Pagina 1 van 2
DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: di feb 21, 2006 21:47
door DAVE
Hallo,
ik heb sinds verleden week een "brievenbusje" op de kop weten te tikken. Het gaat hier om een restauratieproject.
De techniek is zeer goed in orde enkel de carburatoren zijn onderaan zo LEK ALS EEN ZEEF !!
Ik heb ze gisteren geprobeerd te demonteren...maar heb 2 uur liggen prutsen om de vijzen los te krijgen !
Het bovenste filterhuis natuurlijk verwijderd, het onderste blijkt onderaan vast te zitten met vier vijzen die bijna niet te bereiken zijn !
Kent iemand de juiste manier om deze te demonteren ?
Wat zou de oorzaak zijn dat de Dellorto's uberhaupt lekken onderaan ?
RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: di feb 21, 2006 21:54
door Graffiaturo
zwaartekracht

RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: di feb 21, 2006 22:14
door Berlina addicted
Auto heeft zeker een tijd stil gestaan? aan de onderkant van de Dell ortho's zit een klein vierkant dekseltje, de pakking die hier tussen zit zal wel lekken (komt wel vaker voor als de auto een tijd stil heeft gestaan).
Ik haal de carburateurs altijd los met een kort en platte ringsleutel "12" (= de maat van de moertjes waarmee de carburateurs vastzitten aan het spruitstuk)
haal wel eerst de accuklem los om kosrtsluiting te voorkomen want je zit met dat gereedschap vlakbij de startmotor en je hebt dan zo kortsluiting en dat met lekkende carburateurs = BRAND!!! Mvg. Richard.
Re: RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: di feb 21, 2006 22:59
door Alessandro
Auto heeft zeker een tijd stil gestaan? aan de onderkant van de Dell ortho's zit een klein vierkant dekseltje, de pakking die hier tussen zit zal wel lekken (komt wel vaker voor als de auto een tijd stil heeft gestaan).
Ik haal de carburateurs altijd los met een kort en platte ringsleutel "12" (= de maat van de moertjes waarmee de carburateurs vastzitten aan het spruitstuk)
haal wel eerst de accuklem los om kosrtsluiting te voorkomen want je zit met dat gereedschap vlakbij de startmotor en je hebt dan zo kortsluiting en dat met lekkende carburateurs = BRAND!!! Mvg. Richard.
Principe is goed, vooral die tip m.b.t. kortsluiting d.m.v. startmotor, maar..........
Carb's zitten aan de rubbers vast, niet rechtstreeks aan het spruitstuk. En je krijgt zomaar geen brand hoor.

Sorry kon het niet laten.
Ik begrijp eerlijk gezegd het probleem/ de moeilijkheid niet. Nog nooit moeite mee gehad.

Re: RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: wo feb 22, 2006 01:23
door Berlina addicted
Auto heeft zeker een tijd stil gestaan? aan de onderkant van de Dell ortho's zit een klein vierkant dekseltje, de pakking die hier tussen zit zal wel lekken (komt wel vaker voor als de auto een tijd stil heeft gestaan).
Ik haal de carburateurs altijd los met een kort en platte ringsleutel "12" (= de maat van de moertjes waarmee de carburateurs vastzitten aan het spruitstuk)
haal wel eerst de accuklem los om kosrtsluiting te voorkomen want je zit met dat gereedschap vlakbij de startmotor en je hebt dan zo kortsluiting en dat met lekkende carburateurs = BRAND!!! Mvg. Richard.
Principe is goed, vooral die tip m.b.t. kortsluiting d.m.v. startmotor, maar..........
Carb's zitten aan de rubbers vast, niet rechtstreeks aan het spruitstuk. En je krijgt zomaar geen brand hoor.

Sorry kon het niet laten.
Ik begrijp eerlijk gezegd het probleem/ de moeilijkheid niet. Nog nooit moeite mee gehad.

Dat er nog rubbers tussen het spruitstuk en de carbs. zitten is natuurlijk helemaal waar maar sloeg ik gemakshalve maar even over.
Enne, over kortsluiting en brand bij de carbs, ,,,,,,dat is mij dus jaaaaaren geleden overkomen toen ik nog bij Alfa werzaam was dat ik al sleutelend aan een (toen) bijna nieuwe Junior Zagato waarvan idd, de carbs. lekte. Tijdens het demonteren hiervan maakte ik dus op bovengenoemde wijze sluiting met de startmotor en er ontstond meteen brand.

Gelukkig was het redelijk snel onder controle maar het gaf toen toch een hoop rotzooi en ellende (en mij een hartslag van ongeveer 200!!!)
Vandaar dat ik altijd deze tip geef omdat het bij mij nog steeds visioenen doet oproepen.
ik spreek dus uit ervaring en hoop het nooit meer mee te maken

Mvg. Richard.
RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: wo feb 22, 2006 07:49
door DAVE
@alessandro , waar ik problemen mee heb is het losmaken van de onderste vijsjes aan het vaste stuk van de luchtfilter,en de vijzen onderaan de carburators en het spruitstuk : BEREIKBAARHEID ?
Het is echt "foefelare" om hier op een deftige manier aan te kunnen.
Of demonteren jullie nog iets meer kabels, darmen enz... dan ik ?
RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: wo feb 22, 2006 07:57
door juultje
Bij de luchtfilterbak moet je een klein smal rateltje gebruiken dat gaat het beste. Voor de carburateurbevestiging aan de rubber gebruk ik altijd een gebogen ringsleutel 12-13 (startmotorsleutel) daar gaat het prima mee. En inderdaad de accu los ivm kortsluiting bij de startmotor.
RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: wo feb 22, 2006 10:53
door cor
misschien heb je
hier iets aan

, klik op 'car carburators' en dan op thumbnail 'DHLA'
Ik heb mijn Dello's er onlangs ook afgehaald (@@ deed de onderkant met een kleine ratel met flexibel verlengstukje

). Later heb ik alles weer gemonteerd met een gewone steek '12', is te doen maar handiger gaat het inderdaad met een kleine ratel met een flexibel verlengstukje (die heb ik nog niet)
Demontage voor het sleutelen (veel spreekt voor zich natuurlijk):
- accuclem los (uit ervaring...),
- luchtfilterhuis (H)
- indien nodig de carburateursteun, heb je onder toch net iets meer ruimte (kan van binnenuit de luchtfilterbak en daarna onder ook)
- benzineslang los op carb 2,
- slang kleppendeksel (S), iets lossen (meer 'slagruimte'),
- electr. kabeltje zender thermostaat (E)
- chokekabel los en
- gaskabel (dat bolletje in het midden) los
- moer 1 t/m 4 (inlaatspruitstuk boven) en moer 5 t/m 8 (inlaatspruitstuk onder)
- massakabel (startmotor?), zit onder gemonteerd aan inlaatspruitstuk (dacht onder 2e moer van links)

RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: wo feb 22, 2006 12:21
door DAVE
Cor en idereen die geantwoord heeft : Hartelijk Dank !
Het zal dus voorzl aan mij liggen en aan mijn grote handen dat ik zo aan het prutsen ben !
Vooral die vier vijsjes onderaan het luchtfilterhuis, PFFF, heb er toch al ééntje los gekregen !
RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: wo feb 22, 2006 12:31
door Egbertone
Grote handen of niet, ze zijn gewoon moeilijk bereikbaar.
Maar met een klein rateltje (1/4) lukt het prima, heb ik het ook mee gedaan... en als het verlengstukje de juiste lengte heeft dan hoeft deze niet eens flexibel te zijn
Vonken doordat je met een sleutel de bedrading van de startmotor raakt heb ik ook wel eens meegemaakt.

RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: wo feb 22, 2006 12:55
door cor
btw, de luchtfilterbak hoeft er niet af, alleen het luchtfilterhuis (die zwarte tuit) volstaat. Scheelt wat lastig sleutelwerk..

Re: RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: wo feb 22, 2006 13:50
door Michel
btw, de luchtfilterbak hoeft er niet af, alleen het luchtfilterhuis (die zwarte tuit) volstaat. Scheelt wat lastig sleutelwerk..

Klopt, bovendien houdt ie je carbs samen, is makkelijk..
RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: wo feb 22, 2006 13:56
door juultje
Dan zul je wel de carbsteun aan de onderzijde los moeten maken en dat hoeft anders weer niet
RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: do feb 23, 2006 14:48
door DAVE
Hallo,
het is gelukt .... een kameraad ( bedankt Billy! ) met ervaring, kleine handen èn het juiste materiaal heeft het gefixt op 10 minuten !!
Er is dus duidelijk bij mezelf nog véél werk aan de winkel ...idem dito aan de "brievenbus" !
We zijn verder tot de constatatie gekomen dat het géén originele 1300 cc carb's zijn maar wel van een 2000 cc.
We gaan deze bijgevolg ruilen voor originele van een 1,3 tje.
Goed idee ?? Kwestie van juiste afstelling en in de toekomst problemen te vermijden ?
RE: DELLORTO's van BERTONE lekken ??
Geplaatst: do feb 23, 2006 15:39
door Andretti Molletti
Hoe weet je zo zeker dat het carbs ve 2 liter zijn dan???
Venturi maat en opdruk gasklep??
ik heb evt nog wel 1300 carbs ter ruiling
die vd 2 liter zijn toch wat lastiger te krijgen dan de 1300 exemplaren hoor!