Pagina 1 van 1
Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: ma mar 27, 2006 23:00
door dibro
Zie onderwerp.... hoe is dit het beste op te lossen?
Ik heb gisteren de zomerbanden met bijbehorende wielen gemonteerd en r.a. krijg ik 1 v/d 4 bouten niet vast
Is het mogelijk, nieuwe draad hierin te tappen en er dan een overmaatse bout in te draaien, en doet de gemiddelde bandenboer dit?
De naaf is namelijk waarschijnlijk ook "vernield" bij de bandenboer waar ik -tot gisteren- klant was
Hoewel de bout niet vast, maar ook niet heel los zit (krijg hem er ook niet uitgedraaid) zit ik toch érg onbehaaglijk te rijden (durf de snelweg niet meer op

)
RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 08:28
door bralfa
Ik zou je die moeite besparen en gewoon een andere naaf (ankerplaat?) monteren.
RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 10:26
door juultje
Is zeker met een slagmoersleutel aangedraaid ?
Re: RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 10:59
door dibro
Is zeker met een slagmoersleutel aangedraaid ?

Yep... Ik heb al een andere bandenboer uitgezocht & eind vlgnde week komen er andere naven op, ik laat li + re maar allebei doen.
Re: RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 11:49
door Michel
Is zeker met een slagmoersleutel aangedraaid ?
Onvoorstelbaar he ! En ze doen het allemaal ! Terwijl je doorgaans tussen de 90 (staal) en 120 (alu) Nm zit, rammen zij dat ding met 200+ Nm vast.

is stel me de vraag: een bout die ze al verscheidene malen met de slagmoer hebben aangetrokken, kan je die (als je 't zelf doet) nog netjes op het juiste moment vastzetten ? of is die bout dan al zo versleten dat het net gevaarlijk wordt ?
RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 12:41
door bralfa
De betere banden / wielenboeren gebruiken in hun luchtgereedschap "koppeldoppen" Deze doppen slaan door als ze het juiste koppel hebben bereikt.
RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 16:29
door GiuliaCorse
Je kan ook je luchtsleutel afstellen i.p.v. deze volle bak te laten rammen.
RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 17:20
door Alessandro
Klopt allemaal en een echte bandenspecialist (is dus ook gelijk geen -boer meer

) draaid de bouten/ moeren wel aan met de luchtsleutel, maar gewoon tot ie 'kalk' vast zit en draaid daarna alle bouten met de momentsleutel aan. Maar dat wisten jullie al lang, toch?

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 22:22
door tommie
ik werk ook bij een bandenspecialist en mij is direct al verteld dat ik nooit!!! wielen met lucht vast mag zetten.. alles met een kruissleutel!
wel vervelend dat ze bij jou de boel vern**kt hebben, hopelijk is de reparatie niet zo duur.
Re: RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 22:25
door dibro
wel vervelend dat ze bij jou de boel vern**kt hebben, hopelijk is de reparatie niet zo duur.
Ik heb vanmiddag ff gebeld met Van Poppel (daar is mijn auto normaal in onderhoud), en die zei dat het wel meeviel, qua werk. Hij gaat alleen morgen een week naar Italie op vakantie.
Voor, tijdens en na de rit boutjes checken dus maar

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 23:37
door tommie
in principe heb je er nog 3 (neem aan dat je een 4 gaats naaf hebt) en zou het (mits je geen gekke dingen doet) goed moeten gaan. ook bij ons is het eens voorgekomen dat een klant een dol draadeind had, dit was al toen de auto bij ons kwam. hier konden wij ook niets mee en hebben we naar de dealer gestuurd, op 4 moeren van de 5 dus. als de rest netjes vast zit, is dat (tijdelijk!!!! ) geen probleem lijkt me, zoals ik al zei mits je geen gekke dingen doet.
RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...
Geplaatst: di mar 28, 2006 23:49
door dibro
Ik doe nooit gekke dingen
De vierde bout zit "niet los/niet vast", je krijgt er met de hand geen beweging in en met de wielsleutel moet je ook nog "enige" kracht zetten... Vervelend is alleen wél, dat ik zaterdag vanuit Venlo naar Utrecht moet, en zondag Venlo - Culemborg op het programma staat...
Aan de andere kant: ik heb vroegah een paar maanden rondgereden in een Mitsjubusha Colt met 3 wielbouten (of moeren, dat weet ik niet meer) en dat ging goed totdat de motor de strijd opgaf. Toen waren beide homokinetische koppelingen overigens allang naar het rijk der fabelen vertrokken. De gestaalde perfectie
