Ricambi Originali

Re: RE: Carterventilatie

di aug 16, 2005 20:04

Ik heb een filtertje op mn 33 zitten, voorlopig nog geen problemen mee. Ook nog geen vettige troep of dergelijke op het blok, het rookt alleen.
Met de 33 had ik er ook nooit last van, maar met de 155 wel. Heb dr zelfs nog een topic over gestart omdat ik dacht dat er ergens iets niet helemaal lekker zat :oops: (zaten echt dikke vetlagen in)

Groet, Ro

AlfettaQO
Member
Member
Berichten: 248
Lid geworden op: di mar 29, 2005 20:59

Re: RE: Carterventilatie

di aug 16, 2005 22:54

Maar, ik weet eigenlijk niet of ja APK-technisch gezien niet nat gaat met zo'n ding. Iemand?
Mijn Alfetta is sinds 1994 voorzien van zo'n slang die de onderkant van de auto van een extra beschermlaag voorziet :wink:. Maar serieus, sinds de invoering van de APK is er over die slang nooit een opmerking gemaakt.
geen stank in de auto dan ?
Nee, niets. Maar de oplossing van Giulia555 is :thumbs:

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Carterventilatie

wo aug 17, 2005 00:45

Verwachten jullie hier qua vermogen zo'n grote verbetering van, dat het waard is het milieu onnodig te verzieken door de carterdampen moedwillig naar buiten te sturen :cry:

Ver gezocht voor auto's die gewoon op de openbare weg worden ingezet?

Als jullie daar plezier aan hebben, laat je niet door mij weerhouden. Je hebt nu echter de kans om op heel eenvoudige wijze wat voor het milieu te doen: gewoon het slangetje laten zitten zoals het er destijds in Arese op is geduwd :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Ricambi Originali

RE: Carterventilatie

wo aug 17, 2005 08:01

Mij persoonlijk ging het er meer om dat ik niet elke keer het luchtfilter luchtmassameter en slangen vol prut heb zitten, voor de rest ben ik heel milieuvriendelijk :wink:

Groet, Ro

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Re: RE: Carterventilatie

wo aug 17, 2005 09:34

Verwachten jullie hier qua vermogen zo'n grote verbetering van, dat het waard is het milieu onnodig te verzieken door de carterdampen moedwillig naar buiten te sturen :cry:

Ver gezocht voor auto's die gewoon op de openbare weg worden ingezet?

Als jullie daar plezier aan hebben, laat je niet door mij weerhouden. Je hebt nu echter de kans om op heel eenvoudige wijze wat voor het milieu te doen: gewoon het slangetje laten zitten zoals het er destijds in Arese op is geduwd :wink:
Voor mij is het om meer vermogen te doen. Maar als ik de inhoud van het vatje schoontjes naar het recyclagepark doe dan zie ik eigenlijk niet in wat ik verkeerd doe. Ok ja, er zal wel een hoop verdampen van wat ik anders zal verbranden in de motor. Maar langs de andere kant zorgen die carterdampen voor een minder zuivere verbranding. En als je echt milieuvriendelijk wil zijn moet je niet in een oude Alfa rijden maar met een Toyota Prius :?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Giulia555

Re: RE: Carterventilatie

wo aug 17, 2005 10:32

[
Voor mij is het om meer vermogen te doen.
Nee dat gaat echt lekker opschieten..................0,5 PK erbij........

Enige reden om je carterventilatie om te leggen zoals ik toen heb gedaan is als je met open kelken gaat rijden en daardoor dus geen afvoer in je luchtfilter hebt.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Carterventilatie

wo aug 17, 2005 14:28

[
Voor mij is het om meer vermogen te doen.
Nee dat gaat echt lekker opschieten..................0,5 PK erbij........

Enige reden om je carterventilatie om te leggen zoals ik toen heb gedaan is als je met open kelken gaat rijden en daardoor dus geen afvoer in je luchtfilter hebt.
precies! In alle andere gevallen: volstrekt overbodig en uit oogpunt van authenticiteit niet fraai! [-(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: Carterventilatie

wo aug 17, 2005 14:34

Een halve pk is een halva pk. Alle winst is welkom. En daarbinnen zal het een stuk properder aan toegaan.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Carterventilatie

wo aug 17, 2005 23:15

Een halve pk is een halva pk. Alle winst is welkom. En daarbinnen zal het een stuk properder aan toegaan.
Voor je motor is het schoner, dat is zeker.
Maar die dampen gaan nu direct naar buiten, ook al vang je de prut op.
Een halve Pk (is dat echt de hele winst?) die heb je misschien al te pakken als je ontsteking, carburateurs en nokkenastiming en klepspeling perfect afstelt.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Andretti Molletti

RE: Carterventilatie

wo aug 17, 2005 23:22

@Psillen: elke 2 jaar een nieuwe auto, dat is goed voor het milieu!!!! ;)

Carterventilatie kun je in een vaatje doen uitkomen... een filtertje zorgt er alleen voor dat er geen zooi naar binnen gezogen wordt.. Beste is nog altijd de carterventilatie aan te sluiten op een onderdruk...dus inlaatspruitstuk.. zodoende heerst er onder de zuigers een onderdruk waardoor de zuigers makkelijker naar beneden gaan. Bij racemotoren is dat anders die hebben meestal wat meer blow-by en dus is het terugvoeren van carterdanpen niet een optie.. de carterdampen maken de klopvastheid van het mengsel minder en nemen natuurlijk plek in waar ook vers mengsel zou kunnen zitten=vermogen.

Ikzelf heb uit luiheid ook een vaatje op mijn Bert..
Mooiste oplossing is eigenlijk de kleppen van een luchtinductiesysteem van een ander merk auto afslopen en op de uitlaat van je Alfaatje lassen.. zodoende maak je gebruik van de onderdruk in je uitlaat... daar sluit je je carteventilatie op aan en voila ... je hebt onderdruk in je carter= vermogenswinst! en je hebt geen vervuiling meer van vers mengsel... Dit is echt de allerbeste manier!! En mooiste is dat je carterdampen in de uitlaat mee verbranden!

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Carterventilatie

wo aug 17, 2005 23:36

@Psillen: elke 2 jaar een nieuwe auto, dat is goed voor het milieu!!!! ;)
Maar héél slecht voor het vermogen :biggrin:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: Carterventilatie

do aug 18, 2005 07:37

Mooiste oplossing is eigenlijk de kleppen van een luchtinductiesysteem van een ander merk auto afslopen en op de uitlaat van je Alfaatje lassen..
Hmm... volgens mij hadden Peugeotjes (205) van midden jaren 80 zoiets. Kan me herinneren dat er bij mijn 205 die ik destijds had allerlei buisjes op de uitlaat aangesloten zaten.

Overigens heb ik op mijn Bert gewoon het standaard gebeuren zitten. Die paar extra Peekaas heb ik bij het gewone toeren niet nodig en op het circuit zal je m'n Bert niet zien.

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: Carterventilatie

do aug 18, 2005 09:52

mmm :-k Even naar de sloop voor zo'n luchtinductiesysteem :mrgreen:
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: Carterventilatie

do aug 18, 2005 12:29

@Dré: Enig idee welke auto's voorzien zijn van zo'n luchtinductiesysteem?

Als ik dat zo hoor is er toch meer winst uit te halen dan een halve pk?

Bij nader inzien heb ik toch zo mijn bedenkingen bij zo'n luchtinductiedinges. Als je de carterventilatie aansluit op onderdruk kunnen de zuigers weliswaar makkelijker naar beneden, maar dan hebben ze het toch ook moeilijker om naar boven te gaan? Of zie ik dat verkeerd?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

Re: RE: Carterventilatie

vr aug 19, 2005 21:37

als je die vaak moet leegmaken is je motor niet helemaal in orde
Dat klopt, overdruk heb je dan, motortje is dan niet fris meer.. :?
Yep, klopt. Mijn compressieveren zijn aardig op, dus als ik de olievuldop eraf haal bij mijn 33 kan ik met de wind hieruit mijn haar fohnen (op een halve meter afstand nog :cry: )

En ja, je motor gaat er behoorlijk van stinken.

Maar goed, eerst andere prio's voordat ik het gereviseerde blokje erin ga hangen..
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Terug naar “Algemene Technische vragen”