Gebruikersavatar
Gerben16V
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 16:04
Locatie: Zoetermeer

veren AR 33 16v

do feb 03, 2005 16:42

Hallo allemaal,

Ik wil binnekort de veren van me ar 33 gaan vervangen, 1 veer is inmiddels al versleten... mijn vraag is nu: moet ik nog ergens specifiek op letten als ik het zaakje los ga maken of gewoon de manual volgen en dan komt het goed? standaard zit er onder een qv al verlaagde veren van 30mm d8 ik, moet ik dan alsnog een veerklem gebruiken, of gaat het met duwen en trekken ook goed?

Dan wat voor veren kan ik er het beste onder doen? standaard of iets beters? wil in de toekomst ook anders schokbrekers plaatsen (gele koni's)

ben een newbie voor dit zowel dit forum als met de AR33 16v.

alle info is welkom!!

Greetz Gerben
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
Alfa Romeo 147 GTA
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA TcT

Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16v QV
Ex. Alfa Romeo 145 2.0 16v QV
Ex. Alfa Romeo Sprint 1.7 16V
Ex. Alfa Romeo 156 SW 1.8 TS
Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16V P4
Ex. Alfa Romeo Giulia 2.2JTD

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: veren AR 33 16v

do feb 03, 2005 17:59

Wat beter is kun je het beste zelf bepalen, wil je ze verlagen dan neem je verlagingsveren en anders de andere. Je kan het nog laten afhangen van je banden. Zijn ze erg breed dan zou het kunnen zijn dat ze gaan aanlopen.

Als je de manuel volgt dan zal het allemaal wel lukken. Zorg ervoor dat je de bouten aan de onderzijde van de poot met beleid en niet scheef erin draait. Waar je ze indraait is namelijk van gietijer en dan wil als ze wel eens vaker los geweest zijn en weer vast gezet zijn, wel eens wat minder sterk zijn.

De veren bij een 33 kun je zonder veerspanners loshalen. Als je er een beetje met je gewicht op gaat hangen dan merk je vanzelfs dat je de veer al wat kan indrukken. Het lijkt me dat dat bij verlagingsveren ook zo geldt, maar mocht je twijfelen dan zou ik gewoon veerspanners gebruiken. Krijg je de veer niet ingedruk dan is het verstandiger om veerspanners te gebruiken, ten eerste omdat er dan niks je gezicht in schiet :wink: , maar ook dat je hem anders niet meer terug krijgt :wink:

Misschien is het ook gemakkelijker om in 1 keer de koni's eronder te zetten, want anders moet alles weer opnieuw los. Tenzij je portomenee het even niet toelaat :wink:

Wanneer je veren los zijn kun je ook je veerschotels en de lagers die eronder zitten vervangen, dit wil nog wel eens slecht zijn. Als je iets hoort bonken tijdens het sturen dan zijn in ieder geval die veerschotellagers versleten. De veerschotel kun je checken door er met een schroevendraaier op te beuken, als je er ergens doorheengaat dat is die versleten, maar het is geen overbodige om het in een keer te vervangen dan ben je er tenminste ook weer voor een tijdje vanaf.

Succes ermee en welkom op het forum,

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Ruud33 16V

RE: veren AR 33 16v

do feb 03, 2005 19:10

Hoi Gerben,

die alfa van de foto is dat die van jou?? Als dat zo is dan heb ik ook nog naar die auto gekeken. Hij stond toentertijd in Weesp. Mooie wagen hoor!!!

Wat betreft die veren. Voor de zekerheid toch maar even veerspanners regelen maar als je de veerpoot er onderuit hebt (pas op met stuurkogel los rammen). Dan kun je wel merken in welke mate er spanning op de veer staat. Als dit te veel is het zekere voor het onzekere nemen en veerspanners ophalen (voor je eigen veiligheid). Als je met die veren aan de gang gaat, zou ik meteen de veerpootlagers en eventueel schotels en de stofhoezen van de schokbrekers vervangen. Kost even iets meer maar als je het spul eenmaal los hebt is het maar een kleine moeite extra en dan weet je zeker dat je in ieder geval weer een tijd vooruit kunt.

Succes ermee!!!

Gebruikersavatar
Gerben16V
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 16:04
Locatie: Zoetermeer

RE: veren AR 33 16v

do feb 03, 2005 19:30

Kijk aan dit soort tips heb ik wat :D Bedankt

Ruud, dit is idd de alfa uit weesp. heb hem november vorig jaar overgekocht. Waarom heb jij hem niet gekocht? ben benieuwd :) 't is een auto die niet veel gebruikt is, merk je in zowel positief als negative opzichten. Eind vorig jaar begaf de hulpkoppelingscilinder, bekent probleem. Op dit moment laat ik de koppelingsplaat vervangen. Er zijn nog wat meer dingetjes die verholpen moeten worden. Maar het is een auto van 13 jaar oud, dus t mag wat mankeren toch? als je het maar als hobby blijft zien :lol:

Gerben
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
Alfa Romeo 147 GTA
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA TcT

Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16v QV
Ex. Alfa Romeo 145 2.0 16v QV
Ex. Alfa Romeo Sprint 1.7 16V
Ex. Alfa Romeo 156 SW 1.8 TS
Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16V P4
Ex. Alfa Romeo Giulia 2.2JTD

Ruud33 16V

RE: veren AR 33 16v

do feb 03, 2005 19:47

Gaaf en leuk dat jij hem gekocht hebt!!! Dat houdt wel in dat ik in jouw alfa gereden heb haha!!! Nou waarom heb ik hem toen niet gekocht... ben van de zomer (augustus) ernaar wezen kijken. Hij beviel me op zich wel. Klein plekje achterop maar dat was eigenlijk alles. De reden dat ik hem niet gekocht heb is dat ik superdruk op zoek was en er zoveel mogelijk wilde bekijken. Ik dacht een beter gevonden te hebben bij wim prins in nunspeet. Zie overige toppics. Hij was van een monteur geweest en helemaal opgeknapt super onderhouden etc... Nouja helaas toch veel pech mee gehad en veel onkosten. Wegens mijn financiele situatie heb ik hem vandaag helaas moeten verkopen.

Ik heb dus niet jouw 33 gekocht omdat ik dacht dat een 33 van een monteur wel meer te vertrouwen was en hij was van 1994 dus een stuk nieuwer. Maja uiteindelijk had ik wellicht beter die kunnen kopen die jjij nu hebt maar ik gun het jou ook wel hoor!!! haha
Hij ziet er super uit en heeft mooie stoeltjes en mooi stuurtje!! Mag ik vragen wat je er uiteindelikjk voor betaald hebt?? Van de zomer vroeg de vorige eigenaar (jeroen geloof ik) er 1900 voor...

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: veren AR 33 16v

do feb 03, 2005 20:10

Die stofhoezen kun je er beter afhalen, want als je die weer terug stopt en om je veerschotel doet, dan gaan ze sneller roesten omdat er dan rotzooi achter blijft zitten in de rand, bij mij zijn ze ervanaf en dat geeft verder geen problemen.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Gerben16V
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 16:04
Locatie: Zoetermeer

RE: veren AR 33 16v

do feb 03, 2005 20:27

Zo balen joh :( dan heb je er niet lang van mogen genieten.. het is natuurlijk altijd moeilijk als je een auto van die leeftijd van iemand koopt, zij kunnen altijd een leuk verhaaltje houden waar je in trapt of niet.

bij mijn alfa staan ook nog wat puntjes, idd de plek achter onder het nummerbord moet behandeld worden, aan de binnenkant van de koffer deksel zit ook een plek die snel aandacht nodig heeft. later kwam ik er achter dat er nog een gaatje in de bodenplaat zat onder de bestuurder, precies op de omgevouwen naad. op de voorbumper liet de lak een beetje los. het linker achterwiel kwam wel eens tegen de wielkast aan vertelde jeroen, dat kon je ook wel aan die band zien. de rechterkant had er geen last van. dus toen dacht ik al dat er iets met de veer aan de hand zou zijn. maar voor de rest was ik ook wel btje verkocht aan dat ding, toen ik ging kijken stond er 91500 op de teller. Ik heb hem voor 1500 euries meegenomen. Dus ik moet er nu een nieuwe veer opzetten, had ergens hier in de buurt een mooie set van 4 veren 30mm verlaagt rood uitgevoert. leek me wel leuk om dat er op te schroeven als hij terug is.

Maar wat heeft hij jou verteld over de historie van de auto? leuk om dit nog van iemand te horen :)

Je weet het nooit natuurlijk, t kan ook zijn dat mijn alfa-tje t binnekort begeeft. t blijft altijd een gok e2hands.

maar als je erg heimwee krijgt ben je van harte welkom om een keer een stukkie te komen rijden.

Gerben
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
Alfa Romeo 147 GTA
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA TcT

Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16v QV
Ex. Alfa Romeo 145 2.0 16v QV
Ex. Alfa Romeo Sprint 1.7 16V
Ex. Alfa Romeo 156 SW 1.8 TS
Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16V P4
Ex. Alfa Romeo Giulia 2.2JTD

Ruud33 16V

RE: veren AR 33 16v

do feb 03, 2005 23:40

Ja zeker balen.... Maar er zijn nog andere dingen in het leven die belangrijker zijn dan een alfa... al voelt het op het moment niet zo....haha

Tja wat plekjes tref je altijd aan bij auto's van die leeftijd. Doe je niks aan.. had die van mij ook, meer dan die van jou denk ik. Dat aanlopen van dat linker achterwiel heb ik ook gezien inderdaad. Het leek alsof de lak daardoor zelfs heel iets gescheurd was idd. Denk ook wel dat het te maken heeft met de grote 16 inch wielen. Eerst maar eens kijken wat ie met die nieuwe veren doet lijkt me.Daarna kun je altijd nog overwegen de randen om te laten rollen of veerwegbegrenzers ertussen te doen.

Wat de historie betreft kan ik me nog herinneren dat jeroen hem al eerder had willen kopen bij een handelaar maar dat ie nog te duur was en dat hij hem later ergens anders weer had zien staan voor minder en hem uiteindeloijk dus alsnog had gekocht. Ik geloof dat de auto oorspronkelijk in A'dam is gekocht ofzo he?? en vervolgens ook lange tijd heeft stilgestaan... Die voorbumper staat me ook nog bij idd..Was de koppeling trouwens echt aan vervanging toe of laat je hem vervangen uit voorzorg. Het viel mij idd ook al op dat ie vrij "bovenin" zat maar dat hoeft normaal nog niet meteen het ergste te betekenen. Maar 1500 euro is op zich niet teveel hoor. Mooie auto voor dat geld...

Geniet er maar van zou ik zeggen!!!

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: veren AR 33 16v

vr feb 04, 2005 12:21

Een versleten veer? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Is 'ie niet gebroken?

Nog een tip voor het vervangen van de achterveren: niet teveel in de vraagbaak kijken! Volgens die handleiding moet je alle reactiestangen en de remleidingen losmaken, in de praktijk lukt het ook door de wagen op te krikken en alleen de onderste bevestiging van de schokdemper los te maken.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Gerben16V
Junior Member
Junior Member
Berichten: 50
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 16:04
Locatie: Zoetermeer

RE: veren AR 33 16v

vr feb 04, 2005 14:46

Ik vond "versleten veer" wel een mooie omschrijving voor een gebroken veer :wink:

bedankt voor de tip Huib, dat scheelt weer een hoop werk!

Dan heeft Jeroen een goed verhaal gehouden, want dit is precies wat hij tegen mij ook heeft verteld. geeft me toch weer een goed gevoel. Ik merkte idd ook dat de koppeling wat hoog zat tijdens de proefrit. D8 dat gaat toch nog wel ff mee. maar met zo'm klein proefritje heb ik het gas niet echt open getrokken omdat ie nog nie warm was. maar toen ik er later na de aankoop een stukje mee ging rijden, merkte ik wel bij flink veel gas na het schakelen dat hij slipte en te langzaam opkwam. Bij normaal gebruik was er niets aan het handje. maarja toch jammer toch? maar de laatste weken, merkte ik dat hij bij de 3000 rpm al begon te slippen en dat ging door naar de 4500 rpm. Dus dat was voor mij de druppel om het te vervangen. Maar ik hoop hem zaterdag weer terug te krijgen :D

Nog een vraag, de vorige eigenaar heeft zelf de distributie riemen en v snaren vervangen. Hij heeft alleen niet de spanrollen en poelies vervangen. Is het verstandig om dat alsnog te doen? Ik denk dat de riemen op 85000 zijn vervangen.

Groeten,

Gerben
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB
Alfa Romeo 147 GTA
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA TcT

Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16v QV
Ex. Alfa Romeo 145 2.0 16v QV
Ex. Alfa Romeo Sprint 1.7 16V
Ex. Alfa Romeo 156 SW 1.8 TS
Ex. Alfa Romeo 33 1.7 16V P4
Ex. Alfa Romeo Giulia 2.2JTD

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: veren AR 33 16v

za feb 05, 2005 00:00

Nog een tip voor het vervangen van de achterveren: niet teveel in de vraagbaak kijken! Volgens die handleiding moet je alle reactiestangen en de remleidingen losmaken, in de praktijk lukt het ook door de wagen op te krikken en alleen de onderste bevestiging van de schokdemper los te maken.
en de bovenste :wink: anders blijft die nog zitten, maar het is idd goed te doen zonder de complete wielophanging eraf te halen.

Over die poulies en spanrollen is denk ik wel verstandig om te vervangen. Ligt er een beetje aan hoveel die gelopen heeft. Maar je kunt het beter van te voren vervangen dan dat je er achter komt dat je de laat bent, want dat is veel duurder

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: veren AR 33 16v

za feb 05, 2005 19:50

en de bovenste :wink: anders blijft die nog zitten, maar het is idd goed te doen zonder de complete wielophanging eraf te halen.
Waarom? Het gaat toch om het vervangen van de veren? Dan kun je de dempers aan de bovenkant gewoon laten zitten en naar boven duwen, de veren pak je er dan zo uit.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: veren AR 33 16v

zo feb 06, 2005 13:05

Een veer vervangen zonder een veerklem lijkt mij niet zo`n goed advies. Daar zit nogal wat spanning op. Tenzij je een goede tandartsverzekering hebt. :lol:

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: veren AR 33 16v

zo feb 06, 2005 15:24

Een veer vervangen zonder een veerklem lijkt mij niet zo`n goed advies. Daar zit nogal wat spanning op. Tenzij je een goede tandartsverzekering hebt. :lol:
Wat betreft de veren vóór ben ik het absoluut met je eens. De achterveren kun je prima zonder veerspanners verwijderen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Ruud33 16V

RE: veren AR 33 16v

zo feb 06, 2005 18:21

Inderdaad, achterveren gewoon zonder veerspanners en alleen even de bouten onder de starre as losdraaien. Heb ik ook gedaan bij mijn vorige 33. Had toen wel de beschikking over een garage met brug maar was in 20 minuten klaar met de veren vervangen. Denk bij het vervangen van veren er wel aan om om de bovenste en onderste winding zo´n tuinslang of hoesje te doen. Dit voorkomt contact van metaal op metaal en dat kan een hoop narigheid en veel bij<geluiden voorkomen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”