Pagina 1 van 1
Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: do feb 23, 2006 23:18
door MiaGiulia
Afgelopen week tijdens een bezoek aan Nairobi kwam ik in een parkeergarage een GTV 2000 tegen!!!!! Ik was werkelijk verbaasd omdat in een week tijd ik maar één Alfa (156) ben tegengekomen in Kenia & Tanzania. Het betrof een GTV in de kleur Blu Ollandese welke identiek is aan onze GTJunior. Mijn lokale collega's natuurlijk verteld dat ik graag wil weten van wie deze Alfa is. Na wat rondvragen kwamen wij erachter dat de eigenaar van het gebouw (kantoren complex) de eigenaar is en dat hij deze de auto al vele jaren in het bezit heeft.
Wat ik nu zou willen weten is of er forummers zijn die ervaring hebben met het ombouwen van RHD naar LHD. Indien dit met niet al te veel problemen uitvoerbaar moet zijn denk ik erover om eens te onderzoeken of het rendabel is deze auto uit Afrika te importeren naar Nederland. Zou toch wel een leuke topic kunnen zijn voor 'projecten' enerzjds importeren vanuit Afrika en anderzijds ombouw RHD naar LHD.
Wie hier wat over weet te vertellen laat het maar weten.
O ja, ik heb wat foto's van de auto maar het is Afrikaanse kwaliteit, zal proberen deze bij te voegen.
Saluti,
RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 10:35
door giulia-tom
Ik heb lang geleden eens meegeholpen om dat bij een Jag (jaguar) te doen en dat is niet zoveel...
Volgens mij zijn er sloopbertjes zat!
Maar rechts laten heeft ook wel wat...
Stuurhuis en dashboard overgooien, en je bent al een heel eind op weg....Pedalenbak ook....Dat zijn altijd dingen die met een beetje mazzel op een sloper/donor te vinden zijn.
Enne: het schakelpatroon is ook omgedraaid, de 1 zit rechtsboven, moet je de bak even omkeren, dan rijdt ie weer zoals jij gewend bent!

RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 11:35
door Stefano
Sla me niet dood als ik iets dom zeg, maar hoe zit het met de assymetrie tussen passagiersruimte en bestuurder bij rechtsgestuurde wagen? Bij een linksgestuurde is de tunnel voor de aandrijving niet helemaal symmetrisch geplaats om meer plaats te geven aan de bestuurder, althans zo meende ik het te weten. Hoe zit dit bij de rechtsgestuurde, ook meer plaats voor de bestuurder (dus tunnel naar links georienteerd)?
RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 11:42
door Wilbert ARparts
Een klant van ons hier in het Zuiden rijdt een Bertone RHD.
Ik zou zeggen origineel laten; is wel iets aparts.
Re: RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 13:22
door Carabinieri
Enne: het schakelpatroon is ook omgedraaid, de 1 zit rechtsboven, moet je de bak even omkeren, dan rijdt ie weer zoals jij gewend bent!

Is dat zo

Bij moderne auto's niet.
RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 13:31
door jaben
De vraag is natuurlijk of Alfa Romeo voor een RHD als basis een LHD gebruikte. Kortom, zitten de gaten voor het stuurhuis en pedalen aan linker én rechterkant in het schutboard? In dat geval zal ombouwen niet zo'n probleem zijn en anders wordt het een hele klus om deze gaten op de juiste plaats te krijgen. Ik betwijfel of het wel zo'n eenvoudige klus is. Ombouwen van Engelse auto's is vaker makkelijker, aangezien ze "dubbel" zijn voorbereid.
RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 14:46
door giulia-tom
@giulia 75: Nee joh, dat was een joke....
@Jaben: wat is er moeilijk aan het maken van gaten door het schutboard? Koets is m.i. indentiek, RHD is aangepast....inzoverre een bert koets indentiek is aan een andere....

RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 14:50
door Carabinieri
RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 15:40
door patje1100
Ja Tom, niet alleen moet je achterste voren gaan zitten maar de ruitenwissers zitten ook aan de verkeerde kant dussssss Als je achterste voren en onderste boven gaat zitten heb je nergens last van.

RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 17:33
door cor
schutbord is dacht ik niet helemaal links/rechts gelijk (dit is welliswaar een USA versie):

RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 18:50
door vV
rechtsgestuurde zijn naar ik meen geleverd met ander pedalenbox, dus die moet je samen met remservo en hoofdremcylinder (gewoon nieuw doen) van een linksgestuurde scoren, en natuurlijk remleidingen omleggen.
dus boodschappenlijst:
pedalenbox compleet
stuurhuis
hulpstuurhuis
dashboard
gaspedaal en mechanisme
vloermatten (zo slordig die gaten..)
waarschijnlijk kabelboom!! of in ieder geval het deel wat dashboard en stuurkolom voorziet of je moet willen gaan frotten met losse draadjes en stekkers...
linker spiegel, als die er nog niet opzit
en vast nog wat vergeten...
en natuurlijk de gaten in het schutbord netjes dichtlassen en spuiten, binnen en buiten.
RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 22:32
door pop
in de engelse bladen lees je de discussie precies andersom.
Ook omdat bertones daar veel duurder dan hier rijden ze daar LHD, ombouw naar RHD is erg duur vanwege de remservo's en de schaarste in dashboarden.
Kortom verkoop deze in Engeland en koop hier gewoon een LHD.
Scheelt een heleboel gedoe.
Re: RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 22:43
door psillen
Enne: het schakelpatroon is ook omgedraaid, de 1 zit rechtsboven, moet je de bak even omkeren, dan rijdt ie weer zoals jij gewend bent!

Dit is dus zeker niet het geval. Bak is identiek.
De tunnel zit hetzelfde als bij de linksgestuurde auto's. Dus iets naar rechts toe. Als je Engelse testen uit die tijd leest, klaagt men ook dat er weinig ruimte is om de "koppelingsvoet" te laten.
RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: vr feb 24, 2006 22:52
door MiaGiulia
Een ieder bedankt voor de info en opmerkingen.
Vwb de boodschappenlijst van VV kan ik gebruik maken van de Berlina 2000 welke als gestrand restauratie project is ingeruild tijdens de recente verkoop van een 75TS. Verder kan ik mij voorstellen dat onze Engelse buren wel interesse hebben bij een kogelharde RHD Bertone, maar ja dan gaat zo'n 'speciaaltje' toch weer naar elders.
Maar eens dubben wat te doen.
Sauti,
RE: Ombouw Bertone GTV van RHD naar LHD (Nairobi Kenia)
Geplaatst: za mar 25, 2006 23:16
door alfasud1972
En al nagedacht ? Ben je toevallig intussen iets te weten gekomen over transport van Zuid-Afrika naar Nederland? In de toekomst wil ik namelijk graag een Zuid-Afrikaanse Sud hier naar toe helen. Mits dat een beetje te betalen is natuurlijk.