WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Problemen na hard rijden, 75TS

do jun 17, 2010 07:24

Je gaat nu blind nieuwe lagers zetten terwijl je niet weet wat de oorzaak is of dat je andere twee lagers de krukas niet gesloopt hebben? Heb je je pomp al bekeken of die klep vast blijft zitten? Brandende lampjes en losgeschoten oliefilters betekeken natuurlijk geen druk op je lagers, maar die verstopping waar ik mee kwam kan er ook nog in zitten he? Al dan niet als gevolg van deze schade.

Ik zou zelf denk ik de motor er toch uit takelen en de krukas door het revisiebedrijf laten schoonmaken. Alle olieleidingen doorblazen en waar mogelijk ook nog een rager er door trekken. Iedereen moet natuurlijk zelf weten of ie zo grondig bezig gaat, maar ik denk dat je wel risico loopt als je hem nu met alleen nieuwe schaaltjes in elkaar gaat zetten.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jun 17, 2010 07:42

Ja, inderdaad de oorzaak is dan waarschijnlijk niet weg, ja kan het proberen met nieuwe lagers en het blok spoelen, om zo het goedkoopst proberen klaar te zijn. Maar of je hem dan ook red?

Ba
Member
Member

do jun 17, 2010 11:18

Hmmm :(

Ik ga eerst even kijken naar de andere twee lagers. Mochten die nog wel intact er uit zien, en meet ik geen verschil aan de krukas, dan gok ik erop.

Ik heb geen geld/tijd/ruimte om die auto nog langer stil te laten staan en het blok te (laten) reviseren. Een andere optie is om zo snel mogelijk een ander goed blok te vinden en die erin te hangen. Echter is de staat van de koets nou ook niet echt super meer, dus ik weet niet of dat het allemaal wel waard is. :( Er is altijd wel weer wat mee aan de hand...
75 Indy TS 1992

Bertoontje
Full Member
Full Member

do jun 17, 2010 11:56

Even een bedenking die ik heb... los van het feit dat je het probleem helemaal wilt tackelen en dus ff grondig te werk zult moeten gaan om straks geen motorproblemen meer te hebben! Want dat wil je toch ;)

maar mi kun je niet slechts twee lagers vervangen. Het is alles of niets mi. Het komt bij speling zeer nauwkeurig...niet voor niets dat bij een revisie alles op rondheid wordt gecontroleerd, en dan meet je in honderste mm! Kan me voorstellen dat je, als je slechts twee lagers vervangt een "rammelende" krukas krijgt...met meer slijtage en iig snel weer problemen. Die lagers zijn zeer zacht...kras maar eens voorzichtig met een nagel in de gebroken schaal en huiver bij het zien van de aangerichte schade :wink:

Even een verhaal van mijn motor...ik had na complete revisie een redelijk groot, helaas te laat opgemerkt waterlek naar de achterste olie afvoer kanalen (koppakking sloot niet goed). Helaas kwam ik er pas achter toen de motor 15 min gelopen had. Gevolg....compleet nieuwe lagers...en slijpen krukas, en ja dat was meer dan nodig!... kosten incl. nieuwe lagers €300 a €350 en dan mocht ik het zelf in elkaar zetten ;) Tel uit je winst!! Je wilt niet weten hoe snel het gaat als je lagers, olievoorziening niet goed in orde zijn! en dat met SLECHTS 15 min stationair draaien! ...dus nogmaals: Ik zou je toch echt aanraden om het grondig aan te pakken!

Veel succes iig!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Ba
Member
Member

do jun 17, 2010 13:14

Ik was nog wel van plan om iig alle drijfstanglagers te vervangen :wink:
Ik wil ook nog even kijken naar de middelste krukaslagers, hoe die eruit zien.

Kan ik die, net zoals de drijfstanglagers, gewoon losmaken?

Over de aanhaalmomenten, net even het forum doorgezocht, Ravado heeft ooit gepost:

aanhaalmomenten:

hoofdlagers: 49 NM
drijfstanglagers: 52 NM
vliegwiel: 113 NM

:wink:
75 Indy TS 1992

Firedriver
Full Member
Full Member

do jun 17, 2010 14:14

Ik had dat ooit aan de hand gehad met een crosmoto, nokkenas kreeg teweinig smering door een verstopte oliefilter, dat kan je hebben als de motor te lang stilgelegen heeft, of laattijdige vervanging van de oliefilter, oliekanalen vertoonden ook een verstopping, motor binnengebracht om de oliekanalen te spoelen, en het probleem was dan opgelost.
Maak dat maar eens mee, na een aankoop als de vorige eigenaar iets verkoopt zonder iets te zeggen wat er aan scheelt.

gr.
Jantje

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do jun 17, 2010 23:34

Ik ben het met WhizzMan eens dat het vervangen van de lagers op deze manier weinig zinvol is.
Probleem is dat je niet weet waarom deze lagerschade is opgetreden en naar mijn idee is deze redelijk heftig. Daarnaast zijn de gevolgen ook niet te overzien. Mochten er kleine deeltjes her en der door het oliecircuit zijn geraakt dan heb je een tijdbom.

De krukaslagersvervangen gaat volgens mij niet zonder de krukas uit te bouwen en dat kan alleen als je de hele motor uitbouwt.

Een compleet handboek voor de TS motor (en de rest van de auto) is te vinden op:

http://www.alfa75.info

Succes,

Rob
75 register
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Problemen na hard rijden, 75TS

vr jun 18, 2010 10:21

De krukaslagersvervangen gaat volgens mij niet zonder de krukas uit te bouwen en dat kan alleen als je de hele motor uitbouwt.
Al eens geprobeerd??
Ik wel...

Ik zeg niet dat het ideaal is, maar het kan.
Zelf zou ik me in dit geval toch de moeite sparen en kijken naar een donorblok.

Ba
Member
Member

vr jun 18, 2010 10:24

@ Rob75; ik maak al jaaaren dankbaar gebruik van die site :wink: Echter is bij Group01_EngineMainMechanicalUnit de paginas tussen 01-46 en 01-59 weggevallen. En daar staat volgens mij net de info over het smeersysteem en de drijfstanglagers.

Ik heb gister nog de andere twee drijfstanglagers losgehaald en een onderste lager van de krukas; de drijfstanglagers van de eerste cilinder ziet er nog goed uit, en die van de vierde is iets ingesleten aan de rand. De krukaslager zag er nog prima uit.

Ik snap dat de drijfstanglager van de eerste cilinder het best is ivm het dichtste bij de pomp (toch?) Echter verklaart dat niet waarom de 2e en 3e er zo beroert uitzagen, en de 4e dan weer een stuk beter in vergelijking met de 2e en 3e...
75 Indy TS 1992

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Problemen na hard rijden, 75TS

vr jun 18, 2010 10:38

Ik snap dat de drijfstanglager van de eerste cilinder het best is ivm het dichtste bij de pomp (toch?) Echter verklaart dat niet waarom de 2e en 3e er zo beroert uitzagen, en de 4e dan weer een stuk beter in vergelijking met de 2e en 3e...
Er zitten meerdere oliekanalen in je krukas, die allemaal een eigen ingang hebben. Als die ingangen of die kanalen in de krukas geblokkeerd zijn, zal je op die lagers dus minder olie krijgen dan op anderen. Die ingang is de "groef" die in je krukaslaglagerkappen zit. Of een kanaal ergens in je blok, of in je krukas (of meerdere) lijkt dus een vernauwing of een verstopping te hebben.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr jun 18, 2010 12:19

Mijn 155 2.0TS 16V is op dezelfde manier kapot gelopen.
Oliefilter zat al 17.000 km goed, maar tijdens een ritje autobahn bij 210 ook filter ring er tussenuit.
Einde motor, de lagers hadden al rondgedraaid in de bigends.

Bij het TS blok zit er een warmtewisselaar ring tussen, die ook zelf met een moer vast zit (dus 2 ringen in het systeem). Ik zette die moet nooit aan, maar dat blijhkty wel te moeten (in ieder geval controleren).
Zo lang je normaal rijdt, wordt de olie niet extreem heet of dun. Mijn theorie is dat door de hoge temperaturen de schroefdraad van het filter uitzet (dus langer wordt)en dat daardoor het filter losser gaat zitten.
Maar het kan even goed dat het overdrukventiel van de oliepomp vast is gaan zitten, hete olie maakt ook veel vuil los in het blok.
Als dat ventiel blijft klemmen dan kan de druk lokaal erg oplopen, niet altijd te zien op de meter (die meet maar in 1 oliekanaal).

Aan je lagers te zien zul je het hele blok moeten demonteren en reinigen, want het gruis zit door je hele blok heen.
Of een nieuw blok kopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Ba
Member
Member

vr jun 18, 2010 16:32

Net eens geprobeerd de motor te starten (eerst vaak laten draaien uiteraard) Deze start wel, echter nog steeds met hetzelfde tik. Ook volgens andere lijkt het echt uit de kop te komen. Ik denk dat de oorzaak een (tijdelijk) olietekort icm versleten drijfstanglagers op de Autobakn was, die ervoor gezorgd heeft dat de lagers het helemaal begeven hebben en de nokkenas ook aangetast heeft. Als het olietekort langer had gespeeld had ik denk ik meer problemen gehad tijdens het rijden erna; ik heb nog zo'n 3 uur gereden na de Autobahn. Dat zullen die lagers helemaal niet overleeft hebben als er geen olie meer was.

De oliedruk is overigens nu wel weer normaal. Echter vertouw ik het blok voor geen cent meer, ik ben echt bang dat er een drijfstang elk moment uit kan komen zetten.

Optie 1 is om er een ander blok in te hangen, (weer :? ) echter als ik dat hier doe kost het me veul geld (betaal per dag) dus dan moet ie naar mn ouders; en dan of het risico nemen en zelf rijden of per autotransport. Iemand enig idee/ervaring hoeveel dat kost op welk termijn ( afstand is 90 km)

Optie 2 is nu verkopen; ik beur er bijna geen drol voor, maar ik ben er dan ook geen tijd meer verder aan kwijt. En dat zit er wel al heel veel tijd in zit (bijvoorbeeld koppeling, remmen, ophanging al gereviseerd) Maar als ik hem opknap gaat er weer een hoop tijd inzitten. De koets is ook niet super meer. En dan koop ik iets heel goedkoops, dan heb ik iig nog transport.

Ik weet het even niet meer... :(
75 Indy TS 1992

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 18, 2010 17:40

Even niets meer er aan doen, lekker pils drinken met vrienden straks (en morgen), concentreren op werk/studie volgende week.

Dáárna besluiten wat je er mee wilt. Zeg maar een lang nachtje slapen erover.

edit: ik kan niet lezen. Ik begrijp dat de auto nu ergens in een soort van betaalde doe-het-zelf garage staat?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 18, 2010 20:54

Als die tik bovenin zit, kan dat komen doordat er nu niet genoeg/geen smering bij je nokkenassen zit. Heb je de klepdeksel al los gehad om te kijken of je daar wat kan zien? Ik zou hem als ik jou was anders slepen met een trekstang. Die kosten een paar tientjes, maar daar mag je mee op de snelweg en na even wennen is het ook gewoon fijner slepen. Je kan hem dan bij je ouders neerzetten en er wat langer over nadenken.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 19, 2010 00:00

Volgens mij was slepen op de snelweg ten allen tijden verboden.. :?

Trekstang is alleen handig als je hem ook recht kan monteren, dus bij de trekkende auto linksachter en dan bij de gesleepte auto linksvoor(of natuurlijk rechts en rechts :wink: ) Dat moet met de sleepogen ook maar zo uitkomen namelijk... En als je een beetje twijfelt aan de hardheid van de sleepogen kun je het beter ook niet doen. Als je een beetje op elkaar ingespeeld bent is slepen goed te doen, zoniet dan is het een doffe ellende. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”