Pagina 1 van 2
Tikkend Klepje
Geplaatst: vr mar 24, 2006 12:49
door Peter-F
In mijn Bertone 2liter zit een klepje wat ik hoor tikken.
Ik heb namelijk de kop gereviseerd en vervolgens met kleppen stellen 1 klep te ruim gezet (verkeerd plaatje). Volgens mij is het een uitlaatklep die op 0,75 staat.
Zelf denk ik dat het geen kwaad kan. Hoe lang denken jullie dat ik er mee door kan rijden. Zat zelf te denken aan een km of 1500.
Ik heb namelijk nu even geen zin / tijd om de klepspeling te corrigeren.
RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: vr mar 24, 2006 14:04
door Carabinieri
Boem is ho
Maar effe serieus, je hebt net je kop compleet gereviseerd en dan ga je dit soort risico's nemen.

RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: vr mar 24, 2006 15:00
door ravado
moet 0,5 zijn toch?? dan is 0.75 al wel aardige speling...
Ik zou de gok niet nemen .....
RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: vr mar 24, 2006 20:44
door Peter-F
erger nog. Hij loopt heel mooi rustig stationair. En dan hoor je zo'n dieseltik erdoorheen.
Denk dat ik toch maar eens ga afstellen.
Ik probeer wel ergens een bak met stelplaatjes te ritselen en dan ga ik wel weer meten, nokkenassen verwijderen, weer meten, enz... zucht.
RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: vr mar 24, 2006 20:50
door @lfa@lgra
Stellen!! Niet verderrijden. Valt best mee hoor dat stellen. Meestal kun je zelfs de plaatjes onderling uitwisseklen om weer op de gewenste waarden te komen.
TiP; Schaf een digi schuifmaat aan om je stelplaatjes te meten.......nieuw Fietskogeltje ertussen......op 0 zetten.... fietskogeltje in je plaatje en meten je hebt meteen behoorlijk nauwkeurig de dikte van je plaatje. Ik heb ook een micrometer, maar met de schuifmaat werkt veel sneller/gemakkelijker.
RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: vr mar 24, 2006 21:00
door Peter-F
het stellen is helemaal geen probleem meer als je al de hele kop uit elkaar hebt gehad (nieuwe kleppen en klepgeleiders).
Schroefmicrometer heb ik in huis.
Maar volgens mij heeft een iets te ruim staande klep geen gevolgen, afgezien van mogelijk slechter starten (is niet het geval) en een ietsjes verminderde prestatie.
Re: RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: vr mar 24, 2006 21:08
door Alessandro
het stellen is helemaal geen probleem meer als je al de hele kop uit elkaar hebt gehad (nieuwe kleppen en klepgeleiders).
Schroefmicrometer heb ik in huis.
Maar volgens mij heeft een iets te ruim staande klep geen gevolgen, afgezien van mogelijk slechter starten (is niet het geval) en een ietsjes verminderde prestatie.
Even hardop denken: heeft idd geen motorschade tot gevolg op korte termijn, echter staat die nok wel lekker te hameren op de klepbeker.
En daar zullen die twee onderdelen zeker niet beter van worden.
maar ik ben met je eens dat te kleine klepspeling veel meer schade kan veroorzaken.

RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: vr mar 24, 2006 22:52
door @lfa@lgra
Bij een te grote klepspeling kan je smering wel in gevaar komen. Indien metallisch kontakt onstaat vreet je nok in op je klepbeker. Maar of dat bij 0.75 mm al het geval is??? Ik weet het niet. Weinig is het niet. Er wordt iig driftig gehamerd in je blok.
Rijden met een tik wil je toch niet als je de zaak net voormekaar hebt. Tis geen moeite.
BTW: Rijdt iedereen hier met de std klepspeling 0.5-0.475??
Ik rij al jaren met 0.45 Uit en 0.4 in. Destijds aanbevolen voor de Alfetta GTV met hetzelfde blokl ( en de importeur)
RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: za mar 25, 2006 16:46
door duke
Uit heb ik 0,4 - 0,45. In: 0,3 - 0,35
RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: zo mar 26, 2006 13:09
door Peter-F
heb inmiddels een bak met klepstelplaatjes geregeld en een officiele alfaklepstelplaatjesmicrometer (dubbele woordwaarde?).
Heb nog even nagemeten, maar de slechtste uitlaatklep stond op 0,675. de anderen op 0,550.
Zelf ben ik ervoor om op de ruimste fabriekstolerantie af te stellen, aangezien de kleppen in de loop van hun leven steeds langer worden en je klepspeling dus kleiner.
In = 0,500. Uit = 0,550
Ook is het veiliger om niet te krap te stellen, i.v.m. verbrande kleppen enz. En dat extra vermogen ga je niet merken.
Om de hoeveel km stellen jullie de klepjes? Dan weet ik of ik met gerust hart op vacantie kan gaan van de zomer, om flink door Monaco en de in de buurt liggende alpenpassen te blazen.
Re: RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: zo mar 26, 2006 14:34
door psillen
Om de hoeveel km stellen jullie de klepjes? Dan weet ik of ik met gerust hart op vacantie kan gaan van de zomer, om flink door Monaco en de in de buurt liggende alpenpassen te blazen.
Bij m'n Giulia deed ik voor het seizoen altijd eventjes de klepspeling controleren en ook opschrijven. Dan krijgt je namelijk een beeld van het verloop -als dat er is-.
Speling controleren is maar heel weinig moeite. Dus om de 5000 km eens een voelermaatje ertussen steken?
Re: RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: zo mar 26, 2006 14:45
door Andretti Molletti
...... aangezien de kleppen in de loop van hun leven steeds langer worden en je klepspeling dus kleiner.
In = 0,500. Uit = 0,550
Ook is het veiliger om niet te krap te stellen, i.v.m. verbrande kleppen enz. En dat extra vermogen ga je niet merken.
Sta je nog open voor andere meningen?
iig worden je kleppen niet langer...denk ik
En door rijden met 0,675.. dat zal niet zoveel problemen geven op 1500 km...
RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: ma mar 27, 2006 13:01
door Peter-F
Tuurlijk wil ik weten waarom jullie denken dat ze krapper moeten.
Dat van het langer worden klopt wel degelijk. (dit is inderdaad in vergelijk met andere auto's niet normaal)
Je zal er namelijk achter komen dat je steeds dunnere klepplaatjes nodig gaat hebben. De klepstelen worden namelijk steeds dunner en langer ( ook in het gebied waar ze niet in contact komen met de klepgeleiders)
Ik heb bij Mannesen engines in Soesterberg mijn kleppen gehaald en die heeft me geadviseerd om kortere alfa 75 kleppen te nemen. I.v.m. het verlengen.
RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: ma mar 27, 2006 13:30
door Giulia Bianca
ja, ja, het is wat die ouwe meuk

Re: RE: Tikkend Klepje
Geplaatst: ma mar 27, 2006 19:38
door Andretti Molletti
Tuurlijk wil ik weten waarom jullie denken dat ze krapper moeten.
Dat van het langer worden klopt wel degelijk. (dit is inderdaad in vergelijk met andere auto's niet normaal)
Je zal er namelijk achter komen dat je steeds dunnere klepplaatjes nodig gaat hebben. De klepstelen worden namelijk steeds dunner en langer ( ook in het gebied waar ze niet in contact komen met de klepgeleiders)
Ik heb bij Mannesen engines in Soesterberg mijn kleppen gehaald en die heeft me geadviseerd om kortere alfa 75 kleppen te nemen. I.v.m. het verlengen.
Ik ben benieuwd hoeveel een klep in bv 100000km langer wordt dan...
enne een 75 klep in een Nord motor geeft een iets hoger olio verbruik..
Wat zei Mannessen dan van de te grote klepspeling??