Pagina 1 van 2
GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: wo feb 22, 2006 14:22
door bert
http://www.furiani.de/Technik/
Furiani kan rep. GTAm cilinderkoppen leveren maar is een GTAm kop nu een piccolo 8 kleps twinsparkkop. Ik dacht nl. een monospark 16V??

RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: wo feb 22, 2006 14:45
door jeroen75
een GTAm heeft gewoon 8 kleppen en twin spark dacht ik.... later is er wel een alfetta 16v geweest (autodelta)
maarre:
GTAm Zylinderkopf mit Ventilsitzringen, ohne Ventile 10440,00 €
Wel een leuke site trouwens!
RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: wo feb 22, 2006 17:07
door Andretti Molletti
GTam cilinderkoppen hebben idd twee bougies per cilinder. (Twin Spark bestond toen nog niet

)
Daarnaast zijn het koppen die doorontwikkeld zijn vanuit de GTA serie, dus kleinere klephoek en vooral aangepaste en soms meegegoten inlaatspruitstukken welke een betere hoek van de inlaatkanalen waarborgd. Zie ook op de foto dat de inlaatzijde een aangegoten pasvlak heeft voor Spica of andere injectie systemen.
Daarnaast is de cilndekopbouten constructie uiterst apart!!! (Dit past dus niet op een 2 liter onderblok!)
later is men de injectie modellen door gaan ontwikkelen en heeft men terugvallend op 1 bougie per cilinder de 16 V ontwikkeld. Vooral door het lagere klep gewicht kon men nog hogere toerentallen bereiken. Door het veranderen van de zuigervorm en dus de verbrandingskamer kon men de giga voorontsteking van de standaard Nord en de GTA blokken verminderen waardoor het vermogensverlies van twee naar één bougie eigenlijk niet meer van toepassing was...
De ultime racemotor met een NORD als basis is toch de 2000 GTam met 16V kop en injectie.. dankzij de lichtere klepmassa kunnen toerentallen gehaald worden van bijna 10.000rpm (deze worden nu alleen nog beperkt door de zuigermassa) en dat geeft vermogens van om en nabij de 150 pk / liter..
RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: wo feb 22, 2006 17:22
door Dottore M
RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: wo feb 22, 2006 17:25
door cor
Staat ook o.a. een bliksems mooie Bert te koop daar....
Alfa Romeo GTV 2000, Bj.1975, 2.Hand
93.000Km. Giallo Piper interno nero. Color Verglasung.
Das hier präsentierte Fahrzeug befindet sich im Erstlack (!)
und wurde ausschließlich bei trockenem Wetter gefahren.
Einmaliger rostfreier Zustand!
Preis: € 16.500,00
RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: wo feb 22, 2006 20:38
door Maurizio

Kolben GTAm mit 3-Kolbenringen, Gewicht: 410 Gramm
Gave club, heb er altijd al eens langs willen gaan, is er alleen nog nooit van gekomen.
RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: wo feb 22, 2006 21:11
door GTV Boy
Kun je volgens mij ook maar beter ''langs'' ...gaan....

Re: RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: wo feb 22, 2006 21:23
door Paliri
Kun je volgens mij ook maar beter ''langs'' ...gaan....

hoef je ook niet meer naar huis als je naar binnen gaat

Re: RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: wo feb 22, 2006 23:01
door Andretti Molletti

Kolben GTAm mit 3-Kolbenringen, Gewicht: 410 Gramm
Gave club, heb er altijd al eens langs willen gaan, is er alleen nog nooit van gekomen.
Das dus een foute zuiger... pcies zoals het niet moet..
Ik wijs even op de afstand zuigerveer...top zuiger.. en dat is nog niet het enige..Blinkt mooi, maar gaat niet werken

RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: do feb 23, 2006 09:29
door bert
Wellicht moet een zuiger ook gehomologeerd zijn??? Ik heb de grijze GTAm van Furriani zien racen gedurende Nordschleife 3 uurs Marathon en het gaat op zeer fraaie,snelle wijze rond en ook de 1600GTA van Furiani is de snelste die ik tot nu toe heb gezien ( historische racerij ).
Helemaal a-technisch maar motor klinkt anders en wel minder vet en minder lange klap ondanks ongedempte side pipe maar meer modern a la Cosworth/Lotus Twin Cam uit zijn tijd.
Re: RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: do feb 23, 2006 10:27
door Giulia2000TS

Kolben GTAm mit 3-Kolbenringen, Gewicht: 410 Gramm
Gave club, heb er altijd al eens langs willen gaan, is er alleen nog nooit van gekomen.
Das dus een foute zuiger... pcies zoals het niet moet..
Ik wijs even op de afstand zuigerveer...top zuiger.. en dat is nog niet het enige..Blinkt mooi, maar gaat niet werken

Maar gezien de diepte van de uitsparing voor de klep kan het weinig anders. Waarom is het nadelig? Kanteling ofzo?
RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: do feb 23, 2006 12:35
door Andretti Molletti
Ja, waarom is dat zo???
RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: do feb 23, 2006 14:13
door Maurizio
Ok ik probeer een schot voor de boeg, boeren verstand weer eens laten werken
hogere slijtage:
Door de explosie wil de zuiger kantelen tov de zuigerpen
Kracht x arm, door de korte arm is er een hoge kracht op de zuigerwand.
(Maar aan de onderzijde zet de zuiger zich toch ook via een oliefilm af tov de cilinderwand.)
Verbranding:
Eigenlijk wil je juist een iets bollere ziuger. Dan zijn de klepuitsparingen minder diep tov de zuiger top.
Tijdens het vullen is de zuiger zeker vlak na bdp geen barriere voor de flow.
Tijdens het comprimeren krijg je een meer geleidelijke wervelingen, waardoor het mengsel beter wordt. En de klepuitsparing is niet meer een plek waar het vlamfront moeilijk bij komt.
RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: do feb 23, 2006 14:19
door Dottore M
Mij lijkt juist een zo plat mogelijke (dus niet 1) bol en 2) niet hoog) het best... waarom ? Omdat het zo in fatsoenlijke racemotoren is .. geen verstand (al dan niet boeren) voor nodig

RE: GTAm 2000 cilinderkop
Geplaatst: do feb 23, 2006 14:19
door Andretti Molletti
Hij heeft iig wel de gaatjes die de JTS motoren ontberen
de hoogte boven de compressie veer is te groot.. daardoor heb je veel mengsel wat nooit zal verbranden.(of te laat )
Vlakke top (?) lijit me met de bolvormige verbrandingsruimte in de cilinderkop ook niet de weg naar veel compressie..
en ik denk zelfs dat de klepuitsparingen zo die zijn dat de randjes gaan gloeien in het ergste geval of gaan afbreken...
Vraag is met hoeveel voorontsteking zo'n motor moet draaien en dat zegt dan wel iets over de kwaliteit vd zuiger..
De zuiger is het hart ve motor... de cilinderkop de "brains"
in dit geval lijkt het een iel jochie met een waterhoofd... te weinig zuiger dus voor zulks een mooie kop!!