Pagina 1 van 2

distributie op tijd zetten

Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:36
door 16vAlfa33
wie kan me vertellen hoe ik de distributie op tijd zet van een fiat punto 1.1 (fire motor)

als ik de krukas draai zodat cilinder 1 helemaal boven staat, hoe moeten de eerste 2 nokkken op de nokkenas dan staan?
op foto is links de eerste cilinder (uiteraard zie je alleen de nokkkenas en klepstoters

Afbeelding

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:38
door Richard75
kun je niet je eigen markeringspunten zetten?? gewoonh puntjes met een drijvertje slaan :P
of moet je weten of deze al op tijd stond voor de riem eraf gehaald werd/wordt?

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:38
door 16vAlfa33
nokkenas is verdraaid geworden (mijn fout) toen de riem eraf was....

dit zeiden ze op het punto forum, maar ik snap niet hoe ik de nokkenas in het midden kan zetten
----------------------
bougie eruit draaien van 1 ste cilinder (aan distrubutiekant)
de zuiger in bovenste dode punt zetten nokkenas op het midden zetten
dus beide nokken naar boven zetten dan riem erop
keertje met de dop op de krukas 2 keer de krukas ronddraaien
(niet op de nokkenas dat lukt niet + is slecht voor de riem)
en dan proberen te starten
ik weet zelf namelijk niet of er tekens opstaan

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:47
door Martinos
stond er geen merkteken op de poelie?? Volgens mij staat er een merk teken op de poelie en op de kleppendeksel...
't is al weer ff geleden dat ik een punto gedaan heb...

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:55
door ericj
1) Er moet een merkteken (volgens mij een ingeponst rondje) op zowel de kruk- als nokkenaspoelie staan - ik heb vorig jaar nog een kop eraf gehad van een 1.1. Fire.
2) Mijn nieuwe distributieriem had ook nog twee witte streepjes, die bij een juiste timing precies op de merktekens terecht kwamen.
3) Als hij niet goed zit is er geen man overboord - de kleppen kunnen onmogelijk de zuigers raken in een Fire motor

Succes,
Eric

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:59
door Den
Vogens mijn cdrom moeten er merktekens op de poelies zitten als je mij je email pb stuur ik je de pdf uitdraai van de tekens kan hier geen bestanden bij sluiten namelijk

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: ma apr 03, 2006 20:01
door 16vAlfa33
alvast bedankt voor de antwoorden.
ik kan nu vanavond toch niet meer verder (regel, hagel en het wordt donker nu)

ik heb geen tekens gezien op de polie (kruk en nokkenas)
de polie van de krukas zit wat diep en zou ik zowiezo niets op kunnen zien.

mochten er nog mensen zijn met een uitleg over het antwoord dat ik op het puntoforum had gekregen..graag!!

de zuiger in bovenste dode punt zetten nokkenas op het midden zetten
dus beide nokken naar boven zetten dan riem erop

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: ma apr 03, 2006 20:05
door ericj
krukaspoelie kan je van boven ook niet goed bekijken he. Even het wiel en binnenspatbord eraf halen, dan moet je het kunnen zien.

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: vr apr 14, 2006 15:19
door 16vAlfa33
nou uiteindelijk is alles gelukt.
aan de kant van de versnellingsbak zit ook een dop.
als je die eraf haalt en de zuiger in cilinder 1 boven zet, dan staat daar ook een streepje gelijk met een driehoekje.

dan kun je de nokkenaspolie gelijkzetten met de inkeping op de kop van het blok.

enfin, alles goed, maar de auto start niet.

krijg geen benzine meer op cilinder 1 en 2, bougie vonkt netjes, maar geen benzine.
bougies 3 en 4 zijn wel nat.
tank is nog half vol.

heb wel een startonderbreker op de auto, maar die gaat uit als ik het alarm afzet...

iemand enig idee??

p.s. voor de reparatie deed ie het nog gewoon.

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: vr apr 14, 2006 15:29
door ericj
Het is een single point injectie, dus of er is benzine, of niet. Als bougies 3&4 nat zijn zou ik eens kijken of die wel vonken. Als die vonken misschien even compressie meten, evt. met duim op het bougiegat.

--
Eric

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: vr apr 14, 2006 17:45
door 16vAlfa33
als ik bij tuynder op de site kijk, dan hebben ze een afbeelding met de bougiekabels op de bobine

Afbeelding

hier zie je bij bobine 1 (dichts bij de radiator) dan de eerste bougiekabel op cilinder 4 (rechts zit) ende tweede op 3
de derde bougiekabel op cilinder 2 en de vierde bougiekabel op cilinder 1

bij mij op de auto zit het anders en ik neem aan gewoon goed. (zo heeft ie het altijd gedaan)

linker bobine geeft vonken aan cilinder 1 en 4
rechter bonine aan cilinder 2 en 3

dit maakt mijn probleem weer vreemder.

ik heb bougies 1 en 2 (cilinder 1 en 2) droog
en bougie 3 en 4 nat (cilinder 3 en 4)

dus als 1 bobine het niet zou doen, dan zou bij mij 1 en 4 of 2 en 3 nat moeten zijn en dus niet vonken.

pfffffffffffffff, tja ik had moeten studeren voor monteur en niet eigenwijs altijd maar zelf willen sleutelen..

ps.: bougies en bougiekabels zijn ook nieuw.

dus inmiddels heb ik nieuwe bougies, bougiekabels, waterpomp, distributieriem, spanrol, koelvloeistof, kleppendekselpakking
en nog rijd het kreng niet

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: vr apr 14, 2006 18:30
door Arno Romeo
Als ik jou was zou ik nog maar eens heel goed naar de distributie kijken. Ten eerste moet je niet naar het vliegwiel kijken, maar naar de krukas poulie(dus niet de v-snaar poulie). Ik weet zeker dat er een inkeping staat, zeg ong. op 10.00 als je ervoor staat. Het merkteken bij de nokkenas zit op 9.00.
Met mijn ervaring is het:Als ie ervoor nog liep en daarna niet , dan moet je iets niet goed gedaan hebben.

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: vr apr 14, 2006 18:33
door 16vAlfa33
klopt, het vliegwiel heb ik eraf gehad en de inkeping op de krukaspoulie zien staan.
die staat dus echt goed op tijd.

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: vr apr 14, 2006 20:17
door Arno Romeo
Je bedoelt de poulie van de v-snaar die met 3 boutjes vastzit?

Toen de distributieriem eraf lag, heb je toen nog wat verdraaid of afgetekend?

RE: distributie op tijd zetten

Geplaatst: vr apr 14, 2006 20:18
door 16vAlfa33
inderdaad, die drie bouten losgemaakt (nadat ik de riem losser had gezet) en toen het grote vliegwiel eraf gehaald.
dan zie je de distributieriem om de krukas zitten.