kroehlur

RE: Octaan booster: zin of onzin ?

wo jun 29, 2005 09:21

Nord's hebben een aluminium blok en kop. De klepzittingen zijn dus ingeperst en kunnen dus niets anders dan gehard zijn.

Loodvrij tanken dus, maar ik gooi nooit 95 in mijn Bert.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jun 29, 2005 09:53

OK, dat is dan goed en slecht nieuws. Slecht is dat ik dus jaren voor niets loodvervanger getankt heb, goed is dat dat nu niet meer hoeft.
En zo'n uitspraak geloof ik inderdaad pas als hij ook onderbouwd is, bedankt Kroehbur (en jij ook bedankt voor de reactie Michel).

Maarja, we hadden het over octaanbooster.......
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

wo jun 29, 2005 16:09

Hey, Kroehlur...da's wel de meest beknopte en duidelijke verklaring die ik ooit al heb gelezen, leer ik ook weer iets bij! :thumbs:
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Octaan booster: zin of onzin ?

wo jun 29, 2005 18:51

zeker weten dat Andretti dat zei???????

als je met een snelle chip rond rijdt ontkom je niet aan Ron98 ivm o.a. meer voorontsteking.

dus hoe hoger het octaangetal hoe meer vermogen er uit de motor gehaald kan worden indien je de motor ook anders afstelt/aanpast......
:wink:

En idd...
De discussie is reeds eerder gevoerd.
Wel ron98 maar géén loodhoudende..................... :!: was het advies van Dre.

matra sports
Guru
Guru

wo jun 29, 2005 20:37

met sjip 98 als eerder gezegd i.v.m. ontsteken. anders ook 98 :biggrin: Bleifrei bitte.
hoeveel centjes ben je meer kwijt per jaar als je 98 ipv 95 drin doe ?

ik gooi d´r wel eens loodvervanger bij in de 12V, just for the smell en voort gevoel iets goeds te doen :wink:
en soms injectorreiniger.

niks wynns maar

Afbeelding

SPIDERVELOCE1750

do jun 30, 2005 12:32

:o Nu eens zonder gezever : Ik tank al een tijdje 98 maar enkel en alleen van Total excellium en met een merkbaar verschil.
de 1.8 TS loopt veel soepeler en met een relatief zwaar rechtervoetje verbruikte hij recent nét GEEN ZEVEN LITER. :lol:

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 02, 2007 22:28

even iets ophalen :wink:

was altijd een tegenstander van duurdere benzine's maar ondervind het nu. Mijn Berlina loopt toch beter op 98 of Vpower. Merkbaar verschil met 95, hangt die minder aan het gas.. :oops:
156

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 02, 2007 22:31

was altijd een tegenstander van duurdere benzine's maar ondervind het nu. Mijn Berlina loopt toch beter op 98 of Vpower. Merkbaar verschil met 95, hangt die minder aan het gas.. :oops:
Moet je eens voor de lol naar dld rijden en dáár vpower tanken, kijken wat er gebeurt :wink:
(kost daar ongeveer hetzelfde als 98 oktaan hier)
It's not easy, being green (kermit)

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 02, 2007 22:36

Moet je eens voor de lol naar dld rijden en dáár vpower tanken, kijken wat er gebeurt :wink:
(kost daar ongeveer hetzelfde als 98 oktaan hier)
bedankt!
156

Andretti Molletti

do mei 03, 2007 00:38

Idd ik heb wel 98 aangeraden voor oudere Nord motoren.
95 in een katalysator auto zoals een 164TS is ook prima, kat auto's zijn ontworpen op 95.
Alle aluminium cilinderkoppen hebben losse inserts voor de klepzittingen, maar of ze net zo goed zijn als die van Alfa is de vraag?
Alfa gebruikt al sinds den beginne een legering die goed bestand is tegen loodvrij. Lood in een Alfa is extra gewicht en dus zinloos ;)

Waarom loopt een auto beter op 98?
Voor de Nord geldt dat deze een hemispherische verbrandingsruimte heeft en een vreselijk lange tijd voor de verbranding nodig heeft. Voorontsteking is best heftig bij een Nord blok met enkele bougie.
Omdat het bijbehorende vlamfront een lang weg naar alle uithoeken van de verbrandingskamer moet afleggen etsaat er dus kans op detoneren. Detoneren is dan het spontaan ontsteken van mengsel wat in de uithoeken van de verbrandingskamer zit en door de drukgolf van het ontstoken mengsel bij de bougie ontstoken wordt, nog voordat het vlamfront daar is.
Om dit te voorkomen wil je dus een benzine die niet makkelijk spontaan ontbrandt, lees een hoog octane!
98 is een mustvoor de Nord, maar latere kat types hoeven dat niet meer. Omdat een hoger octaan brandstof minder misfires geeft zal deze in een motor met redelijk hoge compressie minder misfires geven en beter presteren, zowel op vermogen als verbruik al is het minimaal.

Octane booster...
Ik heb het veelvuldig gebruikt en heb het gevoel dat het ietsjes helpt in de vorm van koelere motor en beter oppakken, maar dat is gevoelsmatig en minimaal.. allemaal op het circuit getest.
Eigenlijk is het meer voor de gemoedsrust: niet wetende wat er aan de pomp te krijgen is...is 98 wel 98?? gooi ik in duurdere racemotren soms octane booster.
Nooit gemeten wat de werkelijk toename in octane is, maar ik verwacht er niet veel van!! Als je octane stijgt van 98 naar 99 mag je blij zijn.
Het is een soort gemoedsrust en extra verzekering voor je dure motor. (en wapening tegen slechte benzine ;) )
Touleen, een soort thinner uit de verf industrie biedt wat dat betreft een betere detonatie bescherming, maar is zeer agressief en niet zo simpel bij te mengen. (lost alles op :? )

Octane booster zou ik op de openbare weg waar de motor niet continue vollast draait niet gebruiken. Wel als je in Italie rijdt, heet en geen 98 voorhanden... dan is het weer een prettige gedachte het in de tank te hebben.

PS LPG heeft een octane afhankelijk van de mengverhouding butaan-propaan van max 102. Juist in de winter zit er veel propaan in en heeft het een hoger octaan...octaan getallen van boven de 105 zijn exoten.

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

do mei 03, 2007 11:35

excuses Dré als ik je verkeerd begrepen had, ik heb mijn reactie aangepast :wink:

bedankt voor de toelichting :wink:
156

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

do mei 03, 2007 11:47

Voor racemotoren kan je 102 Octaangetal (niet gehalte dus : Octaan is geen substantie die je toevoegt) krijgen : bvb. voor de 147challenge auto's 'n must . Bij 'n Octanebooster wil er geen enkele de garantie geven dat het daadwerkelijk het Octaangetal tot 102 (105 lijkt me extreem) verhoogt .
Onze tuner (ik ga de naam niet noemen) vergat ons te melden dat je met 102 Octaan moest rijden nadat ze ons blok van de 156 op 147 challenge spec. hadden gebracht ; gevolg 3 motorbreuken en van pure ellende hebben we de auto naar 2.5V6 met 6bak omgebouwd . 3 jaar verloren... en 2 jaar nadien bij toeval er op uit gekomen dat eigenlijk 102 Octaan nodig was geweest .
Eenmaal op bedrijfs temperatuur ging het zaakje pingelen met alle gevolgen vandien dus je motorafstemming moet in overeenkomst zijn met de gebruikte Benzine (Octaangetal dus) en omgekeerd uiteraard dus hoger Octaangetal (grotere klopweerstand tegen ontbranding) levert alleen wat op als de ontsteking/management daar op ingesteld is .

O ja zo'n litertje 102 Ron kost ca. € 5, dus 'n Octanebooster zou hetzelfde doen voor veel minder geld... :?:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Rees-Cees

do mei 03, 2007 11:50

Octane booster...
Ik heb het veelvuldig gebruikt en heb het gevoel dat het ietsjes helpt in de vorm van koelere motor en beter oppakken, maar dat is gevoelsmatig en minimaal.. allemaal op het circuit getest.
Eigenlijk is het meer voor de gemoedsrust: niet wetende wat er aan de pomp te krijgen is...is 98 wel 98?? gooi ik in duurdere racemotren soms octane booster.
Nooit gemeten wat de werkelijk toename in octane is, maar ik verwacht er niet veel van!! Als je octane stijgt van 98 naar 99 mag je blij zijn.
Het is een soort gemoedsrust en extra verzekering voor je dure motor. (en wapening tegen slechte benzine ;) )
Touleen, een soort thinner uit de verf industrie biedt wat dat betreft een betere detonatie bescherming, maar is zeer agressief en niet zo simpel bij te mengen. (lost alles op :? )
Dat is ook de reden dat ik het altijd in de racemotor gooide: gemoedsrust.

Tolueen daar krijg je kanker van, pas maar op of je valt neer naast je auto als je uit wilt stappen. Maar je perst wel bijna 300 PKaas uit een 2 liter 16v net als ome Bob en ome Harmen (ga nooit achter zo'n ding staan als de motor nog draaid :blue_cool: )

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 03, 2007 11:51

V-power in duitsland was ron102 (weet niet of dat nu nog zo is)
en in ik dacht zwitserland heeft total "total-rally" met nog hoger ron... (of een andere aanbieder, weet wel dat er toen bij stond dat de hoegre ron was omdat op hogere plaatsen de lucht ijler is dan lage gebieden)

eigen ervaring is met mijn 33 met squadra chip zonder emissie blokje dat hij echt wel beter liep op ron102
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 03, 2007 12:14

V-power in duitsland was ron102
100: kijk maar :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Terug naar “Algemene Technische vragen”