Pagina 1 van 2
Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 18:38
door Dottore M
wie heeft hier ervaring met revisie van het hele zooitje vanaf de pook tot de bak ? Performatek verkoopt voor een honderdtal-achtig euros een revisiesetje, maar het moet goedkoper kunnen denk ik ?
RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 19:07
door AlfettaOwner
Heeft ie zoveel speling dat je alles wilt vernieuwen?
Is het met name achter waar is versleten is?
Re: RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 19:14
door Dottore M
Heeft ie zoveel speling dat je alles wilt vernieuwen?
Is het met name achter waar is versleten is?
Ik heb geen flauw idee
waar ie versleten is, maar de accuratesse is ver te zoeken...
RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 19:28
door AlfettaOwner
Eerst kijken waar hij speling heeft.
Wanneer hij direct onder de pook te los zit, merk je dit direct met schakelen.
Achterin is het lastig de speling te beoordelen, d8t dat daar nog 2 asjes tussen zaten in een ktu-constructie.
Je wordt ook niet echt vrolijk als je daaraan mot sleutelen.
RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 20:22
door diele
Soms lost een koperen ringetje veel op achter bij de bak

RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 20:38
door Andretti Molletti
Is het busje onder je pook!!!

RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 21:11
door simp
Dus jullie willen zeggen dat het niet normaal is dat je de pook 10 cm van links naar rechts kan bewegen terwijl hij in z'n 3 staat?
Hmm, er is nog hoop dus...
Ik heb al onder de 75 gelegen, maar het lijkt me een aardige rotklus om bij de onderkant van de pook te komen.
RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 21:11
door Paliri
had ik ook in mindere mate. door mijn garage is onder de pook iets vervangen of bijgesteld, waarschijnlijk het busje van Dre
volgens de garagist moet het soms bijgesteld worden, hoe en wat weet ik nie
RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 21:15
door AlfettaOwner
Voorin is in een zucht en scheet gebeurd (ahum

)
RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 21:43
door MiaGiulia
Speling op de eerste overbrenging van de versnellingspook, dus direct onder de auto is eenvoudig te verbeteren/ verhelpen.
Bij onze oude 75TS rammelde de pook bij zo'n 80/90km in de V. Oplossing hiervoor was de verbindingsbout te vervangen door een langere versie en deze te borgen met twee moeren ipv een enkele borgmoer. Afhankelijk van hoe strak je deze bout aandraait zal er een waarneembare verbetering zijn.
Het werk is ongeveer een half uur, incl. opkrikken van auto en ondersteunen op 4x as steunen. Maak eerst de ophangrubbers los van de uitlaat om wat ruimte te creëren om het hitteschild/ beschermplaat te kunnen verwijderen. Nadat deze is verwijderd en her rubber hoesje om de pook, kan men eenvoudig bij deze bout.
Op voorhand wel een wat langere (ik dacht M5x 40) bout met twee moeren regelen, en klaar is men weer.
Succes.
RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 21:46
door RG
Keb laatst ook het busje onder aan de pook vervangen, wereld van verschil!

RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 23:28
door Alessandro
Diele heeft gelijk!
Okay het boutje/ moertje vooraan/ onder de pook kan ook losgelopen zijn. Kijk dit eerst na. Aandraaien is meestal voldoende.
Aan het uiteeinde van de schakelstang -op de bak dus- zitten twee witte 'hoedjes' op een as/ busje. Die hoedjes slijten soms heel veel. Nieuwe kopen kan, maar is lastig aan te komen/ niet op voorraad, enz. Is ook niet nodig, want de ruimte (= speling) opvullen met één of meerdere ringetjes van de juiste dikte (dunte

) lost het euvel op.

RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 23:35
door ravado
zal ik het dan maar zeggen?
Ik zag laatst ook de set van performatek staan en dat is een boel geld. Ik heb mijn schakelmechaniek gereviseerd voor ik meen nog geen 75 euro....
Je hebt een nieuw busje nodig wat onder de pook zit en het kogel mechanisme wat op de bak zit en daarnaast moet je zorgen dat de stang die tussen je pook en de bak zit nog goed soepel draait op het laatste stukje.
Ik was via prinsbredevoort aan onderdelen weinig kwijt en het schakelt echt weer strak.
Zorg dat je voor het mechaniek op de bak echt alle kogeltjes nieuw koopt en bij montage niet zuinig zijn met kopervet.
Ik kan uit betrouwbare bron vertellen dat een, niet nader te noemen persoon met een 75turbo, het niet nodig vond om alle kogeltjes te vervangen en dus nu een minder strak schakelende 75 heeft als die van mij......
Als je echt alles nieuw besteld dan ben je 115 euro kwijt maar dan heb je ook echt alles nieuw.
( de delen die je vaak kunt hergebruiken zijn: - laatste gedeelte schakelstang
- hevel schakelmechaniek)
als je alle kogels en busjes als nieuw hebt dan ben je al een heel eind!
suc6
RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: wo mar 08, 2006 23:48
door Alessandro
115 euro!
het zal ongetwijfeld perfect schakelen, maar ik vind het toch wel veel geld!
Ik was 7 jaar terug met een uurtje sleutelen en twee ringetjes (waarde 10 eurocent?) klaar.
Ik neem direct aan dat jouw 75 (nog) strakker schakelt dan de mijne, maar deze komt toch echt heel erg dicht in de buurt.
Geld uitgeven kan altijd nog.

RE: Schakelmechanisme 75
Geplaatst: do mar 09, 2006 00:18
door ravado
als ik jou was dan zou ik dat ook zeggen
helaas is niet elke 75 nog voorzien van een redelijk goed schakelend systeem......
en andere streven perfectie na.... :wink;