Pagina 1 van 2

nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: wo feb 22, 2006 15:08
door GTV
Hoort er wat spelling te zitten op het tandwiel tov. de as?
Dan bedoel ik dat je het tandwiel iets kan verdraaien als je de as vasthoudt?
Ik heb hier een paar inlaatnokkenassen liggen de een kan je wel bewegen en de ander niet.
Met die spelling gaat hij wat achterlopen.

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: wo feb 22, 2006 15:45
door bralfa
Tandwiel hoort alleen tov de as te verdraaien door de nokkenas vervroeging

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: wo feb 22, 2006 15:55
door Maurizio
Heb ik me ook al eens afgevraagd.
Biede assen die ik los heb gehad kon ik verdraaien over een heel kleine slag.
Beredenering: minimale invloed, er zit ook speling tussen ketting - tandwiel. Dus als je echt voor de pk's gaat zou je er geen speling in willen hebben.
Met die spelling gaat hij wat achterlopen.
denk zelfs dat hij de speling even doorloopt na max nok hoogte.

Ik vind de werking sowieso een beetje ondoorgrondelijk. Door het opbouwen van oliedruk de as verdraaien tov zijn tandwielen en dat moet altijd goed en snel werken :? Maar je merkt het wel als je hem loskoppeld :lol:

Re: RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: wo feb 22, 2006 16:53
door Andretti Molletti
Met die spelling gaat hij wat achterlopen.
denk zelfs dat hij de speling even doorloopt na max nok hoogte.

Ik vind de werking sowieso een beetje ondoorgrondelijk. Door het opbouwen van oliedruk de as verdraaien tov zijn tandwielen en dat moet altijd goed en snel werken :? Maar je merkt het wel als je hem loskoppeld :lol:
Met die speling ZONDER olio druk kan je van een in bedrijf zijnde versteller nog niet zoveel zeggen
In bedrijf staat er de olie druk op en zal de speling weg zijn...Als bij elke max lift de speling even doorlopen wordt, dan lijkt me dat de versteller erg snel versleten zal zijn..
Ik zal in mijn voorraad eens kijken of ik het spelingsverhaal tegenkom... ik vind het ook raar dat er speling is.. maar nogmaals met olio druk op je versteller is de speling wel weg.

Wat betreft de constructie, veel merken maken gebruik van oliodruk.. zeg maar hydraulische verstelling, voordeel is dat het ook traploos kan zoals bij de laatste 2 phaser ontwikkelingen, maar ook toyota (Yamaha dus) porsche volvo etc etc maken gebruik van hydraulische verstelling..
Alfa was wel de eerste of een vd eerste die het grootschalig toepaste op serie motoren... 8)

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: wo feb 22, 2006 17:05
door GTV
Die speling zit m' volgens mij in het mechanisch gedeelte niet in het hydraulisch zo op het oog gezien. :?
Heef ook al eens iemand geexperimenteerd met de nokkenas een aantal graden vroeger te zetten bij een TS :?
(Zoals bij de ouwe nord)

Re: RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: wo feb 22, 2006 20:51
door Maurizio
Die speling zit m' volgens mij in het mechanisch gedeelte niet in het hydraulisch zo op het oog gezien. :?
Ik heb net even nog de nokkenas bekeken en lijkt erop dat het in het hydraulische stelmechanisme zit. (Lastig te zien, je hem moeten strippen om het echt eruit op te kunnen maken.) En dan geloof ik wel in het eruit drukken van de speling door de druk, misschien iemand een fatsoendelijk plaatje van de werking?
Ps Een goede olie film zorg ook wel voor demping en kan slijtage goed tegengaan.
Wat betreft de constructie, veel merken maken gebruik van oliodruk..
Ik vind het een beetje vreemde constructie. Het werkt op de oliedruk van de smering. En die druk is zeer variabel door toerental, olietemperatuur etc.
Normaal zijn hydraulisch gestuurde systemen erg robuust echter dan worden ze wel door een specifieke pomp van druk voorzien.
Heef ook al eens iemand geexperimenteerd met de nokkenas een aantal graden vroeger te zetten bij een TS
Ik weet wel dat bij de uitlaatnok er bijzonder weinig ruimte is voor vervroeging, maar die zou je eerder later willen stellen, voor wat meer punch bij hogere rpm's?

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: wo feb 22, 2006 23:47
door GTV
Er is al genoeg oliedruk bij warm stationair TT, zet er maar eens spanning op.

En mbt vervroegen doel ik meer op de inlaatnokkenas.

En het systeem werkt uitstekend dat hebben we nog op school getest 8)

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: do feb 23, 2006 00:39
door RG
Ik heb een tijdlang gereden met een iets vervroegde inlaat-timing en een tijdje met een iets verlate inlaat timing.
Ik vond geen van beide een succes, als ik rustig reed niet, maar ook als ik sportief ging rijden niet.

Sterker nog, een vriend van mij had al een tijd niet in de TS gereden en de laatste keer stond de timing nog iets vervroegd. Ik had hem niet verteld dat ik wat aan de motor had veranderd (timing teruggezet naar fabriekswaarde), maar hij belde me wel op dat ie zo lekker liep en trok!!! 8)

Da's op een rollenbank na, misschien wel de meest objectieve manier om je tuningresultaat te meten... :wink:

Re: RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: do feb 23, 2006 12:07
door GTV
Ik heb een tijdlang gereden met een iets vervroegde inlaat-timing en een tijdje met een iets verlate inlaat timing.
Ik vond geen van beide een succes, als ik rustig reed niet, maar ook als ik sportief ging rijden niet.

Sterker nog, een vriend van mij had al een tijd niet in de TS gereden en de laatste keer stond de timing nog iets vervroegd. Ik had hem niet verteld dat ik wat aan de motor had veranderd (timing teruggezet naar fabriekswaarde), maar hij belde me wel op dat ie zo lekker liep en trok!!! 8)

Da's op een rollenbank na, misschien wel de meest objectieve manier om je tuningresultaat te meten... :wink:
Hoeveel graden had je hem vroeger gezet :?:

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: do feb 23, 2006 14:48
door RG
Hoeveel graden had je hem vroeger gezet :?:
Dat weet ik eerlijk gezegd niet... :oops:
Hij stond namelijk al vervroegd toen ik de 75TS kocht. Toen ik hier achter kwam ben ik een beetje gaan experimenteren en kwam voor mijzelf tot de conclusie dat de fabriekswaarde het lekkerst reed. Voor een straatauto zou ik dus niks veranderen, maar wellicht dat er op een circuitauto nog wel iets te verbeteren is...

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: do feb 23, 2006 15:34
door Andretti Molletti
Gechecked!
zit idd een minimale speling op, droog en uitgebouwd...

Wat betreft vervroeging kun je erg ver gaan...ik heb een keer nokkenassen gezien ve TS die 20 graden te vroeg stonden en daarvan was nota bene de vervroeging ook nog eens aangesloten!!
Ik heb het nooit precies uitgezocht, maar met de standaard motor heb je dus behoorlijk veel klep-zuigerspeling?!!!

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: do feb 23, 2006 16:29
door RG
Zo stond de timing toen ik hem kocht, en zo heeft ie waarschijnlijk jaren rond gereden. Cilinder 1 staat hier op BDP en de uitlaatnokkenas is dus netjes volgens fabriekswaarde. De inlaatnokkenas staat duidelijk iets te vroeg, maar ik kan niet inschatten hoeveel. Wellicht dat anderen met meer ervaring dat wel kunnen...

Afbeelding

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: do feb 23, 2006 17:12
door Andretti Molletti
8,3 graden te vroeg

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: do feb 23, 2006 17:18
door GTV
:thumbs: Thanks voor de info.

RE: nokkenasversteller 8v TS

Geplaatst: do feb 23, 2006 17:24
door RG
8,3 graden te vroeg
:jumping:

Over ervaring gesproken... Ik neem aan dat je het tweede cijfer achter de komma hebt geschat en daarna hebt afgerond om zo tot een sigificant juiste uitspraak te komen? :wink: