm veel tijd). Voorwaarde is wel dat de motor daarvoor ook goed op tijd stond en je de tandwielen niet losgemaakt hebt.

Onderdelen haal ik altijd bij Tuynder. Sommigen nemen de waterpomp dan ook direct in de loop mee. Ik zelf meestal niet, alleen als die niet helemaal fris meer is. Maar als hij zo'n ton gelopen heeft zou je het kunnen overwegen. Bij iedere rieminterval vervangen is wel erg veel van het goede omdat die om de 3jaar of 80000km al vervangen hoort te worden.
Controleer de spanner ook of die nog 100% in orde is want dat is wel een heel belangrijk deel. En dat blokkeerpennetje er pas uittrekken als alles op spanning staat. Dat pen-gat is ook een referentie maat voor het spanning controleren, maar dan moet het wel een gezonde spanner zijn anders gaat het niet op.

RE: distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V vervan

Geplaatst: ma apr 03, 2006 22:19
door alfatje
bedankt voor de tip....iemand nog andere adviezen????waar ik op moet letten en dat soort dingen???of wat voor onderdelenik allemaal moet halen om het te vervangen..........

RE: distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V vervan

Geplaatst: di apr 04, 2006 09:43
door Rob75
Bij het pininfarinaregister staat onder ledenzone - techniek een handleiding voor het vervangen van de distributie. Het is wel voor een GTV maar de motor is identiek.

Het is wel een behoorlijke klus, dus bezint eer ge begint.

Succes,

Rob

RE: distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V vervan

Geplaatst: di apr 04, 2006 09:51
door Martinos
Als je weet waar je mee bezig bent ga je het dus NIET zonder calibers doen....
Als je je motor echt helemaal top wil laten lopen doe je het gewoon even met calibers!

Geloof mij nou maar, aftekenen is half werk!
ik heb 7 jaar ervaring als monteur bij alfa specialist en bij de dealer dus ik zeg niet zomaar iets.....

succes ermee!

Re: RE: distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V ve

Geplaatst: di apr 04, 2006 15:36
door 164 Q4
ik heb 7 jaar ervaring als monteur bij alfa specialist en bij de dealer dus ik zeg niet zomaar iets.....
Dan zit 'm het daar het verschil: ik hou me namelijk vooral met constructies en tuning bezig (en met tuning bedoel ik niet van bijv 150 naar een lullige 190pk) en kijk niet alleen naar wat de fabriek voorschrijft. Bij mij is er nog nooit een distributie kapot gelopen en dat zal ook zo blijven. Wel al eens een distributie-schade gehad die door een dealer gedaan was (S-V-L volgens mij). Ook met gereedschap kun je het dus verkeerd doen terwijl het zonder gereedschap ook mogelijk is om het goed te doen. We hebben het namelijk alleen over eenvoudig riem-wisselen, de timing moet zo blijven. Normaal kun je zoals bij de 24V de distributie helemaal niet zo fijn verstellen, in de tuning-scene veranderen ze dat wel eens zo dat het wel kan maar op die details gaat Alfa al helemaal niet in en kun je hem alleen maar op de normale timing zetten. Waarom hem dan iedere keer nauwkeurig op dezelfe maat zetten als waar hij al op stond. Natuurlijk kun je het zo wel gaan doen hoor, zul je als Alfa monteur ook wel verplicht zijn denk ik, maar het is zo tijdrovend en je bent er nog extra gereedschap voor nodig wat niet persé hoeft. Dan is dat jammer. Voordeel van die calibers is wel dat als de timing er eens naastzit doordat de tandwielen los gekomen zijn voor het keerringwisselen of weet ik waarom, dat je hem dan even weer op z'n referentiepunt kunt zetten. Moet je natuurlijk ook een meetklok gebruiken (en ook goed gebruiken) en de riem aan de trekkende kant op de goede spanning staan hebben anders zit je er nog wat naast.

Want waar zou bij jou het probleem van het nauwkeurig aftekenen (zoals standaard bij de meeste andere V6'en) dan zitten?

RE: distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V vervan

Geplaatst: di apr 04, 2006 15:44
door Martinos
i.d.d. ben je als alfa monteur het verplicht zo te doen, maar daarnaast gebeurd het ook vaak dat de riem toch net ff iets anders uitkomt als dat ie lag (en dus de poelie's los gedraaid moeten worden) Vraag me niet hoe het kan, want je zou denken, vorige keer optijd gelegd en de poelie's niet los geweest, dan kan ie er nu zo op...toch verlopen ze iets.
Overigens moet je naast de calibers i.d.d. wel een klokje gebruiken en i.d.d. op de juiste manier spannen.

Re: RE: distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V ve

Geplaatst: di apr 04, 2006 17:21
door 164 Q4
Vraag me niet hoe het kan, want je zou denken, vorige keer optijd gelegd en de poelie's niet los geweest, dan kan ie er nu zo op...toch verlopen ze iets.
De riem zal na verloop van tijd wel een fractie zijn uitgerekt. Een nieuwe riem is natuurlijk wel ietsje strakker.

Re: RE: distributie riem + spanrollen alfa 164 3.0 v6 24V ve

Geplaatst: di apr 04, 2006 18:23
door Martinos
Vraag me niet hoe het kan, want je zou denken, vorige keer optijd gelegd en de poelie's niet los geweest, dan kan ie er nu zo op...toch verlopen ze iets.
De riem zal na verloop van tijd wel een fractie zijn uitgerekt. Een nieuwe riem is natuurlijk wel ietsje strakker.
zo iets zal 't zijn, maar als ie bij een nieuwe riem optijd word gezet en vervolgens word er weer een nieuwe riem gemonteerd zou je verwachten dat ie gelijk is...
Maar goed, zoals gezegd, het kan zonder calibers maar ik ben er geen voorstander van...