@Psillen: elke 2 jaar een nieuwe auto, dat is goed voor het milieu!!!!
Carterventilatie kun je in een vaatje doen uitkomen... een filtertje zorgt er alleen voor dat er geen zooi naar binnen gezogen wordt.. Beste is nog altijd de carterventilatie aan te sluiten op een onderdruk...dus inlaatspruitstuk.. zodoende heerst er onder de zuigers een onderdruk waardoor de zuigers makkelijker naar beneden gaan. Bij racemotoren is dat anders die hebben meestal wat meer blow-by en dus is het terugvoeren van carterdanpen niet een optie.. de carterdampen maken de klopvastheid van het mengsel minder en nemen natuurlijk plek in waar ook vers mengsel zou kunnen zitten=vermogen.
Ikzelf heb uit luiheid ook een vaatje op mijn Bert..
Mooiste oplossing is eigenlijk de kleppen van een luchtinductiesysteem van een ander merk auto afslopen en op de uitlaat van je Alfaatje lassen.. zodoende maak je gebruik van de onderdruk in je uitlaat... daar sluit je je carteventilatie op aan en voila ... je hebt onderdruk in je carter= vermogenswinst! en je hebt geen vervuiling meer van vers mengsel... Dit is echt de allerbeste manier!! En mooiste is dat je carterdampen in de uitlaat mee verbranden!