giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

za jun 08, 2013 17:15

En anders laat het maar weten, kom ik hem wel ophalen.. :)

Als bij een van mijn blokken straks de spanner niet fris meer is ga ik zelf denk ik maar een grondplaat maken voor op het blok en dan monteer ik daar een spanner van een ander merk op, eentje waar niet een veer van breekt bv. :wink: Die mechanische spanner vind ik maar een vreemd ding namelijk...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Ervaring mechanische spanner v6 12v?

za jun 08, 2013 18:20

En anders laat het maar weten, kom ik hem wel ophalen.. :)

Als bij een van mijn blokken straks de spanner niet fris meer is ga ik zelf denk ik maar een grondplaat maken voor op het blok en dan monteer ik daar een spanner van een ander merk op, eentje waar niet een veer van breekt bv. :wink: Die mechanische spanner vind ik maar een vreemd ding namelijk...
Nah, weg gaat het ding niet zo snel hoor. Als ik hem beu ben, zet ik hem wel in een hoekje. Ik heb wel eens van die periodes waarin ik eigenlijk al die meuk de deur uit wil doen, maar tot nog toe kom ik altijd weer tot bezinning.

Inmiddels met frisse tegenzin alles uitgefreesd en weer gemonteerd. Alles ziet er nu uit zoals het hoort (behalve dan dat er ineens olie uit het bovenste montagegat van de spanner kwam lopen :shock: Nou ja, de bout zit er nu in en lekken doet het niet meer. Waar het vandaan komt...? Is nooit zo geweest in ieder geval).

Nu alleen nog even de accubak een beetje aanpassen zodat de fans van de TD-radiateur passen en dan kan er weer gereden worden.

Ondertussen ben ik er ook zo klaar mee, dat ik onderhand overweeg om een ketting-conversie te ontwerpen. Wat een armoedige constructie heeft die mechanische spanner zeg! En wee je gebeente als je de motor ook maar een graad de verkeerde kant op zou laten draaien.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

ericj
Full Member
Full Member

za jun 08, 2013 23:32

Alles ziet er nu uit zoals het hoort (behalve dan dat er ineens olie uit het bovenste montagegat van de spanner kwam lopen :shock: Nou ja, de bout zit er nu in en lekken doet het niet meer. Waar het vandaan komt...? Is nooit zo geweest in ieder geval).
Mooi dat het is opgelost. Die olie uit het bovenste montagepunt zou kunnen, want dat was voor de oliedrukspanner een oliekanaal. Origineel zat daar een hol tapeinde in (zie mijn vorige foto). Daar hoort voor de droge spanner ook eigenlijk geen bout in, maar een tapeind. http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b019303.htm

--
Eric

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 09, 2013 21:08

Dat wist ik... maar tot nog toe is er nooit ook maar een druppel olie uit gekomen. Misschien omdat ik de motor nu een flink aantal keren met de hand heb rondgedraaid, en zo wat olie opgepompt heb.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 27, 2013 18:47

Nou, dat feest heeft nog geen 3 maanden geduurd. Uiteindelijk dus de sleuf van de spanner op vrij onelegante wijze wat vergroot, en het spul gemonteerd. Daarna een paar honderd kilometer gereden, en steeds toch met enige angst regelmatig de krukas op het BDP-merkteken gezet en de stand van de nokkenassen gecontroleerd. Niks aan het handje.

Vandaag, na bijna 2 weken de auto niet gebruikt te hebben, dacht ik er na het werk een plezierrondje mee te maken. Niet dus, want accu plat. Kan gebeuren. Hulpauto er bij, accu via startkabels aangesloten, en een paar startpogingen ondernomen. Accu is kennelijk echt overleden, want er was geen leven meer in te krijgen. Goed, dan de accu er maar uit en aan de lader, dan rijden we morgen wel een rondje. Kapje open, en toch mar even naar de merktekens kijken. Bij het ronddraaien van de krukas kwam ik, voor het bereiken van de gemerkte posities 'klem' te zitten. Klep raakt zuiger... Toen zag ik ook dat de ene nokkenas dichter bij zijn merkje op de distributiekap stond dan de andere. $^%$*&$%$%@#(^)@@!

Dus met frisse tegenzin de distributie er maar af gehaald, en jawel, zie hier de toestand van de spanner na 3 maanden:

Afbeelding

Ik heb geen onheilspellende geluiden gehoord tijdens het starten, dus ik hoop dat er geen klep krom is. Zou wel f*cking zuur (en duur, want 3.5) zijn. Ben er wel klaar mee nu, de auto gaat in een hoek met een doek er overheen en we zien in 2025 wel weer of het me nog wat kan schelen.

Ter herinnering, dit was de vorige spanner die ik er na 3 jaar af haalde (de klein veer is op een iets ander punt gebroken, maar hetzelfde beeld):

Afbeelding

gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member

di aug 27, 2013 20:35

Aaaaaaarrrggg..... hier wordt je niet echt gelukkig van..

Deze had je toch niet wat strakker als standaard afgesteld he? Anders zou t kunnen dat dat veertje wat extra belast wordt.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 27, 2013 20:40

Nope, dead-on met het vingertje tegenover het pijltje. Ach ja, sh*t happens. Dit weekend schorsen, en volgend jaar kijken of ik het ding gemist heb. Dan zien we verder.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

di aug 27, 2013 20:54

:shock: :shock:
Zuur dit :(
Krijg bijna het gevoel dat Murphy met je meegesleuteld heeft :evil:
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

di aug 27, 2013 22:45

dit is echt k..te :(
de mechanische spanners zijn op zich niet slecht.
bij goede montage werken ze perfect en gaan ze niet stuk.

echter de mechanische spanner is er destijds gekomen in combinatie met andere poelies/distributieriem. (ander vertanding)

wanneer de mechanische spanner gemonteerd wordt op de oude type riem is er inderdaad een kans dat de riem verspringt.

dus setje "latere" poelies scoren (nokkenaspoelies moeten beetje aangepast worden) en geen problemen meer.
dan heb je dezelfde opstelling als op de 155 en de gtv (916) en met deze wagens zijn zelden problemen met de distributieriem.

op het Alfetta- forum staan foto's van een GTV6 waarvan ik deze modificatie heb gedaan
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 27, 2013 23:19

Wat is dan het technische detailverschil qua poelies? tot op heden toch al een tiental malen 'oude' V6-en met de mechanische spanner uitgerust zonder bovenstaande problemen. Die brekende veer is in mijn beleving iets van recentere jaren, maar ik kan me vergissen.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 27, 2013 23:47

dit is echt k..te :(
de mechanische spanners zijn op zich niet slecht.
bij goede montage werken ze perfect en gaan ze niet stuk.

echter de mechanische spanner is er destijds gekomen in combinatie met andere poelies/distributieriem. (ander vertanding)

wanneer de mechanische spanner gemonteerd wordt op de oude type riem is er inderdaad een kans dat de riem verspringt.

dus setje "latere" poelies scoren (nokkenaspoelies moeten beetje aangepast worden) en geen problemen meer.
dan heb je dezelfde opstelling als op de 155 en de gtv (916) en met deze wagens zijn zelden problemen met de distributieriem.

op het Alfetta- forum staan foto's van een GTV6 waarvan ik deze modificatie heb gedaan
klinkt leuk maar ik zie niet in hoe een andere riem effect kan hebben op die spanner zijn werking. :? De spanner drukt immers in beide gevallen tegen de gladde kant van de riem...

het verschil met de oude en nieuwe riem is de vorm van de tanden, die is anders.

@Yuri,

Volgens mij heb ik nog wel een complete set poelies liggen van een 155 v6 motor met het nieuwere profiel. Mag jij zo hebben, mats ik jou ook een keer. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

high fidelitaly
Full Member
Full Member

wo aug 28, 2013 08:12

de werking van de spanner is inderdaad het zelfde.
alleen is er minder kans dat de riem verspringt doordat de vertanding anders is.

en hierdoor gaan de spanners dikwijls stuk. doordat de riem verspringt, gaan de spanners stuk (krijgen een slag).
het kan dus zijn dat de oorzaak een versprongen riem is en daardoor de spanner stuk is. maar dat beweer ik niet :D

de oude type riem is gewoonweg niet goed (ook met hydraulische spanner verspringen deze, maar deze spanners zijn veel robuuster)

leuk van jou dat ik de poelies kan hebben :D wil ik vast wel.
maar denk er nog eens over, want de opstelling met nieuwe riem is toch veel beter hoor

mvg,

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 28, 2013 09:58

Inmiddels neig ik er naar om ergens een hydraulische (ont)spanner op te duikelen en die 'droog' te monteren. Lijkt het minste van alle kwaden, want deze heeft niet de neiging om te verspringen. Het ontspangedeelte voor warme motor lever je dan in, maar er rijden voldoende auto's zo rond om aan te mogen nemen dat da niet extreem spannend is.

Overigens wist ik niet dat de riemen van bv. een 155 en een 75 anders waren. Als ik het goed begrijp, 'past' het nieuwe type riem dus niet zomaar op de oude krukaspoelis, maar wél op de krukaspoelie en de poelie voor de verdeleraandrijving?

Alfa Nord
Guru
Guru

wo aug 28, 2013 10:06

Klopt Yuri, de nieuwere type`s (155, GTV/Spider,164) hebben riemen met bolle tanden ipv. hoekige tanden zoals bij de 75. Nu lees ik hier dat de oude riemen vaker een tandje verspringen maar ik heb dat persoonlijk nog nooit meegemaakt. Dat wil zeggen met een hydraulische spanner dan, met een mechanische spanner helaas wel vaak meegemaakt. Hydraulische spanner droog leggen gaat prima, vaak genoeg gedaan en leverd geen problemen op. Savali deed dit vroeger bij nieuwe auto`s al.

Alfa Nord
Guru
Guru

wo aug 28, 2013 10:08

Oh, je moet dus wel alle poulies vervangen dan, dus ook verdelertandwiel en krukastandwiel maar dat is een simpel klusje natuurlijk.

Terug naar “Algemene Technische vragen”