Pagina 1 van 1

Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: wo mar 01, 2006 12:48
door alejandro
Hoi iedereen,

sinds een tijdje verbruikt mijn 16klepper nogal veel, daarmee bedoel ik dan 1:7 waar het vroeger 1:11 was voor hetzelfde traject.

Ik heb reeds de luchtmeter schoongemaakt, verse bougies, filters, en de injectoren gereinigd met injectiereiniger.
Ik verdenk het koudestartsysteem als boosdoener omdat tijdens de eerste km's mijn motor nu ook schokt tussen 2500-3000 rpm, waarschijnlijk door een te rijk mengsel.

Mijn vraag is nu,
Hoe kan ik dat systeem controleren, waar vind ik de temperatuursensor van het koudestartsysteem, ken het eventueel nog iets anders zijn?

Grazie

RE: Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: wo mar 01, 2006 19:43
door Sergio
Hoog verbruik kan noodloop van de copmputer betekenen. Het snelste is het als je naar een Alfa specialist of de dealer rijdt om de computer uit te laten lezen.

RE: Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: wo mar 01, 2006 20:19
door Marley164
Lambdasonde kapot :?: :idea:

RE: Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: wo mar 01, 2006 21:37
door alejandro
Ok, ga zaterdag de ECU laten uitlezen, maar wil toch eerst zelf eens op onderzoek.

Alles lijkt mij verder normaal, er is ontsteking op alle 4 bougies, ook met andere LLM geen verschil.

Is de koudestartsensor diegene die rechts in de radiator geschroeft zit, met 2 draadjes ernaar toe?
Hoe kan ik die uitmeten?

Er is me verteld dat je aan de kleur van de bougies de staat van verbranding kan bepalen, kan iemand me dit uitleggen?

RE: Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: wo mar 01, 2006 21:44
door Sergio
Zoals Marley164 schrijft zou de lambdasensor wel eens de schuldige kunnen zijn.
De temp. meter voor de motor zit niet op je raditeur maar zit op je blok.

Start met het doormeten van de lambda sensor, de stekkers zitten tegen het schurbord aan, Als je op technische topics op dit forum zoekt kom je een kant en klare handleiding tegen voor het doormeten.

Succes.

RE: Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: wo mar 01, 2006 22:13
door Mobster
Die chokesensor zit boven op je blok, rechts onder het inlaatspruitstuk

Dit is een temperatuursafhankelijke weerstand, hoe warmer hij komt, hoe lager de weerstand:(NTC)
Kun je gewoon uitmeten met een multimeter.


Even de weerstandswaarden uit mijn alfa-boekje:

0°C = 6000 ohm
20°C = 2500 ohm
40°C = 1200 ohm
60°C = 850 ohm
80°C = 330 ohm
100°C = 180 ohm


Ikzelf heb een persoonlijk hekel aan die sensor en heb ik vervangen door een regelbare potentiometer.

RE: Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: do mar 02, 2006 13:00
door 16vee
Dag,

ik heb hetzelfde. Loopt jou auto ook niet netjes stationair? De mijne loopt af en toe te hoog, en af en toe te laag. Soms is ie ook goed en het verbruik ligt hoog ja.

Ik heb naar die handleiding gezocht, maar kan hem niet vinden. En mijn sonde heeft drie draden. 2 witte en een zwarte. Welke moet ik meten.

Gr. Martin

RE: Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: do mar 02, 2006 14:17
door Mobster
Kant en klare soep, recept indertijd gekregen door Andretti:


Dré ha scritto:

de gasklepsenosr (een potentiometer op de gasklepas) geeft afhankelijk vd stand van het gaspedaal een spanning aan het MotorManagement (MM).
Als deze spanning laag is (gas los) dan weet het MM dat de motor stationair moet lopen en gaat het MM via de luchtomloppklep het stationair toerental op een vaste waarde van ongeveer 800 rpm houden.
Dit lukt niet blijkbaar dus dan zit er een fout in:

1) de smoorklepsensor (stationarspanning moet ongeveer 0,6 Volt zijn of er zit nog een schakelaar in)
2) de temperatuursenr... deze geeft de temp door aan het MM en afhankelijk daarvan wordt een stationair toerental gekozen... té heet is idd een hoger toerental om beter te koelen...
3) de luchtomloopklep (maar is vervangen en stekker los klopt ook (= hoger toerental)
4) MM... die kans is 0,... naar controleer zowiezo de massa van het MM eens... ergens op het blok zit een massa aansluiting van het MM (computer) trek die voor de gein eens door naar de min pool accu...
5) soms de Lambdasensor als deze het mengsel veel te arm of rijk stuurt...
dit kan je meten met een multimeter op de sensor ... bij 2000 rpm en warme motor moet de spanning elke 2 seconde van waarde wisselen... waardes: 0 en 0.7 Volt voor resp. arm en rijk mengsel.



Een 16V heeft wel geen potentiometer op de gasklep, is een gewone schakelaar, nog gemakkelijker uit te meten dus.

16Vee wat betreft dat uitmeten, ik denk dat je moet meten tussen de 2 buitenste pootjes.

RE: Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: do mar 02, 2006 16:25
door Daan 33
Hai ik heb ook hetzelfde probleem en heb zaterdag de computer uitgelezen, geen fout melding
heb daarna even een foutmelding gesimuleerd om de computer te testen en heb de stekker van de lambda
sonde even losgetrokken en idd er kwam een foutmelding uit ...de lambda sonde.
nu het volgende ik heb mijn gaskleppen al schoongemaakt, de stationair luchtomlooppomp vervangen( of tenminste
tijdelijk een andere) en gecontroleerd op valse lucht en hij galoppeert af en toe en de ene keer loopt ie 2000 toeren
en de andere dag gewoon goed heb al eens hier op het forum de tip gekregen om te kijken naar de stationair, deellast
en vollast schakelaar. dat je daarmee het een en ander kan stellen. ik heb dit nog niet gedaan omdat ik het vreemd vind
dat ik er de ene dag wel last van heb en de andere dag niet.
Nu las ik dat ook de temp sensor een dader van dit gedrag kan zijn maar mijn meter geeft gewoon als ie warm is
netjes 70/80 graden aan. is deze nu stuk of is het wat anders??

kan iemand mij hiermee helpen? en wslk ook 16vee.

Groet en bij voorbaat dank

Daan

Re: RE: Hoog verbruik 33 16V

Geplaatst: vr mar 03, 2006 12:26
door Huib
Nu las ik dat ook de temp sensor een dader van dit gedrag kan zijn maar mijn meter geeft gewoon als ie warm is
netjes 70/80 graden aan. is deze nu stuk of is het wat anders??
De sensor voor het dashboard is niet dezelfde als die voor het motormanagement.