Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

wo jul 08, 2009 23:33

Nu ik goed kijk op de tweede foto zie ik inderdaad dat de vacuum actuator een klep die onder het spruitstuk zit bedient. Van t weekend maar eens kijken of deze vast zit of zit te klapperen. Ga in ieder geval de actuator wel weer plaatsen, dus wie heeft hem voor mij in de aanbieding? Liefst met de bijbehorende slangetjes enzo natuurlijk...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

za jul 11, 2009 21:48

En gevonden. Maar nu ook gemerkt dat de arm van de klep die de actuator bedient is ook foetsie. Daarom maar ook een deel van het spruitstuk meegenomen om die arm over te zetten. Die zit alleen met een hele grote veer erop. Dus wat is wijsheid? Spruitstuk overzetten of het armpje? De ruimte om die arm erop te zetten is idioot klein, maar spuitstuk is er ook niet 1 2 3 af...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

di jul 14, 2009 22:34

Spruitstuk is nog niet vervangen en de actuator is ook nog niet geplaatst, maar nu gaat ook af en toe, als de motor koud is en weinig toeren draait, het injectielampje branden. Kan dit met het bovenstaande te maken hebben of moet ik dat weer heel ergens anders zoeken?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Inhouden 156 2.0

wo jul 15, 2009 06:30

Dat is het makkelijkst vast te stellen door de foutcodes uit te lezen. lampje wordt aangestuurd door een foutcode.
Maar, vervang eerst de actuator en kijk dan pas verder. Waarschijnlijk los je al je problemen op.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Inhouden 156 2.0

wo jul 15, 2009 08:00

Het kan met van alles te maken hebben, ook met het bovenstaande. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat er toch ook iets anders nog niet in orde is. Fiks zo snel mogelijk je spruitstuk en ga dan uitlezen. Omdat sommige foutcodes meerdere oorzaken kunnen hebben, is het verstandig om alles waarvan je al weet dat het niet in orde is eerst te fiksen. Als er dan nog foutcodes blijven, heb je die oorzaken al vast uitgesloten.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

za jul 18, 2009 21:03

Vandaag weer bij de garage geweest en weer een nieuwe foutmelding, referentie sensor cylinder 1. Dat is de fase sensor. Leuke van het verhaal is dat voor vervanging van dit ding (a 150e) de hele distributie eraf moet. En als je dan toch bezig bent gelijk maar nieuwe riem, nokkenasversteller en ga zo maar door. En dan moet ook het spruitstuk nog worden vervangen... Al met al iets van 1000 e aan kosten (incl. uren). Dit wordt me te duur... Dus ik ga mijn leasebudget maar aanspreken en lekker voor een nieuwe. Iemand interesse in een 156 madeno (leer, airco etc) met maar 137 k op de klok?
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 20, 2009 22:02

En dan ineens loopt ie goed... Ik heb sterk het vermoeden dat het gewoon een slechte stekkerverbinding ergens is...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 423
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

RE: Inhouden 156 2.0

ma jul 20, 2009 22:14

Bij mijn 33 waren het kleine scheurtjes in de vacuumslangen, die voor vreemd gedrag zorgen (inhouden, variable toerental, zelfs af en toe afslaan, soms ook niks aan de hand).
Nu benzineslangen erop gezet (6 stuks bij 33). Eentje was zeer poreus, ps na 150.000 km, dus 137.000 komt in de buurt (thermische veroudering van het rubber). Natuurlijk is een 156 geen 33, dus meer een tip ban het zou kunnen............!
33 16V QV, 1990

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Inhouden 156 2.0

di jul 21, 2009 07:42

En dan ineens loopt ie goed... Ik heb sterk het vermoeden dat het gewoon een slechte stekkerverbinding ergens is...
Dat lijkt me wel he?

Ik zou alle stekkers eens los maken en met contactspray schoonmaken. Alles netjes vast zetten en kijken of ie braaf is.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

vr aug 07, 2009 10:32

Ga van t weekend weer eens even kijken. Maar weet iemand hoe de draad van de fasesensor loopt? Kan m niet vinden namelijk, maar ergens moet er toch een stekker oid zitten. Andere heb ik allemaal nagelopen, tot zover zonder resultaat...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

RE: Inhouden 156 2.0

vr sep 17, 2010 23:42

Even een update van dit probleem, misschien heeft iemand er ooit wat aan.

Auto is inmiddels verkocht. Had m elke dag nodig voor werk en kon het niet hebben dat ie niet of moeilijk startte. Wegens geen grote geldbedragen paraat heb ik de leasetoelage van mijn werk aangesproken en heb ik een Golf 6 tsi geleasd. (Mito te klein, 147 te oud en de Giulietta was er nog lang niet).

De koper heeft de auto gesloopt en de motor aan een hobbyist verkocht. Die ontdekte dat de krukaspoelie speling had op de spie. Dit verklaart een heleboel, de timing lag er natuurlijk compleet af. Nog een geluk dat de distributieriem er niet compleet is afgelopen.... Motortje loopt nu weer top.... Wrang is wel dat de distributie sowieso aan de beurt was maar dat ik er geen zin in had om geld in de auto te steken voordat de start en stotterproblemen waren opgelost.

Zo zie je maar weer. De ecu gaf allerlei foutmeldingen (LMM, noem het allemaal maar op) maar het bleek iets puur mechanisch.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Terug naar “Algemene Technische vragen”