Pagina 1 van 1
Hogedrukpomp kapot
Geplaatst: di mar 14, 2006 12:02
door Crossroads
Mijn 156 115 PK JTD staat bij de Alfa dealer.
Zaterdag wou de auto erg moeilijk starten en pas na 20 seconden sloeg de diesel aan. Ik dacht dat dat kwam door de kou!
Zondag stond de auto in de zon en was het 5 graden boven nul dus starten zou moeten lukken maar de auto sloeg helemaal niet meer aan.
De ANWB heeft de turboslang eraf gehad en met Ether gestart. Ik ben toen direct naar de dealer gereden om 'm te laten onderzoeken.
Nu dacht de ANWB aan de gloeispiralen maar volgens de dealer (die al aardig wat heeft geprobeerd) is het de hogedrukpomp van de diesel.
De pomp (ruilonderdeel) kost 550,- en inbouwen 500,-
Het vreemde vindt ik zelf echter (maar ben niet zo heel technisch) dat ik zondag toen ik naar de dealer reed heb geknald als een gek! Oftewel ik merkte weinig van dat de dieselpomp niet genoeg druk opbouwde.
Iemand hier ervaringen mee?
RE: Hogedrukpomp kapot
Geplaatst: di mar 14, 2006 13:18
door Remco S
In hoevere is de hogedrukpomp beschadigd? ik heb ook zoeits mee gemaakt met een auto van een klant, maar daar was het metaal van de pomp helemaal verpulverd en zat verdeeld door heel het brandstof systeem, dus dat werd een dure reparatie denk aan lage drukpomp, leidingen, verstuivers en hogedrukpomp.
Nu weet ik natuurlijk niet in hoevere jouw pomp versleten is, maar vraag het anders even na, anders sta je eerdaags weer stil.
RE: Hogedrukpomp kapot
Geplaatst: di mar 14, 2006 14:45
door Andretti Molletti
Tijdens het starten wordt de minimale druk niet gehaald...
Stekker van de druksensor los en hij start wel..(en slaat aan)
dan stekker erop en rijden maar.
Als dit klopt is je pomp wrschijnlijk aant verslijten, maar ook lek op je injectoren kan..
Dit laatste is makkelijk te testen op de retourleidingen van de injectoren.
Ook een nwe accu kan wonderen doen..
feit blijft wel dat ik zou willen weten of, en waarom er te weinig druk is voordat ik een pomp laat vervangen..
1200 euro blijft een erge hoop geld!! Daarvoor mag je garantie op de diagnose én reparatie verwachten!
RE: Hogedrukpomp kapot
Geplaatst: wo mar 15, 2006 19:25
door Crossroads164
De dealer gaat een ruilpomp inbouwen om te testen of dat het is. Ze hebben al geprobeerd: verstuivers, accu, opvoerpomp, drukregelaars & gloeispiralen. Dat alles is het (helaas) niet. De pomp zou tussen de 400 en 600 bar moeten leveren maar zit maar tussen de 200 en 240 bar.
Er zit een jaar garantie op de reparatie en diagnose.
Ze bewaren de pomp om te kijken in hoeverre deze beschadigd is.
Toch kan ik het niet met elkaar rijmen omdat: zaterdagnacht start de auto moeilijk, zondag start de auto niet (alleen met behulp van Ether van de ANWB) en toen de auto eenmaal liep heb ik er nog als een dolle mee gereden waarbij het vermogen gewoon normaal was. Dat klinkt me wat vreemd in de oren. Hoe denken jullie hierover?
RE: Hogedrukpomp kapot
Geplaatst: wo mar 15, 2006 19:31
door GTV
Ben je erbij geweest toen ze de pompdruk gemeten hebben

RE: Hogedrukpomp kapot
Geplaatst: wo mar 15, 2006 19:36
door Crossroads164
Ik was er niet bij. Ben er gisteren wel even geweest maar het wordt er niet veel duidelijker van.
Van de 10 uur diagnose stellen betaal ik er vier, dat is al wel duidelijk.
Het inbouwen van de pomp kost volgens de dealer 10 uur. Als dat het probleem niet oplost zijn de 10 uur inbouw, 10 uur uitbouw en de pomp niet voor mijn rekening, dat heb ik ze alvast duidelijk gemaakt.
Heb je je twijfels? Voor mij is het namelijk niet te rijmen...
RE: Hogedrukpomp kapot
Geplaatst: wo mar 15, 2006 19:42
door Andretti Molletti
10 uur diagnose stellen???????
Nou vertel wat is de diagnose en waarom!!
ps kun je zelf wat ik schreef:
Tijdens het starten wordt de minimale druk niet gehaald...
Stekker van de druksensor los en hij start wel..(en slaat aan)
dan weten we iig of de richting ok is.....
RE: Hogedrukpomp kapot
Geplaatst: wo mar 15, 2006 19:45
door GTV
Het komt idd vaker voor dat de pompen de geest geven.
Maar als ik het zo lees hebben ze in mijn ogen niet echt gericht gezocht, je stelt eerst een duidelijke diagnose voordat je maar lukraak alles gaat uitproberen. (de klant betaald wel)
Ze hadden eerst kunnen meten en dan pas beginnen met wisselen van delen.
In ieder geval suc6 met de reparatie

RE: Hogedrukpomp kapot
Geplaatst: wo mar 15, 2006 19:47
door Crossroads164
Wellicht een domme vraag maar: waar vindt ik die druksensor?
De diagnose is (volgens de dealer) in ieder geval dat het niet de drukregelaars zijn, accu, injectoren, opvoerpomp, gloeispiralen.
Ze kunnen daarna niets anders bedenken als de dieselpomp.
Die hebben ze getest en zou niet meer dan 240 bar geven, terwijl deze tussen de 400 en 600 zou moeten zitten.