wynand2000

75 ontsteking en een bertone bouwen

za mar 18, 2006 17:31

even kijken of dit een beetje werkt , dit is mijn eerste vraag die ik op het forum stel, ik heb vanmiddag een 75 ontsteking gekocht en in mijn bertone gezet maar wat ik ook doe: GEEN VONK!!
het enige waar ik over twyfel is de draad die eerst uit de onderkant van de oude ontsteking kwam, waar laat ik deze? hij gaat in de kabelboom over in een grijze draad die naar de zekeringkast loopt , als ik hem op de massa van de bobine of op de aansluiting van het koelgedeelte van de bobine doe heb ik nog steeds geen vonk, de andere 2 draden die op de oude bobine zaten: groen/zwart (op plus) en de witte(op de -) zitten er goed op HHEELLPP!!!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: 75 ontsteking en een bertone bouwen

za mar 18, 2006 18:04

Neem aan dat je de bobine en ontsteking samen hebt gekocht van 1 merk?

Vanuit de onsteking lopen dan 2 draden via 1 stekker naar de bobine.
Daarnaast loopt van de - vande bobine 1 kabel naar de condensator.
Vervolgens nog 1 groene kabel naar de + van de bobine.
Deze groene kabel komt bij mij uit de bedrading van de auto!

GTV
Guru
Guru

za mar 18, 2006 18:37

welk merk :?:
bij mareli willen de kabels in de ontsteking nogal eens doorrotten :(

Andretti Molletti

za mar 18, 2006 18:54

en de witte op de min...?????????
Condensator op de min???

gebruik de zoek functie maar s gauw want dit gaat je een ontstekungsmodule kosten zo... :?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: 75 ontsteking en een bertone bouwen

za mar 18, 2006 19:11

en de witte op de min...?????????
Condensator op de min???

gebruik de zoek functie maar s gauw want dit gaat je een ontstekungsmodule kosten zo... :?
Bij mij zit de condensator op de min :?
Al jaren :roll:
Nog altijd de zelfde ontstekingsmodule!

wynand2000

za mar 18, 2006 19:31

het hele spul is van magneti marelli, en er komt vanonder de bobine een zwarte en rode draad, welke met standaard stekkers op de bobine zitten, en inderdaad de 2-voudige stekker vanuit de verdeler, die er ook maar op 1 manier op kan .
de groen/zwarte(zit op de+) komt vanuit de draadboom en de witte(zit op de min) ook, en ook nog een grijze welke in de oude situatie naar de verdeler liep.

Andretti Molletti

za mar 18, 2006 22:35

volgens mij moet je een plus (groen) op de +15 aansluiting hebben... de - of 1 vd bobine gaat naar de module ZONDER condensator (die moet nl ook aan de plus) Het huis van magneti marrelli moet een hele goede massa hebben. voor de rest de dikke witte draad naar de verdeler en de rest heb je idd over.. zo MOET i vonken anders eet ik mijn pet op.. teveel aan petjes hier ;)

dit is al vaker hier voorbij gekomen.. WIE kan er wat webspace ter beschikking stellen om wat schema's van Bosch en MM te plaatsen ?? Het is een beetje frustrerend zoveel te moeten tiepen als het zo simpel is ;)

Als je twijfelt niet aansluiten maar eerst een schema scoren..

Dmv een proeflampje met een kant op de accuplus en tippend op de aansluitingen van de (losgenomen) stekker van de verdeler moet er een vonk uit de bobine (kabel) komen...

CONDENSATOR:
oude punten ontstekingen.. condensator over de puntjes dus op de 1 van de bobine.. vonk blussen
elektronische ontstekingen: condensator op de +15 van de bobine ter ontstoring.. geen invloed op de werking.

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 19, 2006 00:02

Even wat plaatjes dan maar uit mijn werkplaatshandboek ter ondersteuning van Andretti's uitleg:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij mijn 75 met Bosch ontsteking zit de groenzwarte draad (die vanaf het contactslot komt) idd aan de +15 van de Bobine.
De witte gaat naar de (elektronische) toerenteller, zul je dus niet nodig hebben bij de Bertone.

Succes
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

wynand2000

zo mar 19, 2006 14:42

als het nu niet lukt kan ik mijn pet wel opeten, bedankt allemaal zover en zodra ik het voor elkaar heb laat ik het weten!!!!
overigens is bedrading het enige waar ik werkelijk niets van begrijp , gelukkig maar dat er onder jullie zijn die hier wel verstand van hebben,
tot gauw

wynand2000

zo mar 19, 2006 20:32

ik heb nu trouwens het vermoeden dat de bobine niet meer werkt, hij wordt heel warm als alleen het kontakt al aanstaat en er staat geen stroom op de kabel die naar de verdeelkap loopt, morgen even een nieuwe bobine halen maar.

Andretti Molletti

zo mar 19, 2006 20:40

Als dat zo is, warm worden, dan MOET er stroom door lopen en is de bobine niet onderbroken.
In dit geval is 99,9% zeker de moduul stuk. De moduul is dezelfde als van oude opeltjes astra rond '90.
GM moduul is significant goedkoper dan een MM!!
De bobine moet meer dan 1 Ohm meten tussen de +15 en de 1 aansluiting anders blaast i de volgende moduul ook weer op.

wynand2000

zo mar 19, 2006 20:46

sorry voor mijn volgende idiote vraag: is de module nu de ontsteking of is het soms het kleine ding onder de bobine op het aluhuis waar de rode en zwarte draad uitkomen? en waarom zou er als het de ontsteking is dan geen stroom op de kabel naar de verdeelkap staan?
je ziet ik heb er echt de ballen verstand van , geef mij maar mechanische klussen.
en nogmaals bedankt hè , voor je goede zorgen!!!!

Andretti Molletti

zo mar 19, 2006 20:52

De module is het zwarte plastik blokje op het alu koellichaam. Het heeft 2 keer 2 aansluitingen. aan elke kant 2 dus.
WAARSCHUWING!!!
Meet niet op de 4a aansluiting (de bobinekabel uitgang) daar staat een serieuze hoogspanning als ie het wel doet.

Jouw ontsteking is stuk.. de module zet constant 12 Volt over de bobine van 1 ohm en daardoor loopt er een hoge stroom door de bobine.. meer dan 4 ampere en dus wordt er 4 ampere x 12 Volt = 36 Watt of meer gedissipeerd (omgezet in warmte) .. pak een koplamp van 45 watt eens vast na 10 seconde en je hebt een idee van hoeveel warmte dat is!
Doordat de bobine constant massa heeft op de 1 aansluiting staat er in dit geval ook geen spanning op de bobinekabel uitgang...

wynand2000

wo mar 22, 2006 07:21

:D hij doet het!!!!!!!!!!!!!!, ontzettend bedankt voor iedereen zijn hulp,het enige wat ik uiteindelijk aangesloten heb is de zwart/groene en toen was er een vonk.
:oops: de grijze en witte draad bleken van een oud alarmsysteem te zijn en heb ik helemaal verwijderd.
en hij gaat als een speer, nu nog even volgende week de kleppen(laten) stellen en de carbs syncroniseren.
tot de volgende keer!!

Andretti Molletti

wo mar 22, 2006 12:02

sorry, maar als het de plus was die ontbrak (zwart/groene draad).. dan kon de bobine nooit warm worden.. :shock:
Laat ik vermoeden dat je met je gesleutel een slechte massa hebt verholpen of een defecte condensator hebt verwijderd oid? :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”