Furrikain
Full Member
Full Member

Welke olie voor GTV6?

vr mar 24, 2006 02:16

Nog maar eens een vraag: welke olie kan ik best in m'n GTV6 kieperen?

Momenteel zit er 10W40 in, ik heb gelezen dat 10W60 ook wel gebruikt wordt. In het boekje staat 10W50, hoewel ik nog niet gelezen heb dat iemand dit gebruikt.

Zelfde verhaal voor de transaxle, boekje dicteert 80W90, praktijk.. geen idee eerlijk gezegd. In ieder geval ga ik er een busje LeakLock bijgooien, totaal geen dramatische lekkage, maar de kat wordt er niet schoner op :mrgreen:

Zijn er ook bepaalde merken aan te raden boven andere? Voor zover ik weet zit er niet echt verschil op, maar goed, ik heb ook nog nooit een oliezuipende V6 gehad :wink:

Kloppen de hoeveelheden in de manual overigens? Motor 6kg, transaxle 2,57kg.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Welke olie voor GTV6?

vr mar 24, 2006 20:37

Bij (aanzienlijk) olieverbruik zou ik gaan flushen en een 10w60 gaan gebruiken. Gebruik even de zoekfunctie op "olie" volgens mij heb je dan alle info.
Geen olieverbruik, dan lekker doorgaan met wat erin zat. Castrol is prima, Selenia geeft een wat hoger verbruik. Agip schijnt ook goed te zijn en Kroon is het goedkoopst en daar horen we hier ook goede berichten van.

(En ja: Ik heb binnenkort GEEN last meer van olieverbruik... :o :o :o :wink: )

Voor je transmissie zou ik 75w90 Syngear gebruiken van Kroon oid.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: Welke olie voor GTV6?

za mar 25, 2006 02:10

Bij (aanzienlijk) olieverbruik zou ik gaan flushen en een 10w60 gaan gebruiken. Gebruik even de zoekfunctie op "olie" volgens mij heb je dan alle info.
Geen olieverbruik, dan lekker doorgaan met wat erin zat. Castrol is prima, Selenia geeft een wat hoger verbruik. Agip schijnt ook goed te zijn en Kroon is het goedkoopst en daar horen we hier ook goede berichten van.

(En ja: Ik heb binnenkort GEEN last meer van olieverbruik... :o :o :o :wink: )

Voor je transmissie zou ik 75w90 Syngear gebruiken van Kroon oid.
Heb de zoekfunctie gebruikt hoor, maar ik hoor sommige mensen vrij panisch vertellen dat vol synthetische 10w60 m'n pakkingen gaat opvreten aangezien er nu 10w40 half synthetisch inzit :mrgreen: Persoonlijk zie ik het zo'n vaart nog niet lopen, maar een gewaarschuwd man is er twee waard :o

Eigenlijk heb ik de wagen sowieso nog niet lang genoeg om iets te kunnen zeggen over het olieverbruik, dus voor de motor hou ik het wel op 10w40 dan.

Voor de versnellingsbak wordt blijkbaar Castrol 75W90 Driveline Syntax Universal of 75W90NS Redline aangeraden (toch voor die van een 75, geen idee of de fabrieksopgave daar ook 80W90 is).
Laatst gewijzigd door Furrikain op zo mar 26, 2006 04:19, 1 keer totaal gewijzigd.

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 25, 2006 10:40

als er nu al halfsynth inzit kan je gewoon naar volsynth. Alleen wanneer er lang minerale olie gebruikt is schijnt dit op te gaan treden. Dus een gok als je niet weet wat erin gezeten heeft, maar dat weet je wel. gewoon doen dus.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Furrikain
Full Member
Full Member

zo mar 26, 2006 04:29

Overigens nog een bijkomende vraag: ik heb volsynthetische Redline 75W90 gevonden voor de transaxle (en nog een nette prijs ook), maar ik weet dus niet wat er momenteel in zit en ik heb ook last van lichte lekkage (druppeltjes, geen plassen). Toch maar op half synthethisch houden dan? Ik heb namelijk ook al gehoord dat huidige synthethen niet te vergelijken vallen met de pakkingvretende vloeistoffen van vroeger.

Halfsyntheet was m'n eerste plan, beetje op safe spelen, maar nu de prijs van de Redline ook al interessant is...

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 26, 2006 05:00

Redline ..... waar haal je dat ?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo mar 26, 2006 14:15

Roodband??? :shock: :shock:

Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Furrikain
Full Member
Full Member

zo mar 26, 2006 14:27

Toevallig op gestoten op ebay :P Er zullen wel mensen zijn die daar wat wantrouwig tegenover staan, maar ik heb nu toch al een 90tal dingen gekocht en telkens weer is het gewoon goed gegaan :thumbs:

Overigens zag ik ook Castrol Formula RS 10w60 voor 11 euro per liter en 10 euro verzendingskosten per zes liter; lijkt me ook goedkoper dan de doorsnee winkel.

De Redline kostte overigens 7.95$ per quart (0.94L). Verzending weet ik niet, maar dat mag al aardig hoog zijn om die literprijs echt duur te maken (zeker als je specifiek Redline zoekt).

RG

zo mar 26, 2006 23:40

Zorg wel dat je de 75W90NS hebt. En waarschijnlijk heb je ook een flesje slipmodificator (3x woordwwarde!) van redline nodig.

De NS staat namelijk voor No Slip. Hier zitten dus nog geen slipmodificatoren in en daardoor worden de gebruikte porsche-synchro's effectiever in het synchroniseren. Je loopt echter het risico dat je diff gaat zingen zonder die slipmodificatoren, dus beetje bij beetje toevoegen totdat het geluid weg is!

Snapez vous?

Furrikain
Full Member
Full Member

zo mar 26, 2006 23:56

Zorg wel dat je de 75W90NS hebt. En waarschijnlijk heb je ook een flesje slipmodificator (3x woordwwarde!) van redline nodig.

De NS staat namelijk voor No Slip. Hier zitten dus nog geen slipmodificatoren in en daardoor worden de gebruikte porsche-synchro's effectiever in het synchroniseren. Je loopt echter het risico dat je diff gaat zingen zonder die slipmodificatoren, dus beetje bij beetje toevoegen totdat het geluid weg is!

Snapez vous?
Snappen wel, hoewel ik er in geen 1000 jaar was opgekomen :shock:

EDIT: aangezien je blijkbaar euh, weet wat je doet, zou jij vol-synthetische olie in een transaxle gieten die lichte lekkage heeft? Nou ja, eerder zweten doet ie met wat druppeltjes tot gevolg.

Furrikain
Full Member
Full Member

di mar 28, 2006 01:11

Net even m'n shipping quote terug gekregen en die is toch wel absurd hoog:

74$ verzending voor 3 liter en een flesje slip modifier (101$ totaal) :shock: Nochtans is airmail in de US doorgaans een stuk goedkoper dan de benelux, maar dit valt dus wel even tegen :roll: Verzending + kostprijs voor 6 liter en 2 flesjes slip modifier was trouwens 192$. Hoezo waanzinnig duur? :lol:

Toch maar wat castrol driveline inslaan dan; jammer, ik had wel zin in wat ge-experimenteer. Zijn er mensen die me kunnen vertellen of het echt een verschil kan uitmaken welke olie je gebruikt (dus verschillen tussen 75w90 van verschillende merken). Ik vind het wel interessant om weten wat de praktijk resulaten zijn van verschillende merken.

walther

ma apr 03, 2006 19:17

Ik gebruik ook 10W60. De auto is afevuld met Castrol Racing maar deze is vrij lastig te vinden in deze buurt. Daarom gebruik ik Kroon 10W60.om eventueel bij te vullen. Met deze olie verbruikt ie nagenoeg niets. De prijs is ongeveer 10 euro per liter.

Ps; hoe is het afgelopen met de velgen die je bij me gekocht hebt. Is ie inmiddels gekeurd?

Furrikain
Full Member
Full Member

di apr 04, 2006 01:27

Ik gebruik ook 10W60. De auto is afevuld met Castrol Racing maar deze is vrij lastig te vinden in deze buurt. Daarom gebruik ik Kroon 10W60.om eventueel bij te vullen. Met deze olie verbruikt ie nagenoeg niets. De prijs is ongeveer 10 euro per liter.

Ps; hoe is het afgelopen met de velgen die je bij me gekocht hebt. Is ie inmiddels gekeurd?
Nog steeds niet gekeurd :( De autohandelaar die'm voor mij ging keuren heeft een auto aan een fransoos verkocht en de papieren van z'n handelaarsplaat lagen er nog in :lol: Mag ik weer even wachten dus.

Voor de rest heb ik de twee slechte banden van de velgen gehaald en ze opgeschuurd waar nodig (balanceerloodjes zonder coating + magnesiumlegering is geen goeie combinatie blijkbaar).

De fulda's die erop zitten zijn trouwens verschillende banden (y2000 en y2000+, ook duidelijk ander profiel, maar ik had het zelf ook eerst niet gemerkt hoor) Na wat creatief gedremel was de + snel verdwenen, de keurmeester zal er wel intrappen :twisted:

Ik ga er dus vanuit dat het gewoon goed komt; nogmaals bedankt voor de vlotte afhandeling :thumbs:

Robert 75 V6

di apr 04, 2006 12:47

Mag ik jullie mijn topic even onder de aandacht brengen in de '' te koop '' sector??

Castrol RS voor weinig

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 05, 2006 22:08

De mijne loopt perfect op de 10W60 van Kroon, alleen wel even goed warm draaien. :lol:
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Terug naar “Algemene Technische vragen”