Pagina 1 van 1

moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: wo mar 29, 2006 22:44
door Leo Veloce
Vandaag vertelde een van de bekendere carburateurspecialisten uit het land mij het volgende opvallende verhaal, waar ik eerlijk gezegd toch wel wat vraagtekens aan heb overgehouden.

Moderne benzine is volgens hen zo agressief dat als ik nu nieuwe, ze moeten trouwens worden nagemaakt, acceleratiepomp-membraampjes zou monteren, ik over een jaar of drie, vier wederom aan de beurt zou zijn. Kan iemand deze ervaring bevestigen?

Dat de moderne benzine, ook niet V-power (nota bene RON 95 in NL, maar RON 100 in D en dat laatste loopt uit ervaring wel beter), niet zo geweldig meer is voor het inwendige van je motor in vergelijk met het oude Supergif (de oude loodhoudende), dat wist ik al wel.

Maar het lijkt me toch dat er dan toch heel wat oude Nord types al een tijdje, een paar jaar na het loodtijdperk, dit carburateurprobleem moeten herkennen, of is het een commercieel verhaal?

Voordat ik aan een hopeloos knutselproject (lees: moneypit) ga beginnen, stel ik ieders second opinion zeer op prijs.

Bedankt alvast, Leo

RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: wo mar 29, 2006 23:02
door Alfa-Corazon
Interessante vraag die ik helaas niet kan beantwoorden!

Wat ik wel weet is dat vroeger een roetlaagje op je kleppen voor een dempende laag zorgde. Zodat je kleppen niet insloegen.
Daarom moesten toen de auto's op gas ook hardere koppen hebben omdat gas geen dempende roetlaag creerde op de kleppen.
Bij de moderne stationaire gasmotoren (wkk's) is het zo dat de dempende roetlaag wordt gevormd vanuit de motorolie.
V-power schijnt je motor schoon te maken dus metaal op metaal wat kleppen en kop betreft. Maar daar kunnen moderne motoren tegen. Oudere motoren??
Maar wat zit er dan in de benzine dat aanslag in je motor verbrand en de motor schoon maakt? Hoogstwaarschijnlijk een agressief chemisch reinigingsmiddel.
Of dat doorwerk op de levensduur van je carburateurs zou mij niet verbazen.

RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: do mar 30, 2006 09:55
door Ruben
Het zou wel kunnen. Brandstoffen moet aan steeds strengere milieu voorschriften voldoen m.b.t. de componenten die erin geblend worden. Het zou kunnen dat er tegenwoordig andere componenten worden gebruikt die b.v. minder kankerverwekkend zijn (benzeen) maar wel weer agresiever voor kunststof delen.
Bij b.v. de diesels worden de zwavelgehaltes omlaag gebracht iv.m uitstoot van zwaveldioxide. Maar zwavel had ook een smerende werking voor de dieselpomp. Dit wordt dan wel weer opgevangen door het mengen van andere componenten. Het geeft wel aan de de samenstelling van brandstoffen met de jaren veranderd. Zelfs tussen zomer en winterbenzine zit verschil (in vluchtigheid).

RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: vr mar 31, 2006 22:17
door Leo Veloce
@Ruben: met de Giullietta nooit eerder een dergelijk probleem gehad?

Als de carburateurspecialist die ik gesproken heb gelijk heeft, dan moeten er legio Alfa rijders dit probleem herkennen. Euro 95 en 98 zijn er tenslotte al meer dan vijf jaar?

Welke forummer en carburateurspecialist kan dit kwaliteitsverhaal onderschrijven of is het een broodje aap verhaal?

Ik vraag me sowieso af of het ALTIJD noodzakelijk is de acceleratiepompmembramen te vervangen. Deze carburateurs, Dell'Orto FRPA40s, liggen al enkele jaren in de kast. Eentje heb ik uit elkaar geschroefd en alle pakkingen kwamen er heel vanaf. Het acceleratiepompmembraam is nog heel en soepel. Is het altijd noodzakelijk dit membraam te vervangen?
Ik vraag het hierom, de originele lijken niet meer verkrijgbaar. De prijs voor het namaken, kon men mij niet telefonisch doorgeven, daarvoor wil men het origineel eerst zien.

Wie heeft vergelijkbare ervaringen? Alvast bedankt voor reacties, Leo

RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: vr mar 31, 2006 22:34
door cor
Wanneer de membraampjes soepel/heel zijn, je Alfa na montage van de Dello's, normaal op gasgeven reageert, zie ik de noodzaak van bij voorbaat vervangen niet in.
Bij mijn Bert heeft @@ afgelopen winter de stuggere membraampjes van de Dello's vervangen door een paar uit een revisiesetje. Gevolg is dat ik (weer) heerlijk inenen het gas kan indrukken en normaal kan wegrijden vanuit stilstand. Met de stugge(re) membraampjes hield ie behoorlijk in...klik.
De verschillen tussen soepel en heel soepel merkte ik pas toen ik die van het revisiesetje kon vergelijken met de oude...
Kwestie van uitproberen, good luck!

Mijn 2 cent.... :wink:

RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: vr mar 31, 2006 23:54
door frankalfa
Leo, toevallig deze week ook wat benzine perikelen gehad;
1) het belastingvrije kadettje :oops: :wink: van mn vriendin lekte benzine aan de tank>bleek een 2 jaar (3 ?) geleden vervangen stukje flexibele slang te zijn...in mijn belevingswereld ging benzine slang toch langer mee? :?
2) mn 75 kanarie deze week uit de stalling gehaald; ook hier bleek dat de (staalomvlochten) rubberslang het had afgelegd tegen de benzine (hoewel ik er in pak m beet 97 voor t laatst mee had getankt>dus op zich niet zó vreemd?)
Hoe dan ook ik onderschrijf je verhaal.
Suc6 , grtz, fRank

RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: za apr 01, 2006 11:55
door Andretti Molletti
Ik denk dat de prijzen te agressief gestegen zijn...

Re: RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: za apr 01, 2006 13:36
door Dottore M
Wat ik wel weet is dat vroeger een roetlaagje op je kleppen voor een dempende laag zorgde. Zodat je kleppen niet insloegen.
Daarom hebben wij als Alfisti als sinds jaar en dag keiharde klepzetels. 8)

RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: di apr 04, 2006 21:32
door Leo Veloce
@Cor, ik begrijp dat het verschil tussen nieuwe en gebruikte membranen duidelijk merkbaar is na de brandende Dell'Orto te hebben doorgelezen.

Zoals gezegd, wil ik eerst graag weten of mijn projectje haalbaar is of dat het bij dromen blijft. Namelijk de L-jetronic V6 vervangen door een Sei carburatie. Behalve dat ik problemen met onderdelenvoorziening wel had voorzien, had ik niet voorzien dat de benzines van tegenwoordig dus van zodanige samenstelling zijn dat zij de carburateurs zouden aantasten.

Daarom vandaag nog eens gebeld naar een regelmatig in de belangstelling staande tuningspecalist met dezelfde vragen. Deze kon het verhaal van de andere specialist niet onderschrijven. Het leek hem zelfs onzin. Deze specialist heeft echter een heel andere stelling maar minstens zo schrikbarend: volgens hem zullen de binnen een paar jaar op de markt zijnde brandstoffen dermate van samenstelling zijn veranderd, dat alle motoren die niet Lambda-geregeld worden problemen zullen krijgen als gevolg van een te arm mengsel.
Carburatie en eerste generaties injectiesystemen zouden dan helemaal einde oefening zijn??? In plaats van veel verder op mijn vragen omtrent de verkrijgbaarheid van een revisiekitje verder in te gaan, werd mij daarom een regelbaar injectiesysteem aangeraden.

Zoals jullie wel zullen begrijpen, ben ik nu helemaal nieuwsgierig geworden. Zijn beide, of een van beide adviezen nu wel of geen broodje aap verhaal? Zijn er op dit forum techneuten uit het vak die dit kunnen onderschrijven en willen proberen uit te leggen?
Ik kan mij niet voorstellen dat we binnenkort massaal onze klassiekers onbruikbaar het museum in kunnen duwen...achter een koordje...

Wie weet meer? Groet, Leo

RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: di apr 04, 2006 22:41
door Ruben
Ik denk eerlijk gezegd dat de tuningsspecialist jou een injectiesysteem probeert te verkopen.
Benzine wordt gemaakt uit verschillende componenten (koolwaterstoffen) die uit aardolie worden gewonnen.
Er is (bij de raffinaderijen) geen behoefte om de gehele samenstelling te veranderen. Over enkele jaren worden er mischien wel enkele procenten biobrandstoffen bij de gewone brandstoffen gemengd (biodiesel bij de diesel, en ethanol bij de benzine)
Hierdoor veranderen de eigenschappen mischien een beetje, maar door het anders afstellen van een carb moet je dit kunnen opvangen. In Brazilie rijden ze volgens mij ook met carb. motoren op alcohol.

RE: moderne benzine kwaliteit: te agressief?

Geplaatst: wo apr 05, 2006 10:32
door Atte
In de afgelopen jaren is er heel wat aan de benzine veranderd. Met name het vervangen van voor het milieu schadelijke stoffen (reductie CO2-uitstoot) door aromaten (deels op basis van alcoholen; methaan en ethanol) kunnen nadelige gevolgen hebben voor rubberen onderdelen. Maar let op; rubber is een natuurproduct en zal dus 'van nature' ook in kwaliteit achteruit gaan (broos worden en vergaan). Dus als er nieuwe membranen in carburateurs zijn gemonteerd; hoe oud zijn die eigenlijk en hoe lang hebben ze op de plank gelegen? Een duidelijk voorbeeld is dat de rubberverwerkende industrie hier ook kennis van heeft en niet voor de gevolgen van 'gedegenereerd oud rubber' wil instaan. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de DOT-markering op banden, maar ook uit het feit dat remmenfabrikant ATE aangeeft dat remslangen niet langer dan drie jaar na datum fabricage opgeslagen mogen liggen.