Pagina 1 van 2
Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:01
door 16vee
Dag,
ik heb een heel raar probleem.
Wanneer ik mijn alfa 33 1.716v uit 1990 (chassis is van 1400 1993) start, dan laait deze niet bij. Dat is bijvoorbeeld te merken dat de radio de heletijd uitvalt. Maar wanneer het toerental 1 maal boven de 3100 toeren is uitgekomen laait ie wel bij alle toerentallen weer bij. Dat hoor je dat de v-snaar moet werken, en alles gaat feller branden.
Weet iemand waardoor dit komt. Een normale 33 laait toch avnaf het begin?
Alvast bedankt!
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:06
door Michel
Als je "hoort dat de V-snaar moet werken" staat ie te slap en is je probleem gelocaliseerd.
Re: RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:15
door 16vee
Als je "hoort dat de V-snaar moet werken" staat ie te slap en is je probleem gelocaliseerd.
Dus de oorzaak van dat de auto pas laad als het toerental 1 x boven de 3100 komt is volgens michel een te losse v-snaar?
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:31
door Michel
Een V-snaar "horen werken" betekent volgens mij slippen. Dat hoort dus niet. Daardoor zal ie altijd te weinig bijladen en staat je accu redelijk zwak.
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:31
door Andretti Molletti
Hei laait pas als ie bekrachtigd word door de velddiodes, helaas hebbie geen geen tiepe dienamo vermelt.
Ik ga uit ve BOSCH dienamo en dan is er waarschijnlijk toch een probleem met de voorbekrachtiging.
Op de D+ hoort bij contact aan spanning te staan en deze is te laag of ontbreekt.(kan bv een defect laadstroomcontrolelampje zijn)
Uitgaande van een goedwerkende dynamo na het bereiken van de 3100 rpm.
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:35
door Mobster
Een auto-alternator heeft een hoger toerental dan stationair nodig vooraleer hij begint te laden omdat de magneten moeten bekrachtigd worden door de diodes, dus normaal. 3100 toeren is dan wel weer redelijk veel, bij mijn 16V is dat zo'n 2000 toeren, missh veel spanningsverlies op je alternator-draden ?
Enkel op kleine tractoren en moto's zitten er soms alternatoren met permanente magneten die direct beginnen te laden.
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 11:46
door Andretti Molletti
Sorry Mobster, maar hier moet ik je toch ongelijk geven. Een wisselspanningsdynamo laadt al vanaf stationair toerental!
De bekrachtiging vindt plaatst vanuit de accu en zodra de motor draait vanuit de velddiodes. Maximaal vermogen wordt bereikt vanaf zo'n 2000 rpm.
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 14:07
door Mobster
Weeral iets bijgeleerd
Maar nu wil ik ook het fijne er van weten dré
Mijn logisch brein verteld me als het laadstroomlampje brandt, dat de alternator niet aan het laden is, maar weer te simpel gedacht zeker.
Laadstroomlampje is dus aangesloten op de velddiodes?
Zit er een ingebouwde spanningsregelaar in zo'n alternator?
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 15:46
door Steven 33
Misschien moet je een +D/+B meting uitvoeren (

) Nog steeds niet gedaan
Ik moet bekennen dat mijn ARC gaat branden als ik mijn motor start. Als ik dan gas geef, tot idd 2000 toeren, gaat de ARC uit en laadt de dynamo bij met 13,8 volt. (ik weet dat dit te weinig is)
Ik ga even buiten mijn boekje hier:
Kan het zijn dat je, naar mate meer velddiodes kapot zouden zijn (kan dat??), je meer gas moet geven voordat de dynamo gaat bijladen? En dan natuurlijk met een laadspanning die door de kapotte velddiodes lager is dan de norm?
Meneer-VD-Wacht Op Antwoord
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 16:11
door Mobster
Als je 13,8 op de klem naar de accu, dan is dat ok, op de klem naar het laadstroomlampje moet dat idd iets meer dan 14V zijn.
Als er 1 velddiode kapot is, dan heb je in principe al geen 12V meer op D+, dus alles minder dan 14V of meer dan 14,5V gemeten op de D+ (op zeg maar 4000 toeren) duid op een storing.
Wat wel kan zijn is dat er één mindiode onderbroken is, dan kom je op ong. 13,6V D+
Weet nu wel nog altijd niet hoe een dynamo precies wordt bekrachtigt
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 17:17
door Steven 33
Ik ga nog een gok wagen, het is tenslotte vrijdagmiddag!
De spoelen in de dynamo trekken stroom uit de accu wanneer de auto wordt gestart, waardoor per spoel een magneetveld ontstaat. Ik kan me van school herinneren dat een magneet met een ijzeren kern een sterker veld heeft. De magneten worden dus versterkt door het veld per spoel. Hierdoor kan dan een hogere inductiespanning worden opgewekt.
Zit ik in de buurt Signor Dré?
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: vr mar 10, 2006 19:55
door duke
Versleten borstels?
Enkele diodes naar de haaien?
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: ma mar 13, 2006 09:51
door 16vee
Maar waar zitten die diodes dan?Kan ik die vervangen?
Wat zijn de beste acties die ik kan ondernemen. Het meten van die "onder de 14v" stroom? Moet ik dan bij het contact naar een D+ zoeken?
Dynamo vervangen, zou dat helpen?
M.vr.gr.,
Martin
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: ma mar 13, 2006 10:29
door Steven 33
He 16vee, misschien is onderstaand topic nuttig voor je?
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7972
succes ermee
RE: Benieuwd wie hier antwoord op heeft
Geplaatst: ma mar 13, 2006 13:11
door 16vee
Thanx!!
Ik denk dat ik maar eens eenvoudig begin. Ik moet mijn snaar toch spannen, en ik heb nog 2 dynamo's liggen. Schroef ik die is ff om en ik loop alle kabels na die ermee te maken kunnen hebben.
Gr. Martin