iceking

Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

zo jan 30, 2005 23:53

Ik ben nu weer de draad of beter gezegd de draden opgepakt om eindelijk een autoradio te installeren in mijn 75. '
Inmiddels de kabels gevonden onder het dashboard en aan de kabels te zien, heeft er nog nooit een radio ingezeten.
Achterin zitten geen speakers, wel bekabeling en een motor antenne. Er zit zelfs een connector voor een hoofdtelefoon achterin!
De bedrading van de achterluidsprekers, ligt in een kabelboom naar voren. De kleuren hiervan zijn makkelijk te herleiden.
Echter, de kabelboom voor de spanning en voorluidsprekers, is niet helemaal duidelijk. Dat wil zeggen, ik heb 7 draden te weten:
  • [rood-zwart 12v gemeten tov zwart
    zwart min
    geel-rood
    blauw
    blauw-zwart
    grijs
    grijs-zwart
[/list]

Wie weet wat de verschillende kleuren betekenen voordat ik speakers opblaas etc?
Als in bovenstaande, de luidsprekers zitten, dan houd ik er nog maar 3 over. Terwijl ik het volgende nog nodig heb: 12v (permanent), min, 12 via contact, besturing antenne motor en als het even kan,verlichting....

Daarnaast kwam ik nog een stuk standaard bekabeling tegen. Vanuit de middenconsole bij de armleuning naar de midden console bij de radio.
De connector bij de middenconsole heeft 5 draden; geel, geel-zwart,geel-blauw, zwart en beige. Tussen deze twee laasten staat 12v. De andere 3 draden komen uit middels een connector bij de radio. Weet iemand waar dit voor zou kunnen dienen?
Maar het belangrijkste is eerst even de radio.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8824
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

ma jan 31, 2005 19:11

Ik weet de kleuren zo niet meer uit mijn hoofd; maar kijk eens hier http://www.alfa75.info/id411.htm, daar staan alle werkplaatshandleidingen op, daar kun je het vast vinden.

Volgens mijn (Duitse) 'reparaturanleitung' is het:

grijs: +, luidspreker RV
grijs/zwart: -, luidspreker RV

niet-benoemde kleur: +, luidspreker LV (bij jou waarschijnlijk blauw)
niet-benoemde kleur/zwart: -, luidspreker LV (waarscijnlijk blauw/zwart)

geel/rood: + radio --> el. antenne

zwart: massa

rood/zwart: geschakelde +

Succes!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

iceking

RE: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

wo feb 02, 2005 09:18

Harstikke bedankt voor de pointer. Dit scheelt inderdaad een stuk inclusief de kleuren.
Ik zie alleen dat de aansluiting van de achterluidspreker op een speciale manier loopt via een hoofdtelefoon unit.
Maar met een beetj een beetje puzzelen kom daar wel uit.

Gebruikersavatar
Dries106
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 19:24
Locatie: Dalfsen

RE: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

za jan 31, 2009 14:44

Hoi, ja ook ik wil een Autoradio inbouwen in de 75 2.0 T.S. import Italie.
Loop nu even vast omdat ik er niet uit kom! ik heb een pioneer radio/CD speler (oude) met oranje display verlichting past mooi bij de Oranje teller unit! aan de radio zit rood bij oranje gecombineert mijn vraag is nu moet oranje en rood van radio samen wel gekoppeld worden aan de constant stroom van de auto rood/zwart??? of moet de rode eraf ? of de oranje? en welke kabel kleur van de auto geeft stroom als je het contact aanzet?

Wie heeft er antwoord voor mij? ik ben niet erg goed met stroom vandaar!
Heb wel de ex 75 van Emilio helemaal motorisch e.d. opgeknapt maar met een autoradio wil het niet vlotten!!!!! :evil:
Ex Alfa's: Giulietta 1.8, 75 1.8 carb en T.S, 164 2.0 T.S. Alfa 166 2.0
Ex Lancia's, Dedra 2000 Turbo LX, Ex Fiat:Fiat Marea 2.0 HLX 20V weekend
BMW 320 D, Alfa 156 1.9 JTD Sportwgon, Alfa 75 2.0 TS
Huidige auto: Fiat Punto Multijet

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

za jan 31, 2009 16:09

Hoi, ja ook ik wil een Autoradio inbouwen in de 75 2.0 T.S. import Italie.
Loop nu even vast omdat ik er niet uit kom! ik heb een pioneer radio/CD speler (oude) met oranje display verlichting past mooi bij de Oranje teller unit! aan de radio zit rood bij oranje gecombineert mijn vraag is nu moet oranje en rood van radio samen wel gekoppeld worden aan de constant stroom van de auto rood/zwart??? of moet de rode eraf ? of de oranje? en welke kabel kleur van de auto geeft stroom als je het contact aanzet?

Wie heeft er antwoord voor mij? ik ben niet erg goed met stroom vandaar!
Heb wel de ex 75 van Emilio helemaal motorisch e.d. opgeknapt maar met een autoradio wil het niet vlotten!!!!! :evil:
Dries, even uit t hoofd; één van de 2 is een constante plus ( denk haast de rode) de andere is een geschakelde plus ( via contactslot dus.)
Dit houdt in dat je alleen je radio kunt laten spelen tijdens ingeschakeld contact.
Sluit je nu alles op je constante plus aan blijft de radio altijd bekrachtigd,dit kan inhouden dat de radio verlicht blijft bv,wil je niet...

Sluit je alles via t contact aan dan kun je iedere keer na het uitschakelen alle voorkeuzezenders weer installeren evenals bv geluidsnivo en tooninstellingen (ook niet goed dus)

Kan ook nog zo zijn dat de ene draad een constante plus is en de andere fungeert voor t inschakelen van de nachtverlichting...
Pff een oude pioneer ,da's lang geleden voor me... :oops: zit er toevallig ook nog een gele draad aan?

Zoek anders eens via google op t typenummer van de radio? Dikke kans dat er ergens op t web een installatieschema zwerft.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Dries106
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 19:24
Locatie: Dalfsen

RE: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

za jan 31, 2009 16:20

Frank, bedankt! maar heb gezocht naar het schema! :evil: niet te vinden het is een Pioneer DEH 433 R ik kan mij vaag iets herinderen dat bij sommige auto's allebei op de constante stroom moeten en bei andere weer niet! ik heb vroeger twee 75 's gehad 1x 1.8 carb 1985 en 1x T.S. 88 maar hoe het toen zat met radio aansluiten? volgens mij maar 1 draad oranje of geel of rood van radio naar constant stroom???
nee ik heb geen geel! alleen oranje en rood worden samen gevoegd naar oranje gaat naar een spoel in een zwart kastje en gaat door naar met oranje! pfffff :cry:

Thanks Frank!!!
Ex Alfa's: Giulietta 1.8, 75 1.8 carb en T.S, 164 2.0 T.S. Alfa 166 2.0
Ex Lancia's, Dedra 2000 Turbo LX, Ex Fiat:Fiat Marea 2.0 HLX 20V weekend
BMW 320 D, Alfa 156 1.9 JTD Sportwgon, Alfa 75 2.0 TS
Huidige auto: Fiat Punto Multijet

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

za jan 31, 2009 16:38

Hmm, ik zal zo ff naar de loods lopen, daar ligt nog een bult met oude caraudio-elarij :lol: , zit ongetwijfeld pioneer tussen.
Kijk ik even voor de touwtjes.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

za jan 31, 2009 18:15

Old skool pioneer spul ( mét slee! 8) ) hier heeft ook rood en oranje;
Rood is de + via contact, oranje is de constante + (precies andersom dan ik dacht :oops: )

Ook geel trouwens, voor de verlichting....

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Dries106
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 19:24
Locatie: Dalfsen

RE: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

vr feb 06, 2009 17:33

Ik heb geprobeerd zwart/rood van de auto alleen met oranje, en natuurlijk massa gebeurd niks (verder nog niks aangesloten geen luidsprekers geen antenne)
ik heb het geprobeerd met zwart/rood op alleen rood niks
ik heb geprobeerd zwart/rood op oranje en rood samen
ik heb geprobeer zwart rood en oranje op rood en anders om niks

Radio doet het wel! ik hem spelend gezien toen die in een polo zat!
Ex Alfa's: Giulietta 1.8, 75 1.8 carb en T.S, 164 2.0 T.S. Alfa 166 2.0
Ex Lancia's, Dedra 2000 Turbo LX, Ex Fiat:Fiat Marea 2.0 HLX 20V weekend
BMW 320 D, Alfa 156 1.9 JTD Sportwgon, Alfa 75 2.0 TS
Huidige auto: Fiat Punto Multijet

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

vr feb 06, 2009 19:07

Daarnaast kwam ik nog een stuk standaard bekabeling tegen. Vanuit de middenconsole bij de armleuning naar de midden console bij de radio.
De connector bij de middenconsole heeft 5 draden; geel, geel-zwart,geel-blauw, zwart en beige. Tussen deze twee laasten staat 12v. De andere 3 draden komen uit middels een connector bij de radio. Weet iemand waar dit voor zou kunnen dienen?
Die zijn van de elektrische rechter buitenspiegel. De bedrading loopt in ieder geval tot achter het plaatje boven het handschoenenlaatje. Hier achter zit een driepolige stekker. Met een beetje geluk loopt de bedrading zelfs tot in de deur.

Gebruikersavatar
Dries106
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 19:24
Locatie: Dalfsen

RE: Bedrading voor radio in 75 2.0 TS

za feb 07, 2009 16:23

Radio geplaatst en werkt =D> ! zwart/rood + aangesloten op rood en oranje radio (aan de radio moest je in mij gevan rood op oranje doen en andersom) in voorige collum de verkeerde zwarte gebruikt ](*,)
Ik had twee zwarte waarvan de dunste - is, \:D/ 1 zwarte dik over :-k ? blauw en blauw/zwart boxen lv, grijs en grijs/zwart boxen Rv.
blauw/zwart en geel/zwart boxen L.A., grijs/geel en geel/groen boxen R.A. achterste bedrading vreemde combinatie [-X !!! ik denk niet dat dat standaard is (hobby Italiaan). heb ik bedrading over :-s ? JA 1x zwart en dit is geen MASSA :?: ????
Nu nog een antenne verzinnen :-k de kabel ligt er.

Ik hoop dat jij hier ook wat aan hebt iceking. (misschien al lang klaar :wink: ?)
Ex Alfa's: Giulietta 1.8, 75 1.8 carb en T.S, 164 2.0 T.S. Alfa 166 2.0
Ex Lancia's, Dedra 2000 Turbo LX, Ex Fiat:Fiat Marea 2.0 HLX 20V weekend
BMW 320 D, Alfa 156 1.9 JTD Sportwgon, Alfa 75 2.0 TS
Huidige auto: Fiat Punto Multijet

Terug naar “Algemene Technische vragen”