Pagina 1 van 2
Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: di feb 01, 2005 22:30
door Theo Romeo
Heeft er hier iemand ervaring met een tot mechanische riemspanner omgebouwde riemspanner van een V6? Ik heb wel zo'n ding gemaakt volgens beschrijving op
www.grupposportivo.net en ben nu zover dat ik de spanner ga monteren.
Zijn er nadelen aan deze constructie ten opzichte van de later door AR geleverde mechanische spanners of zijn deze verregaand hetzelfde van constructie??

Zo ziet de gemodificeerde spanner er dan uit....
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: di feb 01, 2005 23:09
door ronald
Ik wist niet dat dat bestond... Wij hebben bij Arese een nieuwe mechanische spanner gekocht voor 135 ex. Zo te zien is het een origineel onderdeel. Het is gemaakt in Canada.
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: di feb 01, 2005 23:13
door kees artc6
De laatste 155's hebben een originele mechanische spanner. De hydraulische spanners op de oude modellen vervangen we al door mechanische.
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: di feb 01, 2005 23:55
door ravado
en kan je de 155 mechanisshe spanner gebruiken op een 164 3.0v6 12v blok???
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 00:41
door kees artc6
Ik zou het navragen bij een goede alfa-workshop, RD in Leidschendam (070-3202316) is een goed adres, Alfa Workshop in Den Haag is een prima alternatief
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 07:42
door ronald
Volgens mij past dat wel, want wij hebben hem even uitgeprobeerd op een 2.0 V6 uit een 90, en dat was precies het zelfde. Maar even na vragen kan geen kwaad inderdaad.
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 09:33
door kai
Ja de mechanische van 12V motoren past.
En is beter dan die oplossing boven aan omdat ie afhankelijk van de temperatuur ontspant ?
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 09:56
door Theo Romeo
Heeft iemand een fotootje of tekeningen van de AR mechanische spanner om eens te vergelijken??
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 10:22
door ronald
Nou da's jammer joh, ik heb hem net ingebouwd! Het is een heel simpel dingetje, nylon wieltje met een veer eraan... Hij scharniert over een tapeind waar eerst de lange pen in het blok zat, ik kreeg er een verloop tapeindje bij.
Al met al is de hele operatie goed te doen, ik had de riem nog nooit vervangen bij een voorwiel aandrijver. Ik hikte er altijd een beetje tegen aan vanwege het gebrek aan ruimte, maar als je de tijd neemt en alles weghaald, dus goed ruimte maakt, valt het eigenlijk mee. Ook de nokkenas poelie's gingen met een zelfgemaakt trekkertje zó los.
Ik mag van een bevriende ex-Alfa dealer altijd de stelplaatjes lenen incl. micrometer dus we hebben het geheel onder de duim!!

Ik bleek zelfs nog een speciaal stukje origineel gereedschap te hebben om de uitlaat kleppen te stellen!!
Waar ik in eerste instantie bijna de fout mee inging waren de tekens op de krukas poelie. Je moet tussen twee tanden door het nokje op het blok zien staan. Maar als je de poelie er af haald zie je dat natuurlijk niet meer dus had mijn voorganger daar ook een wit puntje opgezet, dus op het krukas tandwiel en het blok. Op die puntjes heb ik ook de riem gemonteerd, maar dat bleek dus niet goed. De straal is dan zo klein, dat je 1 tandje verschil niet opmerkt! Nadat ik de poelie er weer op gezet had, zag ik pas dat hij niet goed stond... Het was geen paniek omdat alles nog los zat en ik altijd verschillende keren het blok met de hand torn, maar als je niet oplet kan het dus mooi mis gaan!!

RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 10:22
door Aikon1694
Paar weken geleden heeft de Alfa Workshop in Den Haag dit voor mij gedaan.
Alfa 75 3.0 V6 1990. Scheen beter en minder storingsgevoelig te zijn. Zou zeggen bel ze eens.
Off topic: ze hebben ook iets gevonden volgens mij om de aandrijf as uit 1 stuk te maken. Dus zonder die donuts (aka hardy schijven) Dacht dat iemand op het forum dit wou weten. Kan het wel eens navragen.
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 10:41
door Dennis de Rooy
NIET OMBOUWEN NAAR EEN MECHANISCHE SPANNER!!
Ik heb er een gelazer mee gehad! En ik ben niet de enige! Ik mag de mechanische god op mijn blote knietjes danken dat ik geen kromme kleppen heb. Bij mij versprong de riem dus regelmatig bij een warme start. En kom niet met het lulverhaal dat je het volgens het boekje moet doen, dat heb ik gedaan. Uit ellende daarna maar op z'n strakst gezet en nu geen probleem meer. Ik bouw de hydraulische weer terug gevuld met vet of zoals op bovenstaand foto! Kom naar de onderdelendag en ik neem een spanner mee om te laten zien waarom je het NIET moet doen.
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 10:45
door kai
Hmm... dan:
Bouw een hydraulische om naar een niet lekkend exemplaar.
Las het gat dicht in die bout waarop de spanner is bevestigd. Tap schroefdraad in het gat voor de olie retour, en draai er een moer in waarvan de kop is afgezaagd.
Zo doe ik het ook. Nooit meer lekkage !!
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 12:43
door ronald
Deze foto kwam ik op de site van
http://www.hs-corse.nl/ tegen.
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: wo feb 02, 2005 12:51
door Aikon1694
Kai, wat jij beschrijft klinkt als wat de garage bij de mijn heeft gedaan. Hebben ook 1 of ander olie kanaal dicht gemaakt. En iets met schroefdraad. Ja inderdaad ben niet erg technisch

Ze doen dit bij alle (75?) waar ze de distributie riem van vervangen. Omdat 'hun' methode het meest betrouwbare is.
RE: Modificatie riemspanner V6
Geplaatst: za feb 05, 2005 20:38
door Aikon1694
Heb het ff nagevraagd vandaag. Maken alleen de oliekanalen dicht en zetten de spanners vast.