Pagina 1 van 2
Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: ma mar 20, 2006 15:49
door KlaasH
Hallo allemaal,
Onze 72-er Betrone (105, 1300 omgebouwd naar 2000) heeft een 2.0 alfetta motor met een koelvloeistofreservoir
Heeft paar maanden stilgestaand en dit weekend weer gereden. Nu loopt de water temperatuur echter behoorlijk op, zelfs met deze koud, met weinig toeren op constante snelheid. Blijft tegen de 100C/110C soms zelfs tegen de 120C.
Er zit een reservoir gekoppeld aan de radiator dop en kokend water spuit door een gaatje in de dop van het resevoir tegen de motorkap. We hebben dit voorheen nog niet gehad heeft iemand hier ervaringen mee?
p.s. ik weet/vermoed dat het reservoir niet standaard op de 105 serie hoort te zitten
RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: ma mar 20, 2006 16:29
door Mobster
Met een fototje van de radiator zullen ze je hier wel kunnen verderhelpen
Als je vroeger geen last had van oververhitten, dan moet de radiator wel groot genoeg zijn, missh een gok:
- kapotte meter, geeft 120 aan maar is missh maar 90°C
- nog genoeg koelvloeistof erin?
- veel vuil tussen de radiator (verminderd warmtewisselend oppervlak)
- oude/roestige koelvloeistof?
- onwaarschijnlijk maar missh radiator inwendig verstopt, temperatuur meten op verschillende plaatsen met een lasertemperatuurmetertje kan uitlsuitsel brengen.
- Jij en je bertone zijn recent verhuisd naar Kenia.
Je dop sluit nog goed af hoop ik, anders heb je kokend water in je radiator...
RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: ma mar 20, 2006 16:31
door Michel
opent je thermostaat wel ?
RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: ma mar 20, 2006 16:32
door Mobster
Hej, die was ik nog vergeten

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: ma mar 20, 2006 17:54
door Knopjes
Het kan ook je waterpomp zijn.... vorige week had een collega van me ook met zijn 156 1.6 dat zijn temp zo ver omhoog liep. Onderste koelslang bleef koud en bovenste werd warm dus we dachten dat de thermostaat kapot was, maar het bleek de waterpomp te zijn

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: ma mar 20, 2006 18:03
door Andretti Molletti
voel aan je radiateur op het midden of die ook warm wordt..
voel aan de dikke bovenste slang van de pomp of er stroming is..
en brandt je handen niet...
90% zeker dat je thermostaat niet opent of gelijksoortig probleem
RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: ma mar 20, 2006 22:43
door thomfr
Tip op lekke koppakking..
Als je de pijlstok eruit trekt zitten er dan blaasjes in de olie (op de pijllstok?) Zo ja, dit is water (in de olie).
Thom
RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: wo mar 22, 2006 15:50
door KlaasH
Er zit wel genoeg vloeistof in, hebben juist nog bijgevuld.
Na 20 minuten rijden;
-Alle slangen aan radiator goed warm
-radiator is nog als nieuw en niet vuil
-vloeistof ontsnapt via het gaatje in dop van het expansieflesje.
Peilstok moet ik nog doen.
p.s. wat houdt dat eigenlijk in "de thermostaat opent niet"
Re: RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: wo mar 22, 2006 16:39
door Egbertone
p.s. wat houdt dat eigenlijk in "de thermostaat opent niet"
Dat ie niet opengaat.
De thermostaat is een soort thermische klep die pas bij een bepaalde temperatuur (± 80°) open gaat en de circulatie richting de radiateur blokkeert. Zolang de vloeistof welke er achter zit deze temperatuur nog niet bereikt heeft blijft de thermostaat gesloten. Hierdoor kan het koelwater in het blok sneller opwarmen, zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is.
Nu kan het zijn dat de klep niet meer opent en er dus geen goede circulatie meer is. Het koelwater in het blok wordt niet afdoende meer gekoeld en het blok wordt te heet, waardoor o.a. de koppakking kapot kan gaan.<
Makkelijk te testen natuurlijk, haal de thermostaat er uit, leg deze in een pan met water en verwarm deze. Als het water de juiste temperatuur bereikt heeft moet de thermostaat open gaan.
RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: wo mar 22, 2006 18:08
door @lfa@lgra
Als al je radiateurslangen wel heet worden, zou je bijna niet meer aan de thermostaat gaan denken.
Maar: Controleer em gewoon eerst even, of, veeel beter nog: koop meteen een nieuwe. Die dingen kosten bijna niets.
Gezien de storing die jij vermeldt denk ik eraan dat je vloeistof niet op peil is. Wel in het reservoir misschien, maar niet in je radiateur. (Werkt je kachel wel goed??) Is je koelsysteem wel goed ontlucht??
Waterpomp ook al gecontroleerd?? Draai bij afgekoelde motor je radiateur dop ( Dus niet die van je koelvloeistof reservoir) eraf en kijk of het niveau van de koelvloeistof bij gasgeven ook daalt en/of er wel sprake is van een zichtbare vloeistofstroom. Vul em daarna (de radiateur dus) tot maximum bij bij draaiende motor (iets gasgeven) en draai als deze vol is de dop erop. Je weet dan zeker dat je systeem weer geheel gevuld is.
Laat ook je drukdop van het vloeistofreservoir eens testen. Daar zit toch als het goed is een overdrukklepje in welke best kapot kan zijn.
RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: vr apr 07, 2006 14:29
door KlaasH
Thermostaat is er nu uit en nu komt motortemp niet meer boven de 50C.
Ding even in pannetje heet water gelegd en dan komt er een pin uit. Moet deze pin er weer vanzelf ingaan?
Re: RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: vr apr 07, 2006 15:53
door Giulia2000TS
Thermostaat is er nu uit en nu komt motortemp niet meer boven de 50C.
Ding even in pannetje heet water gelegd en dan komt er een pin uit. Moet deze pin er weer vanzelf ingaan?
Zonder thermostaat rijden komt niet goed..... Blijft hij te koud. Voordeel is dat de storing nu wel verholpen is?

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: vr apr 07, 2006 16:19
door Rob75
De thermostaat moet na afkoeling weer in de beginpositie terugkomen. Maar een andere: is de dop op het expansievat wel goed?
Succes,
Rob
RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: vr apr 07, 2006 17:21
door Alessandro
Als het goed is (maar dat is het waarschijnlijk niet

) Moet je niet allen een pinnetje zien bewegen, maar ook de klep! Die ronde schotel dus.
Zo niet

kapot. Dus nieuwe kopen.

RE: Radiatorreservoir 105 = geiser
Geplaatst: ma apr 10, 2006 14:14
door KlaasH
Er bleek een stuk van de thermostaat zijn afgebroken waardoor ik dacht dat enkel het veergedeelte de thermostaat was.
Nu een nieuwe erin gezet en de temp blijft netjes rond de 80º.
Hoort het water door het reservoir te klotsen bij snel gas in en gas los?