Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

di nov 24, 2009 10:51

De plof en de kracht van benzine is feller en anders dan die van LPG (LPi/G3) en daar zit dus krachtverschil.
Hoe je het ook brengt en beweert dat er geen vermogensverlies met LPG is: het zijn 2 verschillende ontbrandingen.

Men heeft namelijk testen gemaakt van deze krachten op de zuiger - op de piston - en op de krukas. Daar zijn wel degelijk verschillen gemeten op de kracht - de olie dient deze kracht op te vangen. (heb geprobeerd deze tests te vinden, helaas niet gelukt)

Dat brandstof in de olie de kwaliteit ervan beïnvloed - OK - dat zal zeker ook meespelen.

Svp geen discussietopic over dat je beter Benzine/Lpg kunt rijden - daar is hier al veel over geschreven.
Om hier wat nuttigs aan toe te voegen, er wordt bij dit soort tests gekeken naar de drukopbouw per hoekverdraaiing van de krukas. Hoe stijler die curve, hoe groter de impact op vooral je big-end. De oliefilm in de big-end vangt de grootste klappen op. (Dit kan dan weer gecompenseerd worden met het tijdstip van inspuiting en ontsteking). LPG geeft op eenzelfde motor een andere curve dan benzine.
Verder zijn er nog heel veel andere factoren, zoals dat een moderne motor rond de detonatiegrens werkt. Wat niet wil zeggen dat detonatie af en toe niet optreedt, maar in zo'n mate dat de bestuurder er niets van merkt. Bij LPG ligt deze grens dan weer een stuk hoger.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

di nov 24, 2009 12:28

Ik lees hier hele nuttige info, misschien is er een mogelijkheid dat iemand met verstand van zaken een stukje
schrijft voor het technische gedeelte van Kbtje over het LPG-verhaal en 16v motoren.
Er zijn toch zat leden die een 16v op LPG hebben als dagelijks vervoer.
Een beetje aandacht aldaar voor modernere tecniek kan helemaal geen kwaad voor een keertje. :lol:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

di nov 24, 2009 22:30

14,7, wat was daar ook alweer mee?
Stoichiometrie of stoechiometrie (uit het Grieks: stoicheion betekent element en metron betekent maat) is de verhouding waarin chemische verbindingen met elkaar reageren en de verhouding tussen de uitgangsstoffen en reactanten van een chemische reactie.

14,7 : 1= de ideale mengverhoding lucht : benzine om Spa rood uit de uitlaat te krijgen :lol:
Voor LPG is het 15,5:1, dit vanwege de hogere verbrandingswaarde van LPG per kilo
Hoger verbruik bij lpg in liters komt doordat de soortelijke massa lager is en een liter LPG dus minder kilo's brandstof bevat dan benzne.

Meest logische verklaring voor het er beter uitzien en langer meegaan, van een motor op lpg is naar mijn mening hierboven al besproken.
LPG-auto's rijden vaak lange stukken, dus worden minder belast door koude starts en de bijbehorende nog slechte smering, dan de benzine motoren, die diezelfde kilometers met veel korte stukjes maken.

(oh ja, ik zit op de HTS-Autotechniek, maar dat wil niet zeggen, dat ik de wijsheid in pacht heb, ik probeer alleen slimmer te worden....)

Andretti Molletti

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

wo nov 25, 2009 00:31

14,7, wat was daar ook alweer mee?
Stoichiometrie of stoechiometrie (uit het Grieks: stoicheion betekent element en metron betekent maat) is de verhouding waarin chemische verbindingen met elkaar reageren en de verhouding tussen de uitgangsstoffen en reactanten van een chemische reactie.

14,7 : 1= de ideale mengverhoding lucht : benzine om Spa rood uit de uitlaat te krijgen :lol:
Voor LPG is het 15,5:1, dit vanwege de hogere verbrandingswaarde van LPG per kilo
Hoger verbruik bij lpg in liters komt doordat de soortelijke massa lager is en een liter LPG dus minder kilo's brandstof bevat dan benzne.

Meest logische verklaring voor het er beter uitzien en langer meegaan, van een motor op lpg is naar mijn mening hierboven al besproken.
LPG-auto's rijden vaak lange stukken, dus worden minder belast door koude starts en de bijbehorende nog slechte smering, dan de benzine motoren, die diezelfde kilometers met veel korte stukjes maken.

(oh ja, ik zit op de HTS-Autotechniek, maar dat wil niet zeggen, dat ik de wijsheid in pacht heb, ik probeer alleen slimmer te worden....)
helemaal goed, voor LPG heb je ook geen Spa rood target, maar Spa blauw 8) :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

wo nov 25, 2009 01:33

Sourcy komt in de Bilt bij de weermannetjes gewoon uit de kraan, is dat geen fijn klimaat-neutraal target?

yana artc37
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 20:28
Locatie: Goeree

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

do dec 03, 2009 22:19

Ik heb nog wel een technische tip. Het lagerwerk van de 8V motoren is van veel betere kwaliteit.
Bij de 156 2ltr. motoren gaan de drijfstanglagers nog wel eens stuk. Als je ze vervangt door die van de 2ltr.8V gaan ze nooit meer stuk.
G3 gaat idd lang mee, had er hier een met bijna 400.000km , dit was een 155 18 16v . Olieverbruik nihil.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

do dec 03, 2009 22:30

Ik heb nog wel een technische tip. Het lagerwerk van de 8V motoren is van veel betere kwaliteit.
Bij de 156 2ltr. motoren gaan de drijfstanglagers nog wel eens stuk. Als je ze vervangt door die van de 2ltr.8V gaan ze nooit meer stuk.
G3 gaat idd lang mee, had er hier een met bijna 400.000km , dit was een 155 18 16v . Olieverbruik nihil.
Zijn die van dezelfde maat? Dat is dan wel een mooie modificatie. Aangezien de 8v en 16v compleet andere motoren zijn namelijk.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

do dec 03, 2009 23:43

Ik heb nog wel een technische tip. Het lagerwerk van de 8V motoren is van veel betere kwaliteit.
Bij de 156 2ltr. motoren gaan de drijfstanglagers nog wel eens stuk. Als je ze vervangt door die van de 2ltr.8V gaan ze nooit meer stuk.
G3 gaat idd lang mee, had er hier een met bijna 400.000km , dit was een 155 18 16v . Olieverbruik nihil.
Zijn die van dezelfde maat? Dat is dan wel een mooie modificatie. Aangezien de 8v en 16v compleet andere motoren zijn namelijk.
Dat wou ik net zeggen....... kan me haast niet voorstellen dat dat gelijk is.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr dec 04, 2009 06:12

Ik heb nog wel een technische tip. Het lagerwerk van de 8V motoren is van veel betere kwaliteit.
Bij de 156 2ltr. motoren gaan de drijfstanglagers nog wel eens stuk. Als je ze vervangt door die van de 2ltr.8V gaan ze nooit meer stuk.
G3 gaat idd lang mee, had er hier een met bijna 400.000km , dit was een 155 18 16v . Olieverbruik nihil.
Dit is sowieso alleen van toepassing voor de Ricambi lagers dan. Degene die zelf een blok moeten reviseren kunnen het vast zelf ook nazoeken of het past, maar het lijkt me puur toeval als dat gaat lukken.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr dec 04, 2009 11:06

Ik heb nog wel een technische tip. Het lagerwerk van de 8V motoren is van veel betere kwaliteit.
Bij de 156 2ltr. motoren gaan de drijfstanglagers nog wel eens stuk. Als je ze vervangt door die van de 2ltr.8V gaan ze nooit meer stuk.
G3 gaat idd lang mee, had er hier een met bijna 400.000km , dit was een 155 18 16v . Olieverbruik nihil.
Lijkt me niet te gaan werken, zit diameter verschil in!

8V:
Afbeelding

16V
Afbeelding


Er zal wel bedoeld zijn om lagers uit een eerste fase 16V (155) te plaatsen ipv fase 2 en of 3 (156).
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr dec 04, 2009 18:35

Er bestaat beter standaard materiaal....JTS - andere legering af fabriek omdat er meer PK krachten kwamen...
(maar dat is bij de sleutelaars al lang bekend)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

yana artc37
Junior Member
Junior Member
Berichten: 80
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 20:28
Locatie: Goeree

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr dec 04, 2009 21:28

Ik heb dit van een alfamonteur die al vele jaren tuned en reviseert voor de racerij. Hij zei dit speciefiek voor de 2ltr.
Voor de zekerheid zal ik het nog eens navragen.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr dec 04, 2009 22:46

Er bestaat beter standaard materiaal....JTS - andere legering af fabriek omdat er meer PK krachten kwamen...
(maar dat is bij de sleutelaars al lang bekend)
Dat is mooi.
Wil in het voorjaar bij mijn 16v een paar dingen preventief laten vervangen waaronder de lagers, dus dan moet er wel fatsoenlijk en beter spul in.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

vr dec 04, 2009 23:46

Hoi Tom,
Ik lees nu je vraag pas.
Ooit in een grijs verleden heb ik een: "Gasmotoren Onderhoud en inspectie" werkboek geschreven zowel Nederlandstalig als Engelstalig.
Daar is nu nog maar één Nederlandstalig exemplaar van in mijn bezit. Als je dat wil kan ik komen voorlezen uit eigen werk of anders kunnen we wat regelen met de kosten voor het Engelstalig exemplaar.
Vooral de verschillen tussen stationaire gasmotoren en dieselmotoren wordt daarin beschreven. Maar er staat voldoende basiskennis over gasmotoren in het algemeen in.

Op Ebay

Inmiddels heb ik zelf twee 2.0 16VTS motoren met lagerschade gehad en beide waren veroorzaakt door doldraaien van de aftapplug.
Bij het tappen van nieuw schroefdraad is de carterpan niet verwijderd (dus ook niet goed schoongemaakt). Kleine deeltjes aluminiumslijpsel zijn uiteindelijk in de lagers terecht gekomen.

Mijn eerste gedachte gaat niet naar het krachtenspel maar het vervuilen van de motorolie in combinatie met wellicht sneller verversen en dus sneller de aftapplug dol draaien.

Aanvulling:
Ik zoek even op of er verschil is tussen de snelheid van het verbrandingsfront tussen motoren op gas (lpg) en motoren op benzine. Het vlamfront verplaatst zich met de snelheid van het geluid: Wortel van k.R.t (kappa Cp/Cv (soortelijke warmten bij gelijke druk en gelijke volume), Gasconstante (afhankelijk van het gasmengsel, ander gebuik de algemene Gasconstante / Molaire massa), T temperatuur in Kelvin)
Ook heb ik Hoofdstuk 5 van het "oude" gasmotoren boek teruggevonden. Hier staat de algemene werking van een gasmotor in beschreven.
Je moet wel eerst SVGZ viewer installeren. Hiermee kun je door de pagina's lopen in/uitzoomen (rechtermuis en CTRL) en verplaatsen (ALT+ linkermuis).
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di dec 08, 2009 09:30, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: TS 16v motoren op G3 minder snel lagerschade?

za dec 05, 2009 01:50


Mijn eerste gedachte gaat niet naar het krachtenspel maar het vervuilen van de motorolie in combinatie met wellicht sneller verversen en dus sneller de aftapplug dol draaien.
Dit spreek 'de stelling' tegen!

Vaker (absoluut gezien) verversen en de ' daarbij horende' kapotte karterplug, lijkt me eerder iets voor de 'LPG motor', die draait immers (door de bank genomen) meer km's en wordt daarom vaker ververst!?!?!?!?!?

(als het volgens 'het boekje gaat', niet per km, maar wel absoluut!)
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Terug naar “Algemene Technische vragen”