Pagina 1 van 3

Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: do mar 23, 2006 22:47
door Dottore M
zie het topic titel; de DOs en DONTs alstublieft (ik heb een "droge" spanner geloof ik, Dre ?)

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 00:10
door Andretti Molletti
Klopt! lees het artikel in het KB maar daar staat de beschrijving van de ombouw van jou motor.
De V6 is niet zo moeilijk en ik denk dat jij met een V-riem alleen al klaar bent.
Spannen is een kwestie van gevoel en een aardige leidraad is de huidige spanning van de snaar even voelen.
Als ik me goed herriner hebben deze snaren ook een draairichting, aangegeven door pijlen op de snaar.

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 00:12
door Alessandro
Volgens het KB'tje heb je dus een mechanische spanner. :)
The do's:
- koelvloeistof aftappen. Doe ik altijd door de thermoschakelaar in de radiateur los te draaien.
- koelslangen van thermostaathuis loshalen.
- V-snaren demonteren
- distributiekappen verwijderen
- op tijd zetten van krukas en nokkenassen. Ik heb gewoon witte stippen achter op de nokkenaswielen gezet, die dan weer corresponderen met stippen boven op dat kleine platte stukje op de koppen, boven de nokkenas.
- vergeet vooral ook niet het wiel van de verdeler/ oliepomp! Maar.......schrik niet als het na één of twee keer ronddraaien van de krukas niet meer correspondeert. :wink:
- riem ontspannen en demonteren
- beetje poetsen :? en dan nieuwe riem erop
- spanner op de juiste spanning brengen en de timing controleren
- krukas 2x rond en timing en spanning nogmaals controleren
- verder afbouwen.

The don'ts:
- tussendoor het wiel van de verdeler/ oliepomp verdraaien, want dan klopt ie echt niet meer. Er zit n.l. een overbrenging op. uit het hoofd gezegd: krukas 2x rond is wiel verd. 1,5x rond of zoiets en uiteraard nokkenassen 1x rond.
- .....................

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 01:07
door Furrikain
Zijn deze tips ook goed toe te passen op een GTV6 en kan je toevallig schatten hoelang dit klusje duurt (voor iemand die het nog nooit gedaan heeft)?

In ieder geval interessant topic, ik hou het in de gaten 8)

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 01:14
door Alessandro
Yep, methode is precies hetzelfde. Mogelijk heb je een andere spanner? Maar die is ook niet spannend. (doordenker). :wink:

Re: RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 01:34
door Furrikain
Yep, methode is precies hetzelfde. Mogelijk heb je een andere spanner? Maar die is ook niet spannend. (doordenker). :wink:
Yup, hydraulische, gebruikelijke lichte lekkage en extragaar afdekrubbertje :P Hoelang zou het klusje duren? Indien niet te lang doe ik het namelijk in het lesatelier eens, kan de spanner meteen drooggelegd worden. En nu ga ik stoppen met de heer Bijlsma's topic te kapen ;)

Re: RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 07:53
door roberto
Als ik me goed herriner hebben deze snaren ook een draairichting, aangegeven door pijlen op de snaar.

:schrik: Hebben deze riemen werkelijk een draairichting?!?

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 08:55
door Dottore M
Thanks Alessandro,maar hoe werkt de spanner (hoe ONTspan en hoe SPAN ik die ?)...

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 16:57
door Alessandro
Ik ga er vanuit dat dat voor zich spreekt. :? ik heb er nog nooit mee gewerkt, heb zelf een drooggelegde hydr. (ont)spanner. :wink:
Wel weet ik hoe je die dingen op de juiste spanning brengt, n.l. zorgen dat het pijltje, het rondje aanwijst. Eeuh..... dat zie je vanzelf wel. verder de ene kant op is losser, de andere kant op vaster. wat is wat? Dat zul je wel voelen neem ik aan, aan de kracht die je nodig hebt. #-o

Dit zal je struikelnlok niet gaan zijn, lijkt me. :wink:

Re: RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 19:15
door Dottore M
Ik ga er vanuit dat dat voor zich spreekt. :? ik heb er nog nooit mee gewerkt, heb zelf een drooggelegde hydr. (ont)spanner. :wink:
Wel weet ik hoe je die dingen op de juiste spanning brengt, n.l. zorgen dat het pijltje, het rondje aanwijst. Eeuh..... dat zie je vanzelf wel. verder de ene kant op is losser, de andere kant op vaster. wat is wat? Dat zul je wel voelen neem ik aan, aan de kracht die je nodig hebt. #-o

Dit zal je struikelnlok niet gaan zijn, lijkt me. :wink:
Als het voor zich spreekt zal het geen probleem vormen. Ik kan uit je verhaal ook herleiden dat je de kleppendeksels gewoon laat zitten en de poulies als leidraad gebruikt ?

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 19:46
door Alessandro
kleppendeksles kan je gewoon laten zitten. Dat kan bij iedere motor. gewoon zelf merktekens aanbrengen en het komt goed. je zit of goed, of (min) een tandje verkeerd, maar dat ziet iedereen wel, voordat ie verder monteerd, duidelijk zat. :wink:

Merktekens -dwz typex vlekken :lol: - op de krukas en onst./oliepompwiel zie hieronder:
Afbeelding
Afbeelding
De stip op de krukaspoelie staat nietprecies tegenover het naaldje, want dit is het ontstekingsafstelmerkteken. :!: Het Dode punt teken is ingegroefd in de poeilie en zo duidelijk zat. voor de stroboscooplamp is het ontstekingsafstelmerkteken wat duidelijker gemaakt. :wink:
De stipjes op de nokkenaswielen heb ik aan de achterkant en geen foto van. :wink:
De streep op het onst./oliepompwiel correspondeert ook met een stip op het blok, maar dat zit achter het wiel en is dus op de foto ook niet zichtbaar. hoewel als je goed kijkt op de tweede foto (die eerder is genomen). :roll:

Maar ja, je snapt vast wel de bedoeling. :lol:

nog een foto van het resultaat na tweemaal de krukas te hebben rondgedraaid. Let op het merkteken van het pompwiel! You see, what i mean???;
Afbeelding

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 20:30
door Dottore M
Ja idd ! Een kwestie van door blijven draaien, riem los en dan opnieuw of zo ? Hoe komt de pomp/verdeler eigenlijk verdraaid tov de krukas ?

Re: RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 20:41
door Alessandro
- vergeet vooral ook niet het wiel van de verdeler/ oliepomp! Maar.......schrik niet als het na één of twee keer ronddraaien van de krukas niet meer correspondeert. :wink:

The don'ts:
- tussendoor het wiel van de verdeler/ oliepomp verdraaien, want dan klopt ie echt niet meer. Er zit n.l. een overbrenging op. uit het hoofd gezegd: krukas 2x rond is wiel verd. 1,5x rond of zoiets en uiteraard nokkenassen 1x rond.
- .....................
Hoort dus zo! 8)

Als ik de krukas nog eens twee keer rond had gegooid (totaal dus 4x) had het streepje weer bovenaan gestaan. Snappie. :-s

RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 20:54
door Dottore M
Oh ja, sorry, had even de denk-pet aan de kapstok gehangen ! ;)

Re: RE: Distributieriem 75 V6 vervangen

Geplaatst: vr mar 24, 2006 20:57
door Alessandro
Oh ja, sorry, had even de denk-pet aan de kapstok gehangen ! ;)
geeft niet, nu mag dat nog..............

Wanneer ga je eraan beginnen (en afmaken natuurlijk)? 8-[