WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: distributieriem

za dec 05, 2009 07:15

Er was geen garantie op
ze lijken er in ieder geval zelf van op de hoogte dat de auto gekocht is zonder garantie... maar goed, kosten zullen hetzelfde zijn, zelfde motor en lay-out als in een 166 2.5.
Dat kan een aanname zijn, dat is het meestal zodra men teruggaat en de verkoper zegt "ja maar je hebt een auto zonder garantie gekocht". Zodra je iets koopt zonder "Bovag garantie" zit er nog steeds garantie op.

Hendrie

RE: distributieriem

ma dec 07, 2009 09:03

Zodra je iets koopt zonder "Bovag garantie" zit er nog steeds garantie op.

Hoezo, kan je me dat uitleggen :?: :?:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 07, 2009 10:48

Zodra je iets koopt zonder "Bovag garantie" zit er nog steeds garantie op.

Hoezo, kan je me dat uitleggen :?: :?:
"Bovag garantie" betekent alleen dat de Bovag de geleverde garantie aan voorwaarden laat voldoen en bij een geschil of faillisement de garantie van de verkoper overneemt.

Verder valt je aankoop gewoon onder consumentenrecht. Als jij een bepaalde auto werkend koopt zonder dat er wordt medegedeeld dat er bepaalde gebreken zijn, zijn eventuele gebreken die je niet redelijkerwijs kan verwachten, zogenaamde "verborgen gebreken" en heeft de verkoper die op te lossen. Jij koopt een auto die nog geen 5000 km en nog een jaar voordat je hem koopt een beurt heeft gehad. Je kan er dus van uitgaan dat de auto tenminste tot de volgende beurt gewoon blijft rijden. Alles wat niet redelijkerwijs mis kan zijn met die auto als je naar leeftijd, kilometerstand en prijs kijkt, valt daar onder. Een kale band had je kunnen zien, ook als leek, dus dat niet. Een deuk of een kras zijn ook duidelijk zichtbaar. Een uitgedroogde riem die overduidelijk door het niet goed uitvoeren van een afleverbeurt over het hoofd wordt gezien en binnen 100 km knapt kan jij als leek niet zien of iets aan doen. Dat is overduidelijk een verborgen gebrek en de verkoper is naar mijn mening dan ook volledig aansprakelijk voor het herstel van het defect en de vervolgschade.

Er zijn redenen waarom je eventueel garantie niet zou mogen verwachten:

- een ontzettend lage prijs; alle waar naar zijn geld.
- een gruwelijk hoge kilometerstand; een gemiddelde personenauto met meer dan 500.000 op de teller is economisch gewoon afgeschreven.
- duidelijk zichtbaar achterstallig onderhoud; iets wat er als een wrak uit ziet, zal ook onder de motorkap een wrak zijn.
- een expliciete clausule in het koopcontract waarin je de auto "als gezien" koopt en dus afziet van alle garantie.

Mocht je hier over twijfelen, neem kontakt op met je rechtsbijstandsverzekering, de consumentenbond (moet je wel hebben afgesloten of lid van zijn) of een bevriende jurist/advocaat. Uiteindelijk is dit een forum waar liefhebbers informatie met elkaar uitwisselen en geen officieel beedigd advocatenkantoor of een filiaal van de importeur van Alfa Romeo.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 03, 2012 09:48

Even een oud topic ophalen.

Mijn zwager belde mij gisteravond. Hij reed verleden week rustig op een (droge, gladde, schone) snelweg richting huis in zijn 166 2.5 opeens voelt hij een lichte schok en meteen stopt de motor.

De wagen staat bij de garage en de distributieriem blijkt te zijn gebroken.
De riem is verleden jaar vervangen bij 200.000 km en de km stand is nu 240.000. Dus de riem zit nog ruim binnen de marge van 3 jaar en 60.000 km.
Mijn zwager zegt nu tegen de garagehouder: " Ik heb mij aan de voorwaarden gehouden en kom juist bij jullie voor goed onderhoud".
De garagehouder reageert met: "Het kan van alles zijn geweest, misschien wel een steentje".

Ik zeg: "In Italië rijden duizenden Alfa's over wegen in heb binnenland vol met scherpe steentjes en daar vliegen de riemen ook niet om je hoofd".

Nu heb ik een aantal vragen.
-Wat zou de oorzaak kunnen zijn van vroegtijdig knappen van de riem (steentje, te weinig olie, vastlopen van de nokkenas)?
-Had mijn zwager iets beter kunnen doen om knappen van de riem te voorkomen?
- Mijn zwager ziet een verband tussen het (verleden week) vervangen van de aandrijfsnaar van de dynamo en het breken van zijn riem, kan dat?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma sep 03, 2012 09:56

Hebben ze alleen de riem vervangen of alles wat er bij hoort, de loop en spanrollen, lagers etc?
Kan een productiefout zijn, maar zeker ook een montagefout.

Als de garagehouder zich lastig opsteld, heeft je zwager hopelijk een rechtsbijstandverzekering?
Mooi moment om deze in te gaan schakelen.

Sterkte met de afwikkeling.
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma sep 03, 2012 10:30

Hoi Roy sneue materie zeg... :(

Wat al geopperd wordt; is alles meevervangen vorig jaar/40K km geleden? Ook spanner en looprollen? Zo ja is er mi sprake van een productie fout van de onderdelenleverancier of wel een montage fout (riem veel te strak of juist te slap> calibers gebruikt voor het uitklokken van de nokkenassen btw?)

Ik denk niet dat je zwager blaamt treft in deze, áls het onderhoud is gebeurd zoals voorgeschreven en compleet is uitgevoerd.

Het is inderdaad vreemd dat toevallig vorige week de multiriem is vervangen (ook weer de vraag waarom? Als deze mee is vervangen vorig jaar kan die nu bij +40K km niet al om zeep zijn> of er moet iets anders aan de hand zijn in t vooronder maar dat had de garage dan beter ff onderzocht ipv er klakkeloos een andere riem om te leggen...)

Anyway erg jammer dit, want dat blok zal er wel aan zijn; kleppen krom en zuigers geraakt, meest waarschijnlijk de drijfstanglagers ook een tik gehad hiervan... :cry:
Lichtpuntje; hij kan nu wel direct upgraden naar 3.0. 8)

Suc6 met de afwikkeling, grtz,fRank
ps een steentje tusen de riem lijkt me zeer onwaarschijnlijk, die riem zit volledig afgedekt met kappen als t goed is> ook bij de krukaspoelie.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 05, 2012 16:57

- Mijn zwager ziet een verband tussen het (verleden week) vervangen van de aandrijfsnaar van de dynamo en het breken van zijn riem, kan dat?
Het verband is er.
De snaar is niet recht gemonteerd en is gaan rafelen.
De rafels zijn meegenomen door de distributieriem en uiteindelijk is de distributieriem eraf getrokken.
De garage gaat een 2.5 ruilblok met 140.000 km inbouwen.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 05, 2012 17:13

Klinkt aannemelijk.

Mooi dat de garage 'schuld bekend' en het op gaat lossen. =D>

Grtz,fRank

frank75bj89
Junior Member
Junior Member

ma okt 08, 2012 14:13

hallo,

Garantie of niet, Bovag of niet..
in de kleine letters van garantie staat altijd!!

geen garantie op slijtage delen..

riemen
remmen
koppeling
olie`s
en dergelijke.

dus eigenlijk heb je nooit garantie, tenzij dat het aantoonbaar een fabrieks fout of montage fout is!!

succes, met je auto, ik vind dat de garage het netjes oplost.
We rijden nu in een alfa Gt 1.9 jtdm 2007

alfa verleden:
75 3.0 v6 `90
gtv 6 2.5 v6 `82
alfa 33 1.7 16v permanent 4 `92
gtv 2.0 v6 TB `96
alfa 147 1.9 jtd`02
alfa spider 2.4 jtdm 2007

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

ma okt 08, 2012 14:22

Blij dt dit netjes wordt opgelost!
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma okt 08, 2012 14:52

Nette en coulante oplossing denk ik :thumps:

Ik mocht vorige week met onze getemde leeuw voor de 120.000 km beurt en vroeg naar de riem.
Werd doodleuk verteld dat dit pas bij 240.000KM hoeft :shock:
Iets met betere kwaliteit laatste jaren en sterkere riemen etc....
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Algemene Technische vragen”