Pagina 1 van 1
Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: zo apr 02, 2006 16:00
door Speeder
Hallo alfisten!
Zoals velen van jullie wel weten ben ik bezig geweest met een cilinderkoprevisie van mijn Alfa 33 1.4IE. Nu heb ik gisteren (voor het eerst) de distributieriemen erop gelegd en op tijd gezet. Ik heb dit gedaan door het vliegwiel op 'T' te zetten en de inkepingen op de riemwielen gelijk te zetten met de gaten in de distributiekappen. Vervolgens heb ik de krukaspulie met de hand een stuk of 4 slagen rond gedraaid totdat hij weer op 'T' stond en toen de spanrollen even los gehaald, en weer vast gedraaid.
Na vele topics over distributieriemen doorgespit te hebben zit ik nog steeds met een stel vragen:
Hoe strak moet de distributieriem nou zitten? Ik heb twee alfa monteurs gesproken de 1e zei: met vastzetten even een tikje mee geven (iets strakker dus) en de 2e zei, met vastzetten even een stukje terug halen (losser dus). Ik heb geen van beiden gedaan. Als ik de riem in het midden pak aan de kant waar de spanrol NIET zit (de niet trekkende kant is dat toch?) dan zit er een speling op van ongeveer 3cm.
De riemen die ik gebruikt heb zijn van Conti-Tech. Nu kwam ik er gisteren achter dat de tekst van beiden riemen tegenovergesteld zit. Op de riem kon ik verder geen pijlen vinden. Maakt het uit hoe de riem gemonteerd word en welke kant hij dus opgetrokken word?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden

RE: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: zo apr 02, 2006 16:18
door Canguro
hoi
zelf heb die spanrollen met de hand aangeduwd tot de riemen beetje strak staan. niet uit alle macht lopen drukken maar gewoon losjes handvast.
spanrollen vastgedraaid met momentsleutel. halve duim speling nu.
gr.
RE: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: zo apr 02, 2006 16:18
door Huib
Als er geen pijlen op de riemen staan is de draairichting niet van belang.
De spanrol zit aan de niet-trekkende kant. Op de trekkende kant staan de riemen altijd strak, ongeacht de afstelling van de spanner. Dit komt omdat je met de nokkenas de kleppen probeert open te duwen, tegen de druk van de klepveren in. Je hebt de krukas wel rechtsom gedraaid?
Als je ervoor zorgt dat de spanner goed draait kun je volgens mij gewoon op de veer vertrouwen. Ik heb het nog nooit anders gedaan in ieder geval, en ook nog nooit problemen gehad. Wat wel van belang is is de krukaspositie als je de spanner lost en weer vastzet. Daar is een speciaal merkteken voor. Op die positie staat dan geen enkele klep op tuimelen, waardoor er geen krachten door de nokkenas op de riem worden uitgeoefend en je hem 'zuiver' kunt spannen. Welk merkteken het is staat in de vraagbaak beschreven.
Succes!
RE: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: zo apr 02, 2006 17:47
door 164 Q4
Als je de riem een kwartslag kunt draaien (op de trekkende kant) zit hij goed.
RE: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: zo apr 02, 2006 19:17
door Maxtor
Dat merkteken is dat driehoekje toch Huib? Als alles op tijd staat doordraaien naar dat driehoekje, dan de rechter (?) riem spannen, dan complete omwenteling tot je weer het driehoekje tegenkomt (rotor wijst naar cilinder 2) en dan de linker riem naspannen.
Ik zou niet met de hand aanduwen, ik heb dat ook gedaan met mijn SW, en daardoor hoor je de riemen duidelijk lopen. Beetje zonde....
RE: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: zo apr 02, 2006 22:12
door Alessandro
Ik duw de rol ook altijd nog iets aan, gewoon voor het idee eigenlijk. Dan voel je ten minste iets, zeg maar. Maar in principe zou het ook zonder aanduwen kunnen. Minder spanning geven zou ik echter NOOIT doen.

Re: RE: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: ma apr 03, 2006 14:30
door Speeder
Als er geen pijlen op de riemen staan is de draairichting niet van belang.
De spanrol zit aan de niet-trekkende kant. Op de trekkende kant staan de riemen altijd strak, ongeacht de afstelling van de spanner. Dit komt omdat je met de nokkenas de kleppen probeert open te duwen, tegen de druk van de klepveren in. Je hebt de krukas wel rechtsom gedraaid?
Als je ervoor zorgt dat de spanner goed draait kun je volgens mij gewoon op de veer vertrouwen. Ik heb het nog nooit anders gedaan in ieder geval, en ook nog nooit problemen gehad. Wat wel van belang is is de krukaspositie als je de spanner lost en weer vastzet. Daar is een speciaal merkteken voor. Op die positie staat dan geen enkele klep op tuimelen, waardoor er geen krachten door de nokkenas op de riem worden uitgeoefend en je hem 'zuiver' kunt spannen. Welk merkteken het is staat in de vraagbaak beschreven.
Succes!
Dat teken was een driehoekje, deze kon ik echter niet goed vinden. Ik heb me laten vertellen dat het ongeveer overeen komt met 15 graden verdraaiing. Als ik voor de auto sta (en dus tegen de distributie aan kijk) welke kant moet ik dan op draaien om de motor (de goede) 'rechtsom' te laten draaien?
RE: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:44
door Maxtor
Die 15graden draaien haalde ik bij mij niet met het verdraaien van de krukas, was zeker wel meer dan 15graden voordat ik op dat teken terecht kwam.
Re: RE: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: ma apr 03, 2006 19:53
door Alessandro
Als er geen pijlen op de riemen staan is de draairichting niet van belang.
De spanrol zit aan de niet-trekkende kant. Op de trekkende kant staan de riemen altijd strak, ongeacht de afstelling van de spanner. Dit komt omdat je met de nokkenas de kleppen probeert open te duwen, tegen de druk van de klepveren in. Je hebt de krukas wel rechtsom gedraaid?
Als je ervoor zorgt dat de spanner goed draait kun je volgens mij gewoon op de veer vertrouwen. Ik heb het nog nooit anders gedaan in ieder geval, en ook nog nooit problemen gehad. Wat wel van belang is is de krukaspositie als je de spanner lost en weer vastzet. Daar is een speciaal merkteken voor. Op die positie staat dan geen enkele klep op tuimelen, waardoor er geen krachten door de nokkenas op de riem worden uitgeoefend en je hem 'zuiver' kunt spannen. Welk merkteken het is staat in de vraagbaak beschreven.
Succes!
Dat teken was een driehoekje, deze kon ik echter niet goed vinden. Ik heb me laten vertellen dat het ongeveer overeen komt met 15 graden verdraaiing. Als ik voor de auto sta (en dus tegen de distributie aan kijk) welke kant moet ik dan op draaien om de motor (de goede) 'rechtsom' te laten draaien?
n
NOU, GEWOON RECHTSOM DUS!

Maar wel serieus, kijkend naar de voorkant van de motor, met de klok mee.

RE: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: ma apr 03, 2006 20:25
door sprint88
En inderdaad
laat de veren het werk doen
als je ze aandrukt zitten ze net iets te strak als het blok warm is
wat zorgt voor een snellere slijtage en een zoemend geluid tijdens het lopen van de motor.
speling ? 1 - 2 cm
grt rogeralfa

Re: Speling distributieriem alfa 33...
Geplaatst: ma apr 03, 2006 20:28
door Kurp
ongeveer 3cm.
Dit vind ik gevaarlijk veel!
Ik hou als stelregel dat je de riem een kwartslag kan verdraaien.