Pagina 1 van 2

T-Bar rubbers 105

Geplaatst: do feb 03, 2005 20:37
door @lfa@lgra
Ik ben de achteras aan het omwisselen van mn Juul en vervang meteen alle rubbers maar ff door Powerflexen.
Ik vond het nodig om na 30 jaar trouwe dienst de twee bovenste T-Bar rubbers ook maar eens te vervangen, Dat blijkt een K.t-klus te zijn, en waarschijnlijk ook niet echt nodig. Maar ja: Ik =ben begonnen en heb ze er nu af liggen.
Ik heb ze met een pers van de T-Bar afgeperst en nu moeten ze nog uit de Bussen worden geperst die aan de carosserie zitten. (met drie bouten)
Weet iemand hier een trucje voor???

Je kunt ze nl wel IN de bus persen, maar eruit wil dus niet omdat die krengen aan een zijde een kraag hebben. Ik denk dat de enige oplossing is om de buitenste bus van het rubberlager maar door te zagen, en ze dan uit de steun te tikken, tenzij.......

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: do feb 03, 2005 21:19
door kroehlur
Ik dacht dat ze in zun geheel werden vervangen - dus met bus.

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: do feb 03, 2005 22:02
door Pinin01
Ik kijk met belangstelling uit naar een antwoord (= zelfde probleem)

Re: RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: do feb 03, 2005 22:20
door @lfa@lgra
Ik dacht dat ze in zun geheel werden vervangen - dus met bus.
Ja, je KUNT er natuurlijk ook nieuwe "bussen bijbestelllen. Je hoeft de nieuwe rubbers dan alleen maar in de bussen persen en de nieuwe bussen te betalen ( a plm. 45 Euro/stuk :wink:

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: do feb 03, 2005 22:27
door don515jz
Een bekend probleem, ik heb een oud Engels boek en daarin wordt exact beschreven hoe het moet, met speciale hulpstukken en dan pers je het er zo uit.
Omdat ik die niet heb, heb ik dus de zaag gepakt en de buitenste bus door gezaagd, dan tik je hem er zo uit. Het nadeel is dat je dan ook de borst inzaagd waar je de buis tegen drukt. Als ik me het goed herinner ( is ook al weer 12 jaar geleden) heb ik dat weer gelast en vlak geslepen. Die rand moet glad zijn want die plasic vulschijven zitten daar tegen en anders slijten ze te snel en dan moet het weer los...
Succes met de klus.

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: do feb 03, 2005 22:32
door @lfa@lgra
He dat kan natuurlijk ook, maar het is toch gietijzer??? Is dat zo te lassen dat het heel blijft?

Kan em natuurlijk ter hoogte van de zaagsnede beetje afronden en gladmaken, dan zal het met dat vulstuk van rubber(ook nieuw) toch ook wel goed gaan ?

Wie heeft er ev een voorbeeld van dat hulpstukje???

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: do feb 03, 2005 23:03
door don515jz
Ik heb het boek even opgezocht en een scan van de bladzijde gemaakt, alleen hoe voeg ik een plaatje in?

Gietijzer is goed te lassen, zeker als het een kleine las is, je moet alleen gietijzerelektroden hebben. Wanneer het een serieuze las wordt, dan praat je over voorverwarmen, spanningsvrij gloeien en al die andere toestanden, daar moet je niet aan beginnen.

Je kan natuurlijk ook hier op bieden, dan heb je ze kompleet met huis de $ staat toch laag dus wat let je....
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 22616&rd=1

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: vr feb 04, 2005 06:34
door AG
Kan je niet het binnenwerk eruitdrukken dan een stalenstrip erin lassen en vervolgens de bus eruit drukken. Moet je nog wel wat warmte gebruilen denk ik.

AG

Re: RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: vr feb 04, 2005 08:27
door @lfa@lgra
Ik heb het boek even opgezocht en een scan van de bladzijde gemaakt, alleen hoe voeg ik een plaatje in?

Gietijzer is goed te lassen, zeker als het een kleine las is, je moet alleen gietijzerelektroden hebben. Wanneer het een serieuze las wordt, dan praat je over voorverwarmen, spanningsvrij gloeien en al die andere toestanden, daar moet je niet aan beginnen.

Je kan natuurlijk ook hier op bieden, dan heb je ze kompleet met huis de $ staat toch laag dus wat let je....
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 22616&rd=1
:thumbs: Plaatje moet eerst op het "web "staan voordat je hem hier kunt plaatsen. Je mag em mij wel ff mailen, dan plant ik um hier ff neer. :wink:

Ik heb hier twee fonkelnieuwe Rubbers liggen, dus die gaan er natuurlijk in. Bovendien is het natuurlijk weer een uitdaging om dit klusje toch te fixen. Hier leren we toch allemaal van.. :wink:

@AG:

Als het anders niet lukt is dat misshien nog een optie, maar er zitten twee uitsparingen in de stalen mantel van het rubber, dus nisschien dat daar nog iets mee te "vlooien"valt. :wink:

Re: RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: vr feb 04, 2005 09:59
door Rens 1.7QV
Gietijzer is goed te lassen, zeker als het een kleine las is, je moet alleen gietijzerelektroden hebben. Wanneer het een serieuze las wordt, dan praat je over voorverwarmen, spanningsvrij gloeien en al die andere toestanden, daar moet je niet aan beginnen.
Gietijzer is niet zo goed te lassen hoor, kijk ook maar eens bij de volgende link:
http://www.nil.nl/fris3.htm

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: vr feb 04, 2005 10:40
door Wilbert ARparts
Gietijzer lassen gaat inderdaad niet lukken.

Ik denk dat AG op de goeie weg zit: het rubber er helemaal uitboren en dan de resterende bus te lijf gaan. Ik zou er met de dremel twee snedes in langsrichting inmaken en daarbij de gegoten houder zo min mogelijk beschadigen.
Dus eigenlijk de standaard methode voor stabi silentbussen etc.

@rjen heeft gelijk; het betreft hier nota bene twee splinternieuwe, origineel Alfa Romeo rubbers, dus die komen er hoe dan ook in! Twee complete aanschaffen is niet aan de orde. :wink:

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: vr feb 04, 2005 13:16
door @lfa@lgra
:blue_lol: Jij weet teveeeeeel :wink:


Ik heb er een nachtje over ge zzzzzzzz zzzzzzzzz zzzzzzzzzz en vanmorgen heb ik maar besloten om ze eruit te zzz zzzz zzz zzz zzz zzz zzz zzz -en.

Fluitje van een cent. Als extra doe ik er nu een dun teflonschijfje en een dunne RVS ring tussen. De zaak kan dan niet invreten en de zijdelingse speling wordt meteen tot (bijna) 0 gereduceerd. :wink:

Vanmiddag de nieuwe busjes weer ff inpersen.

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: di sep 13, 2005 21:27
door Kabouter
Wat doe je er nu precies extra tussen? Ik moet binnenkort ook aan die schijven beginnen en wil de boel dan natuurlijk ook goed stijf hebben.

Is het alleen vervangen van die schijfjes ook simpel te doen? Of heb ik krachttools nodig om bussen oid eerst van de T-bar te halen?

(na het bussen verwijderen/persen uit mijn draagarmen heb ik nu ff geen zin meer in bussen gedoe.... :evil: )

Groeten, Bas

Re: RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: di sep 13, 2005 21:44
door @lfa@lgra
? Of heb ik krachttools nodig om bussen oid eerst van de T-bar te halen? (na het bussen verwijderen/persen uit mijn draagarmen heb ik nu ff geen zin meer in bussen gedoe.... :evil: )

Groeten, Bas
Nou: maak je borst maar nat dan.Afbeelding Ik heb de bussen met een Pers van de T-Bar af moeten halen. :cry: Draagarmrubbers vervangen vind ik beduidend simpeler gaan.
Bij het eraf persen gaan onherroepelijk je T-bar rubers naar zn grootje. Je kunt nieuwe rubbers in de bussen persen of complete bussen met rubber erin monteren. (Zorg hierbij wel voor de juiste montagepositie, door de oude bussen goed te merken tov de T-Bar)

Ik heb de rvs ringen (self made) samen met NIEUWE Kunststof ringen(Originele) tussen de T-Bar en de bussen gezet. Verder heb ik tussen de Bussen en het chassis de gebruikelijke vulplaten weer gemonteerd. Tis ff klooien maar de zijdelingse speling is nagenoeg NUL.
En een kenner hier van het Forum vond em ongekend strak voor een 105.. :wink:

RE: T-Bar rubbers 105

Geplaatst: di sep 13, 2005 21:52
door juultje
@Arjan,
download op mijn site even onder documentie, handleidingen het achterasrevisie handboek daarin staat op pagina 32/33 precies hoe het origineel gaat ook de juiste speling tussen de bussen en de T-bar.
Gr,

Barend