Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Achternaaf 155: 1 dol gat...

ma mar 27, 2006 23:00

Zie onderwerp.... hoe is dit het beste op te lossen?
Ik heb gisteren de zomerbanden met bijbehorende wielen gemonteerd en r.a. krijg ik 1 v/d 4 bouten niet vast :shock:

Is het mogelijk, nieuwe draad hierin te tappen en er dan een overmaatse bout in te draaien, en doet de gemiddelde bandenboer dit?
De naaf is namelijk waarschijnlijk ook "vernield" bij de bandenboer waar ik -tot gisteren- klant was :evil:

Hoewel de bout niet vast, maar ook niet heel los zit (krijg hem er ook niet uitgedraaid) zit ik toch érg onbehaaglijk te rijden (durf de snelweg niet meer op :oops: )
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 08:28

Ik zou je die moeite besparen en gewoon een andere naaf (ankerplaat?) monteren.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 10:26

Is zeker met een slagmoersleutel aangedraaid ?

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 10:59

Is zeker met een slagmoersleutel aangedraaid ?

:twisted: Yep... Ik heb al een andere bandenboer uitgezocht & eind vlgnde week komen er andere naven op, ik laat li + re maar allebei doen.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 11:49

Is zeker met een slagmoersleutel aangedraaid ?
Onvoorstelbaar he ! En ze doen het allemaal ! Terwijl je doorgaans tussen de 90 (staal) en 120 (alu) Nm zit, rammen zij dat ding met 200+ Nm vast. :evil:
is stel me de vraag: een bout die ze al verscheidene malen met de slagmoer hebben aangetrokken, kan je die (als je 't zelf doet) nog netjes op het juiste moment vastzetten ? of is die bout dan al zo versleten dat het net gevaarlijk wordt ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 12:41

De betere banden / wielenboeren gebruiken in hun luchtgereedschap "koppeldoppen" Deze doppen slaan door als ze het juiste koppel hebben bereikt.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 16:29

Je kan ook je luchtsleutel afstellen i.p.v. deze volle bak te laten rammen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 17:20

Klopt allemaal en een echte bandenspecialist (is dus ook gelijk geen -boer meer 8) ) draaid de bouten/ moeren wel aan met de luchtsleutel, maar gewoon tot ie 'kalk' vast zit en draaid daarna alle bouten met de momentsleutel aan. Maar dat wisten jullie al lang, toch? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 22:22

ik werk ook bij een bandenspecialist en mij is direct al verteld dat ik nooit!!! wielen met lucht vast mag zetten.. alles met een kruissleutel!

wel vervelend dat ze bij jou de boel vern**kt hebben, hopelijk is de reparatie niet zo duur.
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 22:25


wel vervelend dat ze bij jou de boel vern**kt hebben, hopelijk is de reparatie niet zo duur.
Ik heb vanmiddag ff gebeld met Van Poppel (daar is mijn auto normaal in onderhoud), en die zei dat het wel meeviel, qua werk. Hij gaat alleen morgen een week naar Italie op vakantie.
Voor, tijdens en na de rit boutjes checken dus maar :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 23:37

in principe heb je er nog 3 (neem aan dat je een 4 gaats naaf hebt) en zou het (mits je geen gekke dingen doet) goed moeten gaan. ook bij ons is het eens voorgekomen dat een klant een dol draadeind had, dit was al toen de auto bij ons kwam. hier konden wij ook niets mee en hebben we naar de dealer gestuurd, op 4 moeren van de 5 dus. als de rest netjes vast zit, is dat (tijdelijk!!!! ) geen probleem lijkt me, zoals ik al zei mits je geen gekke dingen doet.
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5252
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Achternaaf 155: 1 dol gat...

di mar 28, 2006 23:49

Ik doe nooit gekke dingen :whistle:

De vierde bout zit "niet los/niet vast", je krijgt er met de hand geen beweging in en met de wielsleutel moet je ook nog "enige" kracht zetten... Vervelend is alleen wél, dat ik zaterdag vanuit Venlo naar Utrecht moet, en zondag Venlo - Culemborg op het programma staat...

Aan de andere kant: ik heb vroegah een paar maanden rondgereden in een Mitsjubusha Colt met 3 wielbouten (of moeren, dat weet ik niet meer) en dat ging goed totdat de motor de strijd opgaf. Toen waren beide homokinetische koppelingen overigens allang naar het rijk der fabelen vertrokken. De gestaalde perfectie :mrgreen:
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Algemene Technische vragen”