Pagina 1 van 3

Motor wisselen? Nu met Foto's !

Geplaatst: wo mar 22, 2006 08:46
door Steven 33
Ola! :D
Het SW-feest gaat niet van al te lange duur zijn :cry: Ik ga de volgende onderdelen in mijn eigen auto overzetten:
  • * Stuurhuis
    * Versnellingsbak
    * Radiator
    * Motor? (zie Poll)
Met name over de motor kan ik niet goed oordelen, hij heeft 175.000km gelopen, is nooit gereviseerd en verbruikt 1 liter olie op 10.000km. Als injectiesysteem wordt motronic 3.1 gebruikt. Mijn eigen motor heeft 193.000 gelopen en heeft het LE-3 jettronic injectiesysteem. Het olie verbuik is lastig te schatten aangezien ik mijn oliepeilstok er niet uit krijg als deze motor koud is. Mijn eigen motor rijdt verder prima. Als ik met de SW ga rijden, waar moet ik dan op letten om de motor te kunnen inschatten?

De SW heeft een bak waarvan alle synchromeshes vervangen zijn, die gaat sowieso richting Laura (mijn bella). De koppelingsplaat van de SW is gaar, dus daar moet sowieso een nieuwe in. De bak en motor van de SW gaan daarom sowieso uit elkaar. De Radiator is 1 jaar oud, hetzelfde geldt voor het stuurhuis.

Wat doe ik met de motor van de SW?

Ciao
:arrow: Stefano

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 11:02
door Rens 1.7QV
3

verschil in kilometerstand maakt niet veel uit. Als je motor nu goed loopt, zonder rare geluiden dan is het uiteraard het gemakkelijkst om hem gewoon te laten zitten.
Maar als er nou door dat grapje met die peilstok te weinig olie ingezeten heeft of in zit dan kun je wellicht overwegen om hem om te wisselen. Het ligt er dan maar aan hoeveel er te weinig ingezeten heeft, wanneer je er last van krijgt.
Maar hij rijdt nu goed zeg je, dan zou ik hem gewoon laten zitten.

Voor die peilstok: heb je nu al geprobeerd om die buis eraf te halen en dan gewoon een peilstok in te steken van een 33 zonder alfacontrol?? Zoals ik ook in het andere topic geschreven had??

Rens

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 11:18
door Steven 33
Hoi Rens,

Ik heb die buis er nog nite afgeschroefd, omdat ik nog geen tijd heb gehad een andere stok te scoren.

Zijn er nog voordelen van mp 3.1 tov. LE-3? Zou mp 3.1 zuiniger moeten lopen ? Tevens is mijn eigen waterpomp aan zijn einde. Als ik de Sw motor erin hang, ben ik van dat euvel ook af. Dat scheelt me een waterpomp, nieuwe riemen en rollen. :!: $$ :?:

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 11:24
door ravado
MP3.1 is krachtiger/soepeler en heeeel iest zuiniger maar daaar merk je weinig van...
Het blok loopt met een MP3.1 gewoon lekkerder..

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 12:28
door RG
Keb ook maar voor optie 3 gekozen, ik mis namelijk een paar opties:

4. De SW motor, want klussen is mooi en een motorblok vervangen is een leuke en bovenal leerzame ervaring. 8)
5. De SW motor, want die schijnt mooier te lopen en dan kan ik - ondanks dat ik het verschil niet of nauwelijks merk - aan iedereen vertellen hoe mooi mijn blokje wel niet loopt. :wink:
5. Dat hangt ervan vanaf welke beter is, dus ik ga eerst de compressie van beide blokken meten en evt. een uitlaatgassentest (laten) doen. :idea:
6. Mijn huidige motor, want over een jaar kennen jullie mij toch als Steven 75. :wink:

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 12:54
door Mobster
Doe dan maar ook meteen een kleppenlektest

...enne ik zou gaan voor ML4.1 i.p.v. MP3.1 :mrgreen:

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 14:40
door Steven 33
Hmm...we zijn lekker bezig! :D

4. De SW motor, want klussen is mooi en een motorblok vervangen is een leuke en bovenal leerzame ervaring.
Dat mag wel wezen, maar een van biede is het dagelijkse vehikel. Motoren wisselen, koppeling vervangen en twee stuurhuizen demonteren en monteren in een weekend lijkt me iets aan krappe kant :shock:
5. De SW motor, want die schijnt mooier te lopen en dan kan ik - ondanks dat ik het verschil niet of nauwelijks merk - aan iedereen vertellen hoe mooi mijn blokje wel niet loopt.
Icm met punt 4 zou ik het alleen daarom al willen doen! Lijkt me echt zeer 'vet'
6. Dat hangt ervan vanaf welke beter is, dus ik ga eerst de compressie van beide blokken meten en evt. een uitlaatgassentest (laten) doen.
Goed punt, nog ffkes niet aan gedacht. Helaas is de U9 kat van de SW lek, dan heeft een gastmeting niet zoveel zin lijkt me? Tenzij ik een 2e hands kat hier op het forum scoor en die er ffkes onder 'kwak'. Maar dan nog beinvloedt de kat de meeting toch, en wat weet ik dan van het blok?
7. Mijn huidige motor, want over een jaar kennen jullie mij toch als Steven 75.
RG, zou houd ik natuurlijk geen enkele verassing meer over voor op het forum :? :wink: :D

@Mobster:
Doe dan maar ook meteen een kleppenlektest.
Hoe zit zo een test in zijn werk? Wat is het verschil tussen een kleppenlektest en een compressiemeeting?

@Ravado:Krachtiger? Ik neem dat het vermogen van het blok gelijk blijft? Bedoel je heeeeeel iets of heel ietsiepietsjes? :? :mrgreen:

Keep up the tips and questions, grazie! (schrijf je dat zo?) :wink:

Re: RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 14:55
door Rens 1.7QV
Dat mag wel wezen, maar een van biede is het dagelijkse vehikel. Motoren wisselen, koppeling vervangen en twee stuurhuizen demonteren en monteren in een weekend lijkt me iets aan krappe kant :shock:
Is te doen, misschien met hulp van iemand anders. Ik zie dat je (tijdelijk) in Oss woont en dat is nog niet zo ver weg, als je iemand nodig hebt wil ik wel komen helpen, heb er ook wat ervaring mee dus dat scheelt iets. Motor kan je redelijk snel uitbouwen met de bak eraan vast. Koppeling is dan een eitje en als je motor met bak eruit is, dan kun je ook goed bij die stuurhoezen.

En met die kat, misschien zijn wel beide katten gelijk, zodat je die nog om kan wisselen.

Rens

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 15:19
door Mobster
Nou ja, ik zeg een lektest, maar is rapper gezegd dan gedaan, hangt af van hoeveel tijd je hebt natuurlijk en in jouw geval lijkt dat weinig :)

Een cilinder kan druk verliezen via de zuigers en/of via de kleppen.
Een échte lektest bestaat erin je cilinder onder druk te zetten via bougiegat met de kleppen gesloten (speciale bougie kopen of een persluchtkoppeling op een uitgeboorde bougie lassen) , en kijken hoeveel druk verlies er is.
Daarvoor moeten in jouw geval de beide kleppen op de gesloten stand staan. Dat wordt dus spelen met de merktekens.

Missh in jouw geval beter om gewoon gewoon de compressie te meten (gaspedaal ingetrapt) en daarna wat olie in de verbrandingsruimte te spuiten. Is de waarde veel hoger, dan zijn je zuigerveren redelijk versleten.

succes.

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 16:51
door Steven 33
@ Rens:
Onzetttend bedankt voor je aanbod om te helpen :thumbs: Mijn oom helpt mij (telkens weer) met sleutelen en die heeft gelukkig ook de nodige ervaring en drie bruggen!

Ik las op het forum de nodige reacties over de tijd die je nodig hebt om stuurhoezen te wisselen. In mijn geval moeten we dus twee huizen worden gedemonteerd, de hoezen (met een speciaal apparaat?) worden gemonteerd, en dan de huizen weer monteren. Samen met het wisselen van de motoren leek mij dat een aardig programma! Omdat je altijd uitloopt wil ik aan de ruime kant plannen...

Beide auto moeten weer door de APK, ik heb dus sowieso een tweede kat nodig voor de SW of mijn eigen scatje. Iemand een goede kat over? Quanta costa?

@Mobster:
Ik vermoed dat die kleppenlektest een tijdrovend klusje kan zijn? thanks voor de uitleg trouwens. Tevens zou ik dan de driemen moeten verwijderen om de kleppen op de juiste stand te zetten. Dan loop ik weer tegen de uitgave van riemen, rollen etc aan. Een compressietest is dan neem ik aan veel sneller/makkelijker uit te voeren?

Welke invloed heeft een goede/slechte kat tijdens een 4-gassen meting?

Steven
Wat de klus ook wordt, heb er nu al zin in 8)

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 18:04
door Alessandro
Ik begijp dat beide motoren goed zijn en dat bovendien beide auto's blijven rijden. :?
Tja, dan blijven beide mottoren dus gewoon hangen. logisch toch? :roll:

:?:

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 21:00
door Rens 1.7QV
Ik zie dat een 33 uit '92 komt en de ander uit '94?? Dan zou ik de goede kat onder die van '94 zetten en de mindere onder die andere, de kans is best aanwezig dat je dan gewoon de keuring haalt. Mits het zaakje gasdicht is.

Rens

Re: RE: Motor wisselen?

Geplaatst: wo mar 22, 2006 22:57
door Luc33
Ik zie dat een 33 uit '92 komt en de ander uit '94?? Dan zou ik de goede kat onder die van '94 zetten en de mindere onder die andere, de kans is best aanwezig dat je dan gewoon de keuring haalt. Mits het zaakje gasdicht is.

Rens
Dan zal hij het spruitstuk ook mee moeten nemen omdat de uitlaten van 1992 en 1994 verschilend zijn.

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: do mar 23, 2006 08:27
door Steven 33
Het is de bodoeling dat de SW het assortiment helaas weer zal verlaten. Ik wil dus het beste voor mijn eigen bolide.

Omdat we weten dat de SW motor 1l op 10.000km verbruikt, wat voor een blok van die leeftijd heel netjes is, gaan we bij die motor een lekkleppentest uitvoeren. Ik dacht dat zo een test heel tijdrovend zou zijn, maar dat schijnt wel mee te vallen. Tevens gaan we het klussen toch over twee weekeinden verdelen. Zijn er 'richtlijnen' voor de drukval via de kleppen?

De koppelingsplaten. Ik vind op hbase.nl de volgende twee nummers:
* 620 1182 00
* 620 1940 00
Zijn er verschillende platen voor 33-serie? Welke plaat heb ik nodig voor motor/bak van een 33 1.7 IE mp3.1?

Verder heb ik nog een vraag over de stuurhoezen. Heb je een speciaal gereedschap nodig om die hoezen over het huis te krijgen? Ik heb gehoord dat dit vrij krap aan is, en dat de kans bestaat dat je ze meteen weer beschadigd?

@Luc:
De hele boel gaat toch los, die spuitstukken kunnen dus makkelijk mee.

De SW is van '94 en kan bij de APK dus een gastest krijgen. Mijn eigen 33 is uit '92 en hoeft volgens de APk regels geen gastest te ondergaan toch? Dan hang ik namleijk de goede kat idd onder de SW en regel ik voor mijn 33 een andere kat. Wat zou een goede 2e hands kat mogen kosten? Is een Kat van een mp3.1 anders dan een LE-3 kat.?

groet
Steven

RE: Motor wisselen?

Geplaatst: do mar 23, 2006 19:47
door Alfa33
Ik denk dat de mp 3.1 wat zuiniger met de brandstof omgaat, schat zo'n 10% zuiniger tov jettronic. Ik spreek niet uit ervaring, maar ik weet wel dat mn 16v (mp 4.1) dus 10% zuiniger is als mn vorige jettronic 8 klepper (1 op 10,5). Daarnaast rijdt een vriend van me nu ook in een 33 8v jettronic en die haalt maar met moeite 1 op 10, eerder 1 op 9,5.
Ik vermoed dat de mp 3.1 een wat gunstiger verbruik heeft 1 op 11,5 oid.