Pagina 1 van 4

TS + carb in 105 type

Geplaatst: ma apr 03, 2006 18:23
door Martinos
Hallo mede alfisten,
Wie heeft er een TS blok in z'n 105 type gebouwd??
Zo als jullie misschien wel gelezen hebben ben ik de nieuwe eigenaar van Basz z'n (rockabilly) Giulia.
Afgelopen weekeind heb ik m'n 75 TS gesloopt. De carrosserie had behoorlijk wat rotte delen (met name wielkast randen en dorpels) en ik heb nog zoveel projecten staan dat ik een keuze moest maken.

Nu heb ik dus een TS blok liggen, en ik heb een mooi setje 40mm Webers liggen. Tel daarbij een giulia en het is een geweldige combinatie lijkt me!!
Uiteraard zou ik ook voor de originele injectie kunnen gaan (wat een stuk makkelijker is!), maar ik vind een carb. motor net ff iets lekkerder rijden/lopen!!!
Nu is mijn vraag dus, wie heeft dit al eens gedaan en kan mij tips geven??

Met name over de ontsteking, die loopt via de EVU en zal dus anders moeten (van een japaner wellicht?? nissan heeft toch zoiets?), dan de vervroeger op de nokkenas. hoe is dit opgelost?? mooiste is natuurlijk als die wel werkt!

Alvast bedankt voor de info!!
Groeten,
Martijn

RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:30
door GiuliaCorse
Boodschappenlijstje

http://www.autocomponenti.com/new.htm maar pas op hoog strakke piemel gehalte.

RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:50
door ikke
Start er anders ff een item in "projecten"over, dan kunnen we het allemaal goed volgen, ben erg benieuwd, maar zal wel goedkomen :thumbs:

Re: RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: ma apr 03, 2006 20:49
door Martinos
Boodschappenlijstje

http://www.autocomponenti.com/new.htm maar pas op hoog strakke piemel gehalte.
bedankt voor de link!!
Helaas kan ik er nog niet op terug vinden hoe ze het doen met de vervroeging van de nokkenas bij gebruik van carbs, of mis ik een stuk?

En wat is die ontsteking van een nissan duur zeg!!! 450 dollar :shock: hmm..daar ga ik nog eens over nadenken, moet goedkoper kunnen toch?

Re: RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: ma apr 03, 2006 21:38
door GiuliaCorse
Boodschappenlijstje

http://www.autocomponenti.com/new.htm maar pas op hoog strakke piemel gehalte.
bedankt voor de link!!
Helaas kan ik er nog niet op terug vinden hoe ze het doen met de vervroeging van de nokkenas bij gebruik van carbs, of mis ik een stuk?

En wat is die ontsteking van een nissan duur zeg!!! 450 dollar :shock: hmm..daar ga ik nog eens over nadenken, moet goedkoper kunnen toch?
Bij hun wel je zou eens kunnen zoeken bij de plaatselijke automaterialenzaak.
Vergeet ook niet het 2.0 liter vliegwiel, zeer moeilijk te vinden maar er wordt gewerkt aan een oplossing laat ik nog weten tzt.

RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 10:59
door Giulia2000TS
Vervroeger vervalt geheel. Is bij mij zelfs niet gemonteerd. Nokkenas vast in 1 stand en gaan. Verder heb je die nissan-unit niet nodig maar mooi is het wel. Vliegwiel inderdaad en je inlaatspruitstuk verbouwen, daarnaast je uitlaatspruitstuk ook verbouwen of kopen enz enz.... Succes! :wink:

Re: RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 11:06
door Martinos
Vervroeger vervalt geheel. Is bij mij zelfs niet gemonteerd. Nokkenas vast in 1 stand en gaan. Verder heb je die nissan-unit niet nodig maar mooi is het wel. Vliegwiel inderdaad en je inlaatspruitstuk verbouwen, daarnaast je uitlaatspruitstuk ook verbouwen of kopen enz enz.... Succes! :wink:
ik begrijp dat die van jou ook op carbs loopt?

-Loopt ie wel super zonder die vervroeger?
-hoe heb jij de ontsteking zitten dan?? origineel loopt ie toch via de ecu, ik zat ook te denken aan 2 electronische alfa onstekingen, van b.v. 75 carb.
Of van een eerdere type 33.
-Het vliegwiel kan ik van de oude overzetten denk ik? er ligt nu een 1.8 75 blok in.

bedankt alvast!
kan haast niet wachten om eraan te beginnen!!

Re: RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 11:09
door Giulia2000TS
Vervroeger vervalt geheel. Is bij mij zelfs niet gemonteerd. Nokkenas vast in 1 stand en gaan. Verder heb je die nissan-unit niet nodig maar mooi is het wel. Vliegwiel inderdaad en je inlaatspruitstuk verbouwen, daarnaast je uitlaatspruitstuk ook verbouwen of kopen enz enz.... Succes! :wink:
ik begrijp dat die van jou ook op carbs loopt?

-Loopt ie wel super zonder die vervroeger?
-hoe heb jij de ontsteking zitten dan?? origineel loopt ie toch via de ecu, ik zat ook te denken aan 2 electronische alfa onstekingen, van b.v. 75 carb.
Of van een eerdere type 33.
-Het vliegwiel kan ik van de oude overzetten denk ik? er ligt nu een 1.8 75 blok in.

bedankt alvast!
kan haast niet wachten om eraan te beginnen!!
Idd, op dello's nu en straks weer op webers. Loopt zeer super zonder vervroeger. Heb je niet nodig... Idd 2 ontstekingen aansturen vanaf 1 verdeler, stuurdraad splitsen en gaan. Ik heb van een 33 2 magneti marelli units. Vliegwiel van 1.8 overzetten?
Succes! Het is niet de makkelijkste weg maar wel erg leuk!

RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 11:28
door Martinos
Ik weet nog niet of ik de dell orto's erop zet (die er nu op zitten) of de webers die ik ook nog heb liggen.
Welk vliegwiel heb jij erop zitten?
Ik ga eens even kijken voor de verdelers van een oude 33. ik heb nog wel het e.e.a liggen.

heb je toevallig foto's van jou inbouw? en een schema ofzo van hoe je ontsteking zit??

Eigelijk wilde ik nog even wachten met inbouwen en eerst gaan rijden, maar denk dat ik toch maar gelijk ga bouwen :D

RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 12:29
door Andretti Molletti
Hier zit je niet op te wachten, maar als je wilt rijden en geen problemen wil... zet het injectiesysteem er maar op dan..
Met carbs ga je het wiel uitvinden en dat is toch wel tijdrovend!

Fase 1: inbouw met injectie...

alles rijdt goed?

fase 2 : ombouw naar carbs..

fase 1 heeft al genoeg uitdagingen en daarna even rijden geeft weer moed ;)

RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 13:29
door Giulia2000TS
Alternatieven genoeg voor handen.....

156 2.5 V6 24V '98
33 1.3 S RED '90
33 1.3 Junior '87
33 1.4 Imola '93 (sloop)
33 1.7 QV '88
33 1.7 16V '94 (op G3!)
75 2.0 TS '90 (bijna gesloopt)
164 2.0 TS '91 (sloop?)
Non alfa: Citroen Mehari

Sleutelen! Foto's zal ik even kijken. PB me je mailadres maar even. Schema is simpel maar ik zal kijken wat ik heb. Anders is het ook zo uitgelegd.

RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 13:37
door Martinos
@Andretti Molletti: Daar zit ik i.d.d. niet echt op te wachten :wink: Wil 't eigelijk in 1 keer goed doen. Anders bouw ik nu alles in en kan ik later alles er weer uit halen (kabelboom enz.) beetje omslachtig lijkt me aangezien ik toch zeker op carbs wil!!
Maar eerlijk gezegd heb ik wel met het idee gelopen voor de makkelijke weg te gaan (injectie)...dus mocht het heel erg lastig worden (wat ik niet verwacht) dan kan ik als nog kiezen voor injectie.
bovendien houd ik wel van uitdagingen :D

@giulia2000TS: alvast hardstikke bedankt!!! en i.d.d. andere auto's genoeg dus als ze een tijdje stil staat is geen probleem :wink:

RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 14:06
door Andretti Molletti
oke...
dan... think again


de inlaatnokenas... heo gaan we dat GOED oplossen??
;)

Re: RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 14:16
door Martinos
oke...
dan... think again


de inlaatnokenas... heo gaan we dat GOED oplossen??
;)
Je hebt misschien wel een punt, injectie is een stuk makkelijker...

De inlaat nokkenas, daar liep ik nog over te denken hoe ik die werken kan krijgen, maar na de post van giulia2000ts, heb ik besloten die te laten vervallen.
Nokkenas vast in 1 stand en gaan
aldus giulia2000.
Volgens hem loopt ie ook super zonder de vervroeger. Maar als je een idee heb hoe hij wel kan werken met de carbs. dan hoor ik het graag :wink: 8)
Hoeveel vermogens verschil zou er zitten tussen een injectie TS en een carb TS???

RE: TS + carb in 105 type

Geplaatst: di apr 04, 2006 14:21
door Andretti Molletti
carbs heeft gauw 20 pk minder...
ontsteking is ook een heeeeeeeel heet hangijzer..
er zijn er maar weinig die dat weten, niet zozeer twee vonken, maar de curve...
gewoon een Nord ontsteking of 33 inbouwen geeft idd een vonk...thats it..
kans dat je je blok stuk rijdt is dan groot ... HE Guilia2000TS??? ;)