Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

Re: RE: Newbie alfa 155ts 1.7 motor schoonmaken

zo jul 26, 2009 10:33

Probeer dit eens.

61110 Motor Olie Super Stop Lek, 236ml 1 € 27,95

http://www.xado.nl

Volgens hun het nieuwe wondermiddel.

Mvg,

Danny
Weer een nieuw wondermiddel. Zonder een discussie te willen starten, maar olieverbuik komt meestal door normale mechanise slijtage en is niet met middeltjes op te lossen. Wat wel kan is dat keerringen en andere rubbers wat uitdrogen en te klein worden om goed af te dichten. Hiervoor zijn prima motorolieën te koop die dit effect tegen gaan. Die bevatten ook de middelen om een lichte loop te krijgenen zijn een stuk goedkoper.

Als je wat zou willen neem dan eens een olie geschikt voor auto's met hoge kilometerstanden zoals Valvoline MaxLife. Zonder reclame te willen maken, maar daar heb ik zelf redelijke ervaring mee.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

axel

zo jul 26, 2009 15:20

Leuk om te zien dat je erg bezorgd bent om een 155. Dat is volgens mij wel redelijk uniek. Ik heb er zelf ook een gehad en dat was de laatste waar nog een beetje de Nord-sound uitkwam.

De motor die je hebt wil nog wel eens de neiging hebben om een liter olie per 1000 km te (ge)verbruiken.
De lekkage die ik zie zou kunnen komen van 3 dingen:

- de olievuldop, ik zie daar een streepje lopen,
- de halfronde pakking bij de nokkenas,
- de o-ringen die tussen kop en blok zitten.

Succes ermee.

Rob
Ach, wie het kleine niet eert.... ;)
Deze auto heb ik al een tijd en ik sta verbaasd hoe lekker en goed hij blijft rijden voor zijn leeftijd, vandaar dat ik er de laatste tijd een beetje meer aandacht aan schenk.
Ik heb sinds de laatste beurt geen olie meer bijgevuld, dat was net voor de poetsbeurt. Het olie peil staat ook nog net onder de max. Ik heb vandaag de rest gedaan met D2 en toch weer hogedruk maar ik kom lang niet overal bij zonder brug of iets. Wel zag ik rechtsonder toen ik ietwat onder de auto kroop wat nattere olie rommel zitten. Ik heb deze voor zover mogelijk geprobeerd om te verwijderen. Ik denk dat het wel meevalt en de rommel die ik verwijderd heb de rommel van een jaar of 10 is, ik kijk volgende week weer eens of ik het nog steeds op de dezelfde plek zie al vermoed ik nu meer wat al een paar keer is gezegd dat het inderdaad een keerring betreft.
Het schoonmaken en kijken hoe e.e.a. werkt vind ik interessant; al doende leert men (hoop ik ;)

axel

zo jul 26, 2009 15:27

Je benzinemeter kan je misschien zelf wel doen, maar het is wel even prutsen om er goed bij te komen. Je moet in de kofferbak een dekseltje losschroeven en daar kan je eigenlijk alleen goed bij als je ook de achterbank er even uit haalt. Daarna moet je de dop losschroeven, dat kan eigenlijk alleen goed met het speciaalgereedschap wat er voor gemaakt is. Alternatief is een blokje hout als drevel gebruiken en daar met een hamer op rammen. Niet de meest subtiele methode en je kan als je uitschiet de aansluitingen bovenop de tank stuk maken. Ik zou als ik jou was voorlopig op de dagteller rijden en een reservetankje vol met benzine (dus geen lege) bij je hebben.
Oke. ik rij al een tijdje zo en ik dacht als het een klusje van niks is (wat ik op een dag kan doen) vooruit maar dit is teveel van het goede denk ik. Om nu dingen los te moeten meppen... mij kennende maak ik het daar alleen maar erger mee ;)

Dank

axel

RE: Newbie alfa 155ts 1.7 motor schoonmaken

vr aug 07, 2009 02:22

Hallo allemaal,

Ik zie dat de olie lekt bij de vuldop en dan omlaag loopt wat de rommel veroorzaakt, ik draai dat ding altijd zo vast ik kan met de hand dus ik denk dat ik eens moet kijken op de sloop of ik een andere kan vinden (en meteen een dop voor mijn ruitenwisvloeistof, daar heb ik momenteel de dop van een fles vulmiddel op zitten zo half om half ;).

Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips, het heeft me goed op weg geholpen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr aug 07, 2009 06:56

Hallo allemaal,

Ik zie dat de olie lekt bij de vuldop en dan omlaag loopt wat de rommel veroorzaakt, ik draai dat ding altijd zo vast ik kan met de hand dus ik denk dat ik eens moet kijken op de sloop of ik een andere kan vinden (en meteen een dop voor mijn ruitenwisvloeistof, daar heb ik momenteel de dop van een fles vulmiddel op zitten zo half om half ;).

Nogmaals bedankt voor alle reacties en tips, het heeft me goed op weg geholpen.
Als de dop niet gebarsten is, kan je de klemveren wat strakker aanduwen. Ook heeft het zin om het vuil in de binnenkant van de dop er eens goed uit te halen. Remmenreiniger er in spuiten en dan met de compressor even uitblazen. Pas op, veiligheidsbril op zetten, het komt je om de oren zetten. Die ruitensproeierdop is altijd weg/rot/stuk, dus ik wens je veel succes met een originele vinden op de sloop.

axel

vr aug 07, 2009 09:35

Ik heb hem gisteren helemaal schoongemaakt maar de klemveren ben ik nog niet aangekomen, dankjewel voor de tip ik ga straks eens kijken.

axel

wo aug 26, 2009 16:56

Hoi,
Daar ben ik weer... qua motor en lekken kan ik niks meer vinden nu. Auto is inmiddels ook weer goedgekeurd. Ik heb gisteren tot net over het max streepje olie bijgevuld (400ml waarvan denk ik 100ml over de max) en heb me vanochtend moeten haasten, beetje snel gereden dus. (+/- 4500 - 5000rpm continu) Na 50km heeft de auto 6 uur stilgestaan en toen ik weer instapte zag ik op de vloer _in_ de auto nattigheid. Toen ik mijn mat omhoog haalde zat dat hele rubber stukje daaronder flink onder de olie. Ik kan pas morgen middag (misschien) of overmorgen verder kijken maar ik vraag me af hoe daar olie terecht kan komen. Iemand een idee? Het lijkt niet van de pedalen af te komen en onder de auto is het ook droog.

axel

wo aug 26, 2009 17:19

als toevoeging; mijn oliepeilstok geeft een ietwat 'wazig' beeld van de werkelijkheid, ik zie daar altijd streepjes olie op zitten tot over de max wat het aflezen moeilijk maakt. Ik kan er afgelopen keer denk ik misschien wel wat meer dan 100ml over de max zijn gegaan. Ik ben al eens met een doekje dat peilkanaal ingegaan maar dat lost het niet op; na rijden kan ik pas na zeg ongeveer 2 dagen stil laten staan fatsoenlijk aflezen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 26, 2009 17:25

Die vettigheid die je voelt is geen olie maar koelvloeistof. Ik geef je 99% kans dat de kachelkraan is gaan lekken. De andere 1% is een lekke slang of kachelradiateur. Het is een bekend punt bij de 155, kachelkranen zijn nog gewoon nieuw te koop. Je kan er bij door de linkerkant van je middenconsole weg te halen. Eerst je koelvloeistof aftappen (onderste slang radiateur aan de voorkant van de auto los en een grote opvangbak er onder) anders loopt je hele voetenruimte vol.

axel

wo aug 26, 2009 17:32

Erg bedankt voor je snelle antwoord, ik maakte me al zorgen om lange afstanden te gaan rijden.. lijkt me niet goed als er koelvloeistof lekt. Ik ga zo snel mogelijk kijken om te kijken en maken.
Dank! :D

axel

do aug 27, 2009 13:35

Ik heb de console links losgehaald nadat ik een kilometer of 10 had gereden vanochtend maar afgezien van de sporen van gisteren was er nu niks te zien. Om daar goed bij te kunnen moet ik echter de hele console zowat loshalen... ik heb daarom voor nu even een flesje vulmiddel erin gedaan (krijg ik vast voor op mijn oren hier) en koelvloeistof bijgevuld. Daarna heb ik met de verwarming aan (pffft!) ongeveer 40km gereden waarbij ik af en toe flink wat toeren heb gemaakt en het is nog steeds droog.

Ik denk dat ik het zo even in de gaten hou of is dat een slecht idee?

Erg bedankt voor de tip overigens, ik had het daar zelf nooit gevonden denk ik.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 27, 2009 18:36

Vulmiddel? Bedoel je iets tegen lekken zoals bars leaks of zo? Ik zou het voorlopig in de gaten houden, de kans dat het weer gaat lekken is vrij groot en je wilt niet zonder KVS komen te staan. Neem in ieder geval een tankje mee in de kofferbak, dan kan je met wat geluk nog thuiskomen als je onderweg ineens weer lekkage krijgt.

axel

vr aug 28, 2009 13:55

ja, zo'n flesje radiateur lek. Ik haal dadelijk inderdaad wat voor het geval dat en ga eens kijken of ik wat tijd in kan plannen om het netjes te maken.

axel

ma aug 31, 2009 20:39

Ik hou niet zo van 'pleisters' en ik wil het graag alsnog een keer netjes zelf maken, probleem is alleen dat ik de auto vrij veel nodig heb. Mag ik gaan rijden als ik de console eruit gehaald heb dat iemand weet? (in het ergste geval zonder meters maar ik denk dat dat bovenste deel wel kan blijven zitten) Ik zie meneer agent al haastig z'n bonnenboekje tevoorschijn toveren.. ;)

axel

zo nov 14, 2010 14:12

je blijft wel lekker bezig met een auto :)
Vandaag rij ik de hoek om en merk ik dat mijn koppeling 'omlaag is gevallen', druk weg. Ik ben toen maar weer terug gereden en heb inmiddels het euvel gevonden. De hulpkoppelingscilinder is stuk, als ik met mijn vinger onder de rubberen rand voel is het zeiknat van de remvloeistof. Gisteren nog op de brug gestaan om de uitlaat te controleren.. ik vroeg me al af waar die rommel vandaan kwam.. had ik toen maar beter gekeken :(

Maar goed, met dank aan dit forum denk ik dat morgen bij de garage vraag of ik dat zelf goed mag sleutelen.. accu los, leidingen los, nieuwe erin, onluchten is wat ik moet doen als ik het goed opgezocht heb. Zelf weinig spulletjes (geen remleidingsleutel, ontluchter) helaas. Dank jullie wel voor het inleiden in de techniek, ik begin het steeds leuker te vinden dat ik zelf kan uitvogelen en hopelijk fatsoenlijk repareren.

Terug naar “Algemene Technische vragen”