elio
Guru
Guru

RE: Doorgezakte bestuurdersstoel Alfa 75

zo mar 19, 2006 18:22

Dag Riccardo,
allereerst nog eens bedankt voor de lekkere fles wijn, smaakte heerlijk :D

Wat ik had gedaan is uit de "sloopstoel" enkel het middengedeelte van het kussen gehaald, dus niet de zijkussentjes.
De vorm hiervan is dik vooraan, en dunner naar achter toe.
Aangezien de stoelen vooral achteraan extra steun nodig hebben, heb ik dat kussentje achterstevoren in mijn te herstellen stoel gepropt (erbij dus, niet in plaats van het oude kussen), tussen het oude kussen en de zetelbekleding in.
Ik heb dat matje gewoon op zijn plaats laten zitten (uit schrik dat ik het achteraf niet meer goed zou krijgen, er zit namelijk inderdaad ontzettend veel spanning op). Het proppen zelf heeft me wel wat geduld gekost, en wat schrammen opgeleverd.
De zithoogte is door deze ingreep een paar cm verhoogd, waardoor je die metalen dwarsbalk niet meer dreigend achter je staartbeentje hebt zitten (hier was ik erg bang van, mocht er iemand je langs achter aanrijden met zo'n doorgezakte stoel, dan is je rug eraan...). De zijdelingse steun is wel iets minder, doordat enkel het midden van de stoel verhoogd is.
Toen ik dan toch bezig was, heb ik rond die dwarsbalk voor alle veiligheid zo'n buisvormig stuk isolatie gedaan, dat ook gebruikt wordt om waterleidingen te isoleren.

Fotootje van het resultaat:
Afbeelding

Anderzijds heb ik achteraf ook eens geprobeerd om gewoon een zitting van een bijrijdersstoel over te zetten naar een bestuurdersstoel, eigenlijk is dit nog veel simpeler: rails losmaken (4 inbusbouten), rode clipje aan zetelverstelling eruit wippen met een schroevedraaier, schroefje dat erachter zit losdraaien, en dan kan je langs weerszijden aan de vier bouten die de zitting aan het ruggedeelte houden. De gordel zit aan de rails onderaan vast, en de verstelling aan het ruggedeelte, dus de zitting zelf is inderdaad perfect inwisselbaar met die van een passagiersstoel. Monteren is gewoon hetzelfde maar dan andersom.
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

za mar 25, 2006 19:25

Bedankt voor de uiteg Elio!

Ik heb de bekleding van de zitting inmiddels bijna los, alleen die verrekte krammetjes die aan de pennen in de zitting vast zitten nog niet...Ze zijn echt moeilijk bereikbaar zo diep in het schuim...Heb jij dit wel gedaan roberto? En zo ja lukte het toen weer om de bekleding er een beetje netjes omheen te krijgen? Het probleem is dat de donorstoel een andere bekleding heeft dan het interieur, anders zou ik er niet aan begonnen zijn om de bekleding los te halen...

Ik voel er nu toch wel meer voor om de passagiersstoel om te bouwen naar bestuurderszijde...Als ik Elio en Roberto mag geloven is dat niet zo'n karwei en kun je zelfs het stelmechanisme van de rugleuning overzetten...Dit betekent dan wel dat mn passagier op een klotestoel zit maar ach... :roll:

Wellicht dat ik de schuimzittingen van de donorstoel dan nog overzet in de doorgezakte stoel maar dan moet ik eerst wat meer vertrouwen hebben in en tijd voor de hele operatie...Eerst maar eens even kijken of dat scharnier inclusief stelmachanisme idd zo makkelijk over te zetten is.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

roberto
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma mar 27, 2006 07:56

Heb wel de gehele bekleding van de zitting los gehad, vooral die krammetjes binnenin zijn een crime. Daarna heb ik tie-raps, ipv die krammetjes, gebruikt om de bekleding weer om het schuim en frame te krijgen. Het eindresultaat zag er net zo uit als een origineel gemonteerde stoel.

Het ombouwen van de passagiersrugleuning naar een bestuurdersrugleuning is wel minder werk; effe de rugleuning van de zitting af, bekleding aan de onderkant los halen, bekleding naar boven trekken totdat de scharnieren vrij zijn en dan nog vier bouten losdraaien en de scharnieren zijn los. Opbouwen in omgekeerde volgorde. :wink:
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 27, 2006 14:41

Dank!

Vanavond weer verder want rijden zo zittend op de bodem is toch best wel lastig... O:)
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”