WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 15:50

Dank je voor je reactie.

Ik heb het getest door even het stekkertje van de nokkenasversteller los te trekken en er dan even mee te rijden .. nou, dat verschil merk je! Zonder is hij haast niet van zijn plek te krijgen ... bizar. Dus hij werkt wel. En dat hij bij 4800rpm weg valt, dat voel je, maar zie je ook gebeuren met FiatECUscan. Daar valt het bitje om. WAAROM dat zo is, vraag ik mij af. Hij trekt nog lekker, dus lekker afblijven zou ik denken, maar nee .. schijnbaar vind de ECU het wel goed geweest ..

Misschien speelt er nog meer mee hoor, dat weet ik niet..
Okee, dat is dan waarschijnlijk puur toeval, want die 4800 zal bij andere 1.8 auto's ook zo zijn en daar gaat het wel lekker.

Kan je met FES ook zien wat voor correctiefactor er voor brandstofmengsel (short term) gebruikt wordt en verandert die factor veel, afhankelijk van toerental en belasting? Kloppen de temperaturen van inlaatlucht en koelvloeistof een beetje?

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 15:55

Ik vond de inlaatluchttemperatuur wel aan de hoge kant .. tegen de 30 graden.
Maar die wordt door de (nieuwe!) LMM gemeten of zit er nog ergens wat?

Maar al was het 30 graden .. beperkt je ECU je vermogen op een warme zomerse dag zodat je geen 200 meer blazen kunt? :shock:
Die eerste auto moet ik nog tegenkomen ..

Ik zal straks op weg naar huis even een meting doen!!
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 16:16

Lijkt me niet dat de ECU ingrijpt met een beperking bij hogere inlaat temperaturen. Al vind een motor lagere temperaturen natuurlijk wel lekkerder omdat er simpelweg meer zuurstof meekomt.
Vorig jaar in Italie reed mijn 155 met 32 graden net zo vlot als met 20 graden iniedergeval. 8)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Terence Q4
Member
Member
Berichten: 102
Lid geworden op: ma aug 08, 2005 19:27

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 16:59

Laat de auto anders bij een alfa specialist/dealer uitlezen door alfa's orginele uitlees apparaat(de exeminar)
Hiermee komen duidelijk de storingen na boven en kunnen de parameters vergeleken worden.
Daar kunnen de monteurs ook ermee rijden en voelen wat je precies bedoelt.

er kan nu geen goed antwoord gegeven worden want niemand (behalve jij) heeft in je auto gereden.
Nu:
- 155 Q4 ''94
-Giulietta 2.0 lusso ''84
-147 1.6 G3
Gehad:
-33 1.3 S ''86
-155 1.8 ts ''96
-GT jtd ''04
-146 jtd ''99
-GTV 3.0 V6 24v ''00
- 156 2.5 V6 GTA ''01
- 155 2.0 16v TS ''95

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 17:28

Laat de auto anders bij een alfa specialist/dealer uitlezen door alfa's orginele uitlees apparaat(de exeminar)
Hiermee komen duidelijk de storingen na boven en kunnen de parameters vergeleken worden.
Daar kunnen de monteurs ook ermee rijden en voelen wat je precies bedoelt.

er kan nu geen goed antwoord gegeven worden want niemand (behalve jij) heeft in je auto gereden.
Als de ECU geen foutmeldingen geeft en de parameters kloppen dan is dat wel lastig. En er hebben andere mensen met zijn auto gereden.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 21:09

Laat de auto anders bij een alfa specialist/dealer uitlezen door alfa's orginele uitlees apparaat(de exeminar)
Hiermee komen duidelijk de storingen na boven en kunnen de parameters vergeleken worden.
De 156 is bij de LPG boer en bij de APK aan de diagnose computer geweest en bij Alfa Nord aan zo'n meetkast, maar stationair en onbelast was alles (op het oog) prima en de enige fouten zijn misfires n.a.v. de tank leeg rijden op LPG.
Daar kunnen de monteurs ook ermee rijden en voelen wat je precies bedoelt.

er kan nu geen goed antwoord gegeven worden want niemand (behalve jij) heeft in je auto gereden.
Nou dat is op zich waar. Niemand heeft verder er nog serieus aan lopen meten onder belasting en dan op het bewuste punt waar hij niet verder gaat .. behalve ik dan vanmiddag eventjes. Dat was dan ook de reden waarom ik FiatECUscan gekocht heb.
Ik moet de resultaten nog even doornemen om te kijken of er wat uit springt.
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 22:41

Voor de geïnteresseerden .. een zip bestand met een paar Excel bestanden met wat waarden daarin.

http://www.alfa90.nl/Resultaten.zip

Ik zie niets schokkends eigenlijk. Hooguit luchtinlaat temperatuur met 24 tot 30 graden aan de hoge kant.
Voor de rest rood gemaakt waar de motor wat zwaarder belast wordt, maar ook daarbij zien de waarden er wel mooi uit. Alles regelt keurig mee lijkt het wel.

Wat dat betreft lijkt mij een verstopte katalysator aannemelijker .. of dát zou je uit de lambda waardes moeten kunnen halen, maar dat oogt mij ook nog wel redelijk ?! :?:

owjah, wat FESExp_1110271756_ALFA 156 '02 1.8 TS 16V_File11.xls betreft, dat bij 99,9% (volgas) de snelheid wat terugloopt komt omdat het in de 5 heuvelopwaarts (aquaduct uit) was bij 153km/u .. die puf om te versnellen is er dan in elk geval niet!!
== >> www.alfa90.nl << ==

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

do okt 27, 2011 23:48

In ieder geval in de fase1, is de inlaatlucht-temperatuur gemonitored om de ontsteking later te zetten als de inlaatlucht warmer wordt, om pingelen te voorkomen. Ik ga er van uit dat ze in fase 2 en 3 dat ook doen. Deze wordt inderdaad in de LMM gemeten in fase2 en 3. In fase1 zit er nog een aparte sensor in het inlaatkanaal daar voor. Op zich is 24-30 graden niet heel ongewoon als je motor warm is en je in de bebouwde kom rijdt, maar het kan wel ietsje aan de hoge kant zijn.

Als ik je tabelletjes zo bekijk, ziet het er naar uit dat je mengverhouding voor je brandstof prima in orde is. Je lambda's meten voor en na de katalysator en er zit verschil in, na de kat is minder extreem in meetwaarden. Als je kat verstopt zit, zou in ieder geval het deel dat nog wel doorlaat wel werkzaam zijn. Zelfs zo werkzaam, dat je geen storing krijgt dat je kat te weinig werkt om emissie-eisen te halen. De meetwaarden die uit je MAF komen lijken ook redelijk overeen te stemmen met wat te verwachten is met de bijbehorende belasting en toerentallen. De correctiefactor voor je brandstof en aanverwante waardes (lambda sensor integrator) blijft ook redelijk stabiel.

Wat me opvalt, is dat ik relatief weinig ontstekingsvervroeging zie. bij halve of minder belasting en gemiddelde toerentallen, verwacht je dat je toch ruim boven de 30 graden voorontsteking zit en bij planken rond die toerentallen toch wel meer dan 25 graden, eerder in de buurt van de 30. Kan het zijn dat je pingelsensor roet in het eten gooit? Ik weet niet of dat met FES ook te loggen is, het zou me niets verbazen als ie dat kan. Misschien wat contra-intuitief, maar bij halve/lichte belasting en toerentallen rond de 3000 kan die sensor eerder pingelen herkennen dan bij nog hogere toerentallen, of bij plankgas. Dan zit er gewoonweg te veel "ruis" in het motorgeluid.

Weet je waar die >180 graden voorontsteking vandaan komt? Ik verwacht eigenljik dat dat een bugje in de software is, maar misschien dat daar een andere verklaring voor is?

Als deze auto op LPG loopt, zou hij zonder moeite veel "agressiever" qua timing moeten gaan staan. Er zit een zekere mate van aanpassen op slecht octaangetal in en die marge heeft ook de standaardECU al wel naar boven toe. Ik zou zelf eens gaan kijken of deze ontstekingsvervroeging niet wat te weinig is en wat daar dan eventueel de oorzaak van zal zijn. Als je een echt slechte vonk zou hebben, zou ik wel afwijkingen in de lambda verwachten, dus ik zou het zelf eerder zoeken in een klopsensor, of misschien de fase- of bdpsensor of iets dergelijks. Als je bij een vergelijkbare auto ook een keer een run kan doen (op benzine zou je ook vergelijkbare waarden moeten zien) kan je goed zien of er bepaalde dingen echt afwijken.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

vr okt 28, 2011 00:09

De laatste 2 metingen waren op benzine omdat mijn tank net leeg was :lol:

Bedankt voor je uitéénzetting. Ik kan het niet allemaal volgen maar wel een heel eind. Pingelen (knock sensor) kun je inderdaad meten met FES. Ik snap alleen niet waarom ik die niet terug zie in de vanmiddag gemaakte metingen. Ik had nog een paar eerder gemaakt die niet in het zip bestand zitten, maar daar staat hij er niet tussen terwijl ik juist ALLE variabelen had aangevinkt.

Die ontstekingvervroeging en die 180 graden heb ik ook met een scheef oog naar zitten kijken .. dus jij ook. Misschien kan ik morgen nog een specifiekere meting doen voor deze waardes.
En ik heb nog een andere LMM liggen, dus die kan ik dit weekend zo eens vervangen.

Wel een tekortkoming in FES ontdekt trouwens .. zodra je teveel variabelen selecteert gaat de interval steeds langer worden. Richting 20 samples per minuut .. dat is 1x per 3 seconden. Als je slechts een paar selecteert doet ie 150 samples per seconde! Da's heel wat beter.
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

za okt 29, 2011 23:42

Bij deze de resultaten van vrijdag.
http://www.alfa90.nl/overig/156/FiatECU ... taten2.zip

4 bestanden,

1. wegrijden met koude start
2. onderweg
3. op de snelweg en door aquaduct (dus teruglopende snelheid bij omhooggaan) <-- op zich misschien al vreemd!
4. in het dorp met airco aan <-- soms volgas en dan pas na vele seconden noemenswaardige versnelling

wat me dan opviel met rood gemarkeerd.

Hier de bijbehorende plaatjes .. (originelen in zip bijgevoegd)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
== >> www.alfa90.nl << ==

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

zo okt 30, 2011 09:31

FES is niet zozeer de schuld van het feit dat je niet alles kan meten, maar de beperkte capaciteit van de ECU en het communicatieprotocol tussen je ECU en de uitleescomputer. Meer dan 4 variabelen geeft problemen zoals niet uitlezen, lange intervals of disconnecten van de verbinding. Bij oudere ECUs is meer dan 1 tegelijk uitlezen vaak al te veel. 10 Jaar geleden ging je internetmodempje al 10 keer zo hard als de communicatie tussen je ECU en je laptop.

Ik zou eens kijken of je een meting kan doen met maar 4 variabelen, de hele fuel adaptation en dergelijke lijkt er goed uit te zien, dus die hoef je volgens mij niet meer mee te nemen. Load, toerental, ontstekingshoek en knock sensor lijkt me een interessante om te zien. Je kan zelf vast nog wel meer combinaties verzinnen die nuttige info combineren.

Wat ik mis en wat interessant kan zijn, is de temperatuur van de koelvloeistof. Als de ECU denkt dat de motor te heet is, zal hij hard gaan knijpen. Dat kan je gewoon een keertje bekijken en als het dan niet afwijkt, is het verder niet zo interessant meer. Als het wel afwijkt, weet je wat je moet fiksen, dus daar grafieken en tabellen van posten is ook wat overdreven.

Zitten er bijgeluiden in? Ik was gisteren met een 16V TS bezig die goed liep, maar vermogensgebrek had en niet in de toeren wilde. Hij was stil tot ie een kwartiertje draaide, daarna begon de echte ellende en kwam er steeds meer herrie uit en sloeg stationair af. Warme olie gaf een te lage oliedruk ga ik van uit (geen drukmeter in de auto), dus er is in het blok iets niet goed meer waarschijnlijk. Het zal haast niet zo zijn dat het bij jou het geval is, maar door een forum heen kan je dat alleen uitsluiten als je er naar vraagt.

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

zo okt 30, 2011 19:24

FES is niet zozeer de schuld van het feit dat je niet alles kan meten, maar de beperkte capaciteit van de ECU en het communicatieprotocol tussen je ECU en de uitleescomputer. Meer dan 4 variabelen geeft problemen zoals niet uitlezen, lange intervals of disconnecten van de verbinding. Bij oudere ECUs is meer dan 1 tegelijk uitlezen vaak al te veel. 10 Jaar geleden ging je internetmodempje al 10 keer zo hard als de communicatie tussen je ECU en je laptop.
klopt. Dat is ook zo.. neemt niet weg dat het wel verdomd jammer is, want dan zou je gewoon alles registreren en dan kun je achteraf gaan wegstrepen wat je niet nodig bent of wat goed is zodat je alleen de relevante data over houdt. Het scheelt heel veel tijd en heel veel ritjes. Najah ..
Ik zou eens kijken of je een meting kan doen met maar 4 variabelen, de hele fuel adaptation en dergelijke lijkt er goed uit te zien, dus die hoef je volgens mij niet meer mee te nemen. Load, toerental, ontstekingshoek en knock sensor lijkt me een interessante om te zien.

Die gegevens staan er in toch, of niet?
Je kan zelf vast nog wel meer combinaties verzinnen die nuttige info combineren.
Ik zou het onderhand niet meer weten moet ik eerlijk zeggen .. ik zou liever een waarde tegen komen die voor geen meter klopt, maar het lijkt allemaal wel redelijk.
Wat ik mis en wat interessant kan zijn, is de temperatuur van de koelvloeistof.
Met opzet omdat die keurig werkt. Hij loopt op tot 90 graden na het starten, dan opent de thermostaat en daalt de temperatuur tot 75 graden o.i.d. en dan loopt hij weer op, opent de thermostaat weer en dan koelt hij weer. Het gaat wat op en neer maar dat zag er normaal uit.
Zitten er bijgeluiden in? Ik was gisteren met een 16V TS bezig die goed liep, maar vermogensgebrek had en niet in de toeren wilde. Hij was stil tot ie een kwartiertje draaide, daarna begon de echte ellende en kwam er steeds meer herrie uit en sloeg stationair af. Warme olie gaf een te lage oliedruk ga ik van uit (geen drukmeter in de auto), dus er is in het blok iets niet goed meer waarschijnlijk. Het zal haast niet zo zijn dat het bij jou het geval is, maar door een forum heen kan je dat alleen uitsluiten als je er naar vraagt.
Zoals ik al zij loopt de motor als een zonnetje. Hij klinkt als een naaimachientje. De motor is 70k oud en komt bij OMC engines vandaan die hem uit Italië heeft laten komen, refurbished of wat dan ook. Het blok kon voor nieuw door.
== >> www.alfa90.nl << ==

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

zo okt 30, 2011 22:49

Als je een meting doet met alleen die 4 waardes, heb je kans dat je veel meer samples per seconde krijgt. Het kan ook maar zo dat je dan geen "rare" meetwaardes meer krijgt.

De koeling lijkt goed te werken dus en de sensor voor de temperatuur ook. Een mooi stille motor met weinig kilometers zal waarschijnlijk ook wel in orde zijn van binnen.

Er zijn een boel dingen uitgesloten, maar de pingelsensor en misschien de nokkenastiming zijn nog mogelijke dingen die bij mij niet duidelijk zijn. De pingelsensor kan je zelf wel wisselen, maar je moet hem officieel op moment aanhalen. Dat is niet voor niets, want de resonantie-frequentie van het ding (het is een soort microfoon) is nogal afhankelijk van hoe strak de bout waar hij mee aan het blok zit gespannen is. Zie het als een snaar die gestemd moet worden. De nokkenastiming kan je eigenlijk alleen controleren met een meetklok en de kalibers, dus ik ben bang dat je dat klusje moet uitbesteden als je die dingen zelf niet hebt. Er zijn misschien nog wel meer dingen die het kunnen zijn, of ik heb ergens een denkfoutje gemaakt waardoor deze het niet kunnen zijn, dus als er nog mensen suggesties hebben?

Gebruikersavatar
Alfa90_Buttje
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:53
Locatie: Friesland
Contacteer: Website

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 00:00

Kan iemand zeggen waar de pingelsensor ongeveer zit op een 16v TS blok?

Verder heb ik nog 1 stuk van een grafiek op de snelweg even uitvergroot ..

Afbeelding

Allereerst zie je bij een oplopend toerental een oplopende snelheid. Dat blijft ook zo, dus geen schakel moment van 4e naar 5e versnelling o.i.d. hij blijft in dezelfde versnelling. Tóch doet de inspuiting in mijn ogen heel erg gek door ineens weg te vallen bij 2. en dan weer op te klimmen, maar bij 3. vervolgens te stagneren..

Nog een wonder dat je vooruit komt :shock:
== >> www.alfa90.nl << ==

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Alfa 156 houdt in bij 4800 rpm

ma okt 31, 2011 22:16

Opzich niet zo raar, kijk eens naar de engine load. (oranje lijn)
De belasting wordt minder, dus is er minder energie nodig en spuit die minder in.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Terug naar “Algemene Technische vragen”