Pagina 1 van 1

A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 14:18
door Canguro
Hoi beste mensen

zoals de titel al aangeeft heb ik na vervangen van deze onderdelen geen remdruk.
de slangen hebben 2 dagen zonder remtang/klauw gehangen dus er is veel lucht in het
systeem gekomen. Maar na 20 minuten trappen blijft het pedaal de bodem raken zonder
dat er druk op komt. de vloeistof geraakt ook maar niet in de remtang. die remtangen zijn schoon
en met compressie lucht getest. moet ik de motor starten en revven? of moet ik ook achter ontluchtten?
(maar hoe zonder druk?) Het reservoir is precies tussen MIN en MAX en blijft daar ook hardnekkig.

iets met de hulpkoppel misschien?
of is het systeem naar de gallemiezen doordat er plots lucht in zit?

bedankt!

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 16:02
door TiTaTo
Dus zowel links als rechts voor komt er geen remvloeistof uit de ontluchtingsnippels van de klauwen? Dan lijk me een verstopping in een leiding uitgesloten (zou wel heel toevallig zijn, aan beide zijden tegelijk). Misschien is je hoofdremcilinder inwendig lek geraakt door het trappen (komt vaker voor), maar vreemd dat ie dan geheel geen druk opbouwt.

Als je reservoir niet leeg is geweest, hoef je je achterremmen in principe niet te ontluchten. Dat je systeem zich niet vult heeft m.i. ook niets met de achterremmen te maken.

Hoe ontlucht je je systeem eigenlijk? Pompen en iemand anders de nippels laten "bedienen"?

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 16:11
door Canguro
Misschien is je hoofdremcilinder inwendig lek geraakt door het trappen
okee ik vermoed dat dat het dan is. als het vaker voorkomt dan overkomt t mij in ieder geval. :x
over een uur weet ik meer. even vloeistof bijvullen tot net over max.

iemand anders pompt en ik bedien de nippels. maar met alle nippels dicht komt er geen druk en als je ze dan open draait
gebeurt er dus ook niks; geen lucht, geen vloeistof.

bedankt!

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 17:28
door TiTaTo
Ik neem aan dat je trapt op het moment dat je nippels open staan, anders gebeurt er zeker niks, want de lucht moet er via de nippels uit. Dan moet er vloeistof komen, dat kan wel even duren, want je remklauwen zijn nog leeg. Wel even opletten dat je niveau niet onder minimum komt, anders kun je overnieuw beginnen.

Succes!

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 17:31
door Canguro
nou ik heb net de linker voorrem ontlucht en daar kwam gewoon lucht uit en daarna vloeistof.
rechtsvoor heb ik de slang weer van de remtang en er komt niks uit geen lucht en geen vloeistof.
toen ben ik het leidinkje van rechtsvoor vanaf de trommel gaan inspecteren en ja hoor een barst! ter hoogte van de
Olio bijvul dop. het lijkt wel een kleine explosie, metaal is naar buiten gebogen het vreemde is er komt geen remvloeistof uit.
en hij lijkt er ook al langer te zitten gezien de oxidatie.

nou ja... op naar de volgende klus.

nieuw stukje ertussen?

groeten

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 17:53
door TiTaTo
Hmmm, vreemd inderdaad. Als die barst er al eerder zat moet je remvloeistoflekkage gehad hebben (lakschade zichtbaar?). Als er geen vloeistof (meer) door komt, heb je geen remdruk op je rechterwiel gehad. Lijkt me sterk dat je dat niet gemerkt zou hebben.
Moeilijk te beoordelen zo, een foto zou handig zijn.
Hoe dan ook, een gebarsten of verroeste leiding moet vervangen worden. Geen stukje ertussen maar de hele leiding van je hoofdremcilinder tot je flexibele slang vervangen.

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 18:18
door Canguro
ja dt is inderdaad het beste.

tnx

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 19:14
door Maxtor
Je doet wel eerst rechtsachter, linksachter, rechtsvoor en linksvoor ontluchten?

i.v.m. verschillende lengtes van alle leidingen

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 19:50
door Canguro
ja klopt, volgens het boekje.
alle nibbeltjes komt vloeistof uit behalve rechtsvoor.

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: za mar 25, 2006 21:01
door bertonejaap
Canguro het defecte stuk remleiding er even tussenuit halen en even mee naar Roberts (je weet wel die van de versnellingsbakolie) gaan en ze maken terwijl je wacht zo een nieuw stuk voor weinig. En als je het stuk er af hebt even de rem intrappen en kijken of er dan wel vloeistof uit komt.

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: zo mar 26, 2006 10:51
door KAS
Nogmaals, als je weer es zoiets bij de hand hebt hoef je alleen de slang maar even dicht te knijpen met een griptang. Doekje ertussen en losjes vastzetten. Zo voorkom je dat het hele remsysteem leegloopt. Dan hoef je alleen die nieuwe klauw maar te ontluchten. Maar hier heb je nu niks meer aan natuurlijk. :? Voor de volgende keer dan. :wink:

Re: RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: zo mar 26, 2006 22:55
door Canguro
Nogmaals, als je weer es zoiets bij de hand hebt hoef je alleen de slang maar even dicht te knijpen met een griptang. Doekje ertussen en losjes vastzetten. Zo voorkom je dat het hele remsysteem leegloopt. Dan hoef je alleen die nieuwe klauw maar te ontluchten. Maar hier heb je nu niks meer aan natuurlijk. :? Voor de volgende keer dan. :wink:
haha inderdaad!
na nog eens 20 minuten trappen kwam er dan eindelijk vloeistof uit. Neemt niet weg dat dat stukje leiding met barst aan vervanging toe is.
toch nog weer een geluk bij een ongeluk.
(zijn die leidingen met rubber gevoert? want hoe kan die gebarsten zijn maar 'nog' niet lekken?)


bedankt

RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: zo mar 26, 2006 23:25
door TiTaTo
Vaste remleidingen zijn niet rubber gevoerd. Misschien is alleen de laklaag gebarsten en is het daaronder gaan roesten? Ik weet niet hoe dat bij 33's zit, maar bij 75's hebben de remleidingen een degelijke (witte) poedercoat laklaag. Als die laag echter barst zal ie eronder gaan roesten.

Re: RE: A33: remtang/schijfen/blokjes vervangen geen druk

Geplaatst: ma mar 27, 2006 20:07
door KAS
[(zijn die leidingen met rubber gevoert? want hoe kan die gebarsten zijn maar 'nog' niet lekken?)
Volgens mij haal jij remleiding en remslang door elkaar. Een remslang is idd dubbel gevoerd. Daar zit een soort van canvas in. Bij scheurtjes waar dat canvas ( wit ) zichtbaar is keuren ze hem bij de APK af.