Pagina 1 van 2

bewaarmethode

Geplaatst: ma feb 27, 2006 13:50
door elio
Hello,

wegens aanschaf van een nieuwe "daily driver" zou ik mijn 75 willen opbergen met de bedoeling om hem binnen een tiental jaar als oldtimer in te zetten (zijn marktwaarde is bijna nihil, en we hebben samen zoveel fijne dingen meegemaakt, dat ik hem niet ga/wil/kan wegdoen).
Dit is het plan: ik ga in de tuin van een vriend een hok bouwen, waar zowel zijn oude R4 als mijn 75 wachten op reïncarnatie. Het idee is om een soort houten hut te bouwen, maar waar moeten we vooral op letten?
Wat leggen we best als bodem, volstaan kiezelsteentjes of gieten we best beton? En de wanden, is het best als we die niet te winddicht maken of juist wel (het hok zou niet verwarmd zijn).
En hoe bewaar ik de auto zelf best? Verdient het de voorkeur om hem "rijklaar" weg te zetten en er een keer per maand een paar rondjes door de tuin mee te rijden, of moet ik dat anders aanpakken (auto op blokken om de banden rond te houden; wat is dan de aanbevolen bandenspanning? Batterij eruit of aan de druppellader? Wat met de vloeistofniveaus enz enz...?

Kortom, alle tips zijn meer dan welkom!

Thanx! Elio

RE: bewaarmethode

Geplaatst: ma feb 27, 2006 18:59
door TiTaTo
Als je hem echt een tiental jaren wegzet, zou ik me geen zorgen maken om de accu en de banden.
Verder de carrosserie goed schoonmaken en lekker droog wegzetten, ideaal lijkt mij zoiets (klik), maar of je het geld er voor over hebt...
Motorisch: verse olie erin en olie op de zuigers en af en toe de krukas een keertje ronddraaien.

Maar denk je echt de 75 zo lang te kunnen missen?

RE: bewaarmethode

Geplaatst: ma feb 27, 2006 19:03
door Mobster
Benzinebak altijd volledig voldoen, dan kan ie niet roesten vanbinnen...

Re: RE: bewaarmethode

Geplaatst: ma feb 27, 2006 19:21
door yuri 75 V6
Benzinebak altijd volledig voldoen, dan kan ie niet roesten vanbinnen...
Alleen wel verversen voor je weer gaat starten, moderne benzine is niet oneindig houdbaar!

Ik zou de auto inderdaad op bokken zetten, accu aan de druppellader, en alle vloeistoffen laten zitten. Ik zou ook zeker ieder jaar een 'rondje' doen (dus even rijden, bandjes weer op spanning, vloeistoffen controleren en indien nodig verversen). Maar 10 jaar wegzetten, da's wel vooruitplannen, zeg :shock:

Re: RE: bewaarmethode

Geplaatst: ma feb 27, 2006 19:30
door Mobster
[quote="yuri 75 V6
Alleen wel verversen voor je weer gaat starten, moderne benzine is niet oneindig houdbaar!
[/quote]

LOL :lol:

RE: bewaarmethode

Geplaatst: ma feb 27, 2006 20:16
door Andretti Molletti
Spiritus in de brandstof bindt het water...

banden en accu wegflikkeren na 10 jaar
Zeker niet starten en een rondje van niks rijden...
Bougies eruit en olio op de zuigers
Olio verversen voor je hem wegzet.
(alle vloeistoffen)
Remmen : zuigers invetten met remmenvet..blokken verwijderen... schijven in het vet zetten
Auto wegzetten na een fikse rit zodat i goed warm is en uitdampt...uitlaat bv..
Vochtvreters in de achterbak en interier..
deuren op de slotvanger, maar niet dicht ivm rubbers.. evt rubbers in de vaseline..
Op bokken zetten is idd wel leuk, maar je banden gaan er toch aan in 10 jaar en wat doet het met je dempers?
af en toe starten met de bougies eruit tot je olio druk hebt op de motor, liefst in de versnelling met de achterwielen los zodat de bak ook ronddraaid en smeert, dan tevens je koppeling een paar keer bedienen tegen roest op de plaat en ik ben bang dat na 10 jaar je koppelingscilinder ook de geest geeft...
In een grote plastiek zak gevuld met stikstof (luchtvochtigheid=0)... :wink:

RE: bewaarmethode

Geplaatst: ma feb 27, 2006 20:35
door Atte
Allemaal leuk bedachtj. Oh ja; zet je de auto op bokken dan hangen de wielen zodanig onderuit dat de schokdempers in de uitgetrokken stand komen te staan. Hierdoor worden de zuigerstangen van de schokdempers aan de buitenlucht bloot gesteld en gaan oxideren. Als je na tien jaar weer gaat rijden, trekken ze de afdichtingen van de dempers open; dus die kun je ook weggooien.
Mijn advies: lekker blijven rijden met die auto!

Re: RE: bewaarmethode

Geplaatst: ma feb 27, 2006 23:40
door Alessandro
Allemaal leuk bedachtj. Oh ja; zet je de auto op bokken dan hangen de wielen zodanig onderuit dat de schokdempers in de uitgetrokken stand komen te staan. Hierdoor worden de zuigerstangen van de schokdempers aan de buitenlucht bloot gesteld en gaan oxideren. Als je na tien jaar weer gaat rijden, trekken ze de afdichtingen van de dempers open; dus die kun je ook weggooien.
Mijn advies: lekker blijven rijden met die auto!
Met steuntjes onder de 'assen' gaat dat natuurlijk (gelukkig) niet op. :wink:
Met jouw advies ben ik het eigenlijk wel eens. :)

Laat dat schuurtje maar lekker tochtig zijn :!: en als ie breed genoeg is kun je deuren (van de auto) gewoon open zetten. :idea:

Als je 'm echt zolang weg wilt zetten, is het misschien met het oog op lagerbelastingen, om de V-snaar los te halen en de wielen toch vn de grond.

RE: bewaarmethode

Geplaatst: ma feb 27, 2006 23:56
door Andretti Molletti
Een demperstang is niet van PBS en die roest niet zo gauw hoor...
Ik doelde meer op d "hang" van de ophanging aan de demper en de inwendige afdichtingen...
De lagerbelasting op dynamo ed zal reuze meevalen... maar je V snaar kan je na 10 jaar wrschlijk als hoepel gebruiken :lol:

Re: RE: bewaarmethode

Geplaatst: di feb 28, 2006 01:00
door Alessandro
Een demperstang is niet van PBS en die roest niet zo gauw hoor...
Ik doelde meer op d "hang" van de ophanging aan de demper en de inwendige afdichtingen...
De lagerbelasting op dynamo ed zal reuze meevalen... maar je V snaar kan je na 10 jaar wrschlijk als hoepel gebruiken :lol:
waterpomp? :wink:

Re: RE: bewaarmethode

Geplaatst: di feb 28, 2006 07:30
door elio
Maar 10 jaar wegzetten, da's wel vooruitplannen, zeg :shock:
Da's inderdaad nogal vooruitziend, maar dat heeft te maken met het feit dat hij me nu jaarlijks aan vaste kosten (taks en verzekering) ongeveer 800 euro kost, en vanaf z'n 25ste valt dat terug op 100 euro (wordt dan officieel "oldtimer"), en drie "gewone" auto's (75, 155 en vectra van mijn vrouwtje :oops: ) in het verkeer houden overstijgt helaas mijn financiële mogelijkheden 8)
Ik ben zelf ook benieuwd of ik hem zo lang ga kunnen missen, het voordeel van hem weg te zetten nu hij nog in orde is, is dat ik hem ook relatief snel en goedkoop weer in gebruik kan nemen, mocht het echt te hard gaan kriebelen :D

RE: bewaarmethode

Geplaatst: di feb 28, 2006 12:12
door AlfettaOwner
Kijk ook naar de bodem, goed inspecteren en behandelen daar waar nodig.
Alle overige gevoelige plekken uiteraard!
Wat nu een plekje is zal straks een PLEK zijn!

RX5 doet dan wonderen :wink:

RE: bewaarmethode

Geplaatst: di feb 28, 2006 19:29
door KAS
Als je een verwarmde stalling hebt ( zoals een garageshowroom dan zal 10 jaar wegzetten niet echt een probleem zijn, maar in een onverwarmde, vochtige stalling geeft toch veel problemen. Alles gaat roesten. Uitwendig, inwendig en alles gaat vastzitten. Remmerij, leidingen, stekkerverbindingen etc. Je hebt veel werk om zo`n auto weer terug op de weg te brengen. Mijn Sud heeft ook 10 jaar stilgestaan bij Rody in een schuur en dankzij de goede staat, toen hij is weggezet is hij goed bewaart gebleven, maar toch zit er nog een hoop werk aan. Rem revisie rondom, remleidingen,uitlaat verrot, banden kun je weggooien, veel vliegroest. Electrische problemen. Stilstand is achteruitgang.

RE: bewaarmethode

Geplaatst: di feb 28, 2006 19:43
door elio
Misschien is het dan toch verstandiger om hem nu te verkopen en er binnen 10 jaar een andere aan te schaffen?

Re: RE: bewaarmethode

Geplaatst: di feb 28, 2006 19:56
door KAS
Misschien is het dan toch verstandiger om hem nu te verkopen en er binnen 10 jaar een andere aan te schaffen?
Of het verstandig is weet ik niet. Emotionele waarde zegt meer dan financiele waarde, maar een 75 1800 zal niet snel een enorme waarde gaan vertegenwoordigen over 10 jaar ben ik bang. Wel dan niet terecht. Een TS of een V6 veel meer. En als ik kijk waar voor sommige mooie GTV 6en nu te koop staan wordt een aankoop van een 75 over 10 jaar niet eens zo heel erg kostbaar.