Om hier wat nuttigs aan toe te voegen, er wordt bij dit soort tests gekeken naar de drukopbouw per hoekverdraaiing van de krukas. Hoe stijler die curve, hoe groter de impact op vooral je big-end. De oliefilm in de big-end vangt de grootste klappen op. (Dit kan dan weer gecompenseerd worden met het tijdstip van inspuiting en ontsteking). LPG geeft op eenzelfde motor een andere curve dan benzine.De plof en de kracht van benzine is feller en anders dan die van LPG (LPi/G3) en daar zit dus krachtverschil.
Hoe je het ook brengt en beweert dat er geen vermogensverlies met LPG is: het zijn 2 verschillende ontbrandingen.
Men heeft namelijk testen gemaakt van deze krachten op de zuiger - op de piston - en op de krukas. Daar zijn wel degelijk verschillen gemeten op de kracht - de olie dient deze kracht op te vangen. (heb geprobeerd deze tests te vinden, helaas niet gelukt)
Dat brandstof in de olie de kwaliteit ervan beïnvloed - OK - dat zal zeker ook meespelen.
Svp geen discussietopic over dat je beter Benzine/Lpg kunt rijden - daar is hier al veel over geschreven.
Verder zijn er nog heel veel andere factoren, zoals dat een moderne motor rond de detonatiegrens werkt. Wat niet wil zeggen dat detonatie af en toe niet optreedt, maar in zo'n mate dat de bestuurder er niets van merkt. Bij LPG ligt deze grens dan weer een stuk hoger.