Pagina 1 van 1

brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: ma mar 13, 2006 20:38
door Graffiaturo
Afgelopen zaterdagmiddag gestrand met de 33

ik reed 100 km/u toen hij opeens ermee ophield, 3 banen naar rechts tussn de vrachtwagens door naar de vluchtstrook.
nooit meer willen aanslaan.
de brandstofpomp draaide niet meer.

vanmiddag het brandstofpomprelais vervangen, en als ik nu het contact aanzet, begint de pomp te draaien, eventjes maar
dan stopt hij met draaien.

ik heb nu even geen idee meer wat er aan de hand is, graag tips waar te zoeken

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: ma mar 13, 2006 20:49
door ravado
pomp zelf verstopt?
haal em eens los en kijk of ie op rechtstreeks 12 volt wel draait...

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: ma mar 13, 2006 20:53
door Graffiaturo
zou kunnen, hij maakte al wel behoorlijk wat herrie

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: ma mar 13, 2006 21:00
door ravado
ik had laatst een zelfde probleem met een ander merk.... bleek dat er vuil in de pomp was gekomen waarna de pomp stuk ging....
Het even draaien duidt, mi.i., op een hapering van de pomp veroorzaakt door vuil of roest....

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: ma mar 13, 2006 21:44
door Mobster
Mijn 33 pomp maakt al 6 jaar herrie in koud weer en werkt nog altijd, dus zou me daar geen zorgen om maken.

je zekering is nog ok veronderstel ik.

Misshien even de pomp met perslucht doorblazen en laten draaien in een bokaaltje met propere brandstof.
Wanneer de pomp roestdeeltjes binnentrekt komen er problemen..
Slechte bekabeling kan ook een mogelijkheid zijn ik zou even de spanning meten op de klemmen aan de pomp.
Zijn de klemmen niet te roestig, kopervet kan wonderen doen.

Tip: een voorfilter plaatsen aan de aanzuig zeker te zijn (bovenste figuurtje)

Afbeelding

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: di mar 14, 2006 08:53
door Huib
Volgens mij is het normaal dat je pomp als je het contact aanzet even gaat draaien en daarna stopt. Hiermee bouwt hij druk op in de brandstofrail. Anders zou je bij ingeschakeld contact maar niet lopende motor altijd een draaiende brandstofpomp hebben. Als je start hoort hij natuurlijk wel continu te gaan draaien.

Hoe deze schakeling precies werkt weet ik niet, maar het lijkt me dat je het hier moet zoeken.

Re: RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: di mar 14, 2006 09:00
door Michel
Volgens mij is het normaal dat je pomp als je het contact aanzet even gaat draaien en daarna stopt. Hiermee bouwt hij druk op in de brandstofrail. Anders zou je bij ingeschakeld contact maar niet lopende motor altijd een draaiende brandstofpomp hebben. Als je start hoort hij natuurlijk wel continu te gaan draaien.

Hoe deze schakeling precies werkt weet ik niet, maar het lijkt me dat je het hier moet zoeken.
systeem laat de pomp idd even lopen om brandstofsysteem op druk te zetten, wanneer er geen motorloop is gaat ie na een seconde of 3 weer uit. Is volkomen normaal en zo bij iedere 33 die ik al heb gehad.
Alleen bij m'n nieuwe 16V hoor ik 't niet.

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: di mar 14, 2006 10:18
door Steven 33
Beetje off-topic, excuus!

Weet iemand waar de brandstofpomp zijn spanning vandaan haalt? Bij mij loopt er een directe draad van de +pool van de accu naar de pomp. Ik heb gelezen dat dit een manier kan zijn om te testen of de pomp het nog goed doet, maar volgens mij hoort het niet zo. Ik wil de situatie dus graag weer origineel maken, want zo een losse draad onder de auto lijkt me niet zo fijn.

Komt die draad van de boom die naar de achterlichten gaat?

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: di mar 14, 2006 10:48
door bertonejaap
Ik heb hetzelfde probleem met de 33 gehad. het bleek dat de pomp wel draaide maar niet genoeg druk opbouwde. Andere pomp gehaald bij de sloop ingebouwd en het motorretje liep weer als een zonnetje.

Re: RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: di mar 14, 2006 10:49
door roberto
Volgens mij is het normaal dat je pomp als je het contact aanzet even gaat draaien en daarna stopt. Hiermee bouwt hij druk op in de brandstofrail. Anders zou je bij ingeschakeld contact maar niet lopende motor altijd een draaiende brandstofpomp hebben. Als je start hoort hij natuurlijk wel continu te gaan draaien.

Hoe deze schakeling precies werkt weet ik niet, maar het lijkt me dat je het hier moet zoeken.
systeem laat de pomp idd even lopen om brandstofsysteem op druk te zetten, wanneer er geen motorloop is gaat ie na een seconde of 3 weer uit. Is volkomen normaal en zo bij iedere 33 die ik al heb gehad.
Alleen bij m'n nieuwe 16V hoor ik 't niet.

Geldt dit voor zowel LE-Jetronic als de Motronics versies. Mijn ex 33 1.7ie uit 1991 was een LE-Jetronic en die deed dit volgens mij niet, maar het is alweer een tijdje (1999) geleden dat ik de auto verkocht heb.

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: di mar 14, 2006 12:26
door Michel
Mijn vorige LE deed het, mijn vroegere Motronic deed het (en die was nieuw, dus het hoort zo :wink: ) Alle andere 33's die ik me kan herinneren doen het, maar mijn 16V doet 't niet. (en die start even goed hoor)

Graffi, wat ik niet uit je post kan opmaken is of ie 't weer doet met dat nieuwe relais (maar ik neem aan van niet gezien je topic :wink: )

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: di mar 14, 2006 23:21
door Graffiaturo
nope, doet het nog steeds niet, ik denk dat ik hem maar in de fik steek ofzo :wink:

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: wo mar 15, 2006 08:49
door ravado
en heb je em al direct aan de 12V gehad?

RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: wo mar 15, 2006 21:12
door Graffiaturo
nope, is me op het moment ook net effe te koud om er serieus mee te proberen :wink:


dusseh, heb ik maar even voor itjdelijk een 33 1.4 IE gekocht :wink:

Re: RE: brandstofprobleem 33 1.7 IE

Geplaatst: wo mar 15, 2006 22:30
door Sergio
dusseh, heb ik maar even voor itjdelijk een 33 1.4 IE gekocht :wink:
Dat is een rigoreuse manier van eht probleem verhelpen:)

Tja, mosterd na de maaltijd... De pomp draait bij contact aanzetten altijd even. Maakte hij bij jou eerst veel lawaai (lees: je hoorde hem lopen) dan was hij aan het overlijden. Ik zou geeneens de gok nemen en gewoon een nieuwe pomp kopen. Overigens, een pomp van een 75 (iig. TS) is precies gelijk aan die van de 33.

@Michel; ook bij jou zou hij eigenlijk even moeten lopen..