Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

do mei 29, 2008 13:14

Gisteren nog even de remmen van de Berlina (1 van de auto's waarbij deze fading zich dus voordoet) los getrokken. (Zie ook: Progetto Grande Dame)

Realiseerde me toen pas dat het intussen 12 jaar en ergens tussen de 80.000 en 100.000 KM geleden is dat ik dit onderstel gereviseerd heb (zijn intussen wel weer een aantal kogels en rubbers vervangen voor de APK) maar ook de remmen zitten er dus zo lang al op...

Heb destijds de HRC, schijven en blokken vervangen door nieuwe en de klauwen van nieuwe seals voorzien maar die voldoen dus nog steeds... Grof ingeschat zijn de blokken nog niet half op...

Voor zitten er vrij standaard Ferodo's in, achter kon ik het niet meer lezen...

Ook de schijven hebben geen rand aan de buitenkant die duidt op overmatige slijtage...

Uiteraard zijn niet alle KM's in het tempo gereden dat ik aan het begin van dit topic schetste maar ben toch meestal wel redelijk "vlot" onderweg.

Bizar? Of normaal?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Nog een keer remmen... fading! - 105 -

do mei 29, 2008 16:55

Bizar? Of normaal?
Zaagmans kennende...............Bizar natuurlijk!............... :lol:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 29, 2008 17:02

Bizar? Of normaal?
Zaagmans kennende...............Bizar natuurlijk!............... :lol:
En bedankt he? :twisted: :twisted: :twisted:

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jun 01, 2008 23:08

Enne Goodridge slangen, niet vergeten!
Dus 5.1
Goodridge,
Ferodo DS2500 of SBS of Hawk. Al het andere is niks.
Hitteschild bouwen, met doek bekleed.
Zo doen we dat op de rallyauto's, en dat leverde oa een 4e plaats op bij de Tour Auto dit jaar, met een Giulia. Eerste drie plaatsen Porsche, 904, 911 2.7RS en erachter de 250GTO's, Stratossen, 275GTB/4C en you name it.... 5 daagse rally, met etappes ook op Dijon, Magny Cours, etc...
En geen klachten over het remsysteem....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Andretti Molletti

zo jun 01, 2008 23:38

Ferodo DS2500 of SBS of Hawk. Al het andere is niks.
Pagid is best goed spul hoor, en Carbon Lorraine hoor ik ook veel goeds over ...

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 01, 2008 23:47

Wat maken de Goodridge slangen precies voor verschil in deze? Weet alleen van het "minder uitzetten".

Het isoleren moet inderdaad wel te doen zijn zo... vanaf HRC alles onder de kap? Of alle leidingen?

Ennuh... is die slijtage (of liever gebrek aan slijtage) normaal of abnormaal weinig?

Wat doen de andere blokken precies in deze?

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 02, 2008 21:31

eerlijk gezegd, Carbone Lorraine geen ervaring mee.
Pagid: gevoelloos, en vreet schijven.

Goodridge:
Jack, je hebt een 'harder' pedaal, nooit meer te vervangen slangen, en het is de combinatie van alles waarmee je een optimaal resultaat bereikt.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 03, 2008 10:31

'Het is al opgemerkt door Thomfr en het lijkt mij verstandig om de rubbers rond de zuigers te vernieuwen. Als het rubber is vergaan, krijg je roestvorming om de kraag van de zuiger. Als de boel echt warm wordt na drie ronden Z'voort krijgen de zuigers nog meer moeite om terug in de cilinder te komen waardoor remblokken de warmte niet af kunnen geven.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 03, 2008 12:27

De staat van onderhoud van de remmen is (meestal) wel goed te noemen en ik bezuinig niet op nieuwe delen.

De eerste keer dat ik dit verschijnsel mocht meemaken was ongeveer 6 maanden nadat alles, maar dan ook echt alles, in het remsysteem van de Berlina vernieuwd was... ook de seals in de klauwen.

Daalde Gaviapas (2621 meter en grotendeels 16%) in redelijk vlot tempo af en op 3/4 van de afdaling was de remdruk dusdanig ver weg dat zelfs een normaal tempo niet te rijden was... (zeven keer pompen en dan bouwde er langzaam wat druk op...) Onderaan de pas laten uitrollen richting een parkeerplaatje en daar een half uurtje laten afkoelen. Kreeg helaas de rook die van de remmen kwam niet mooi op de foto... Ze heeft zeker een minuut of 5 staan roken en ik stond al met een blusser klaar... Die pas is voor een groot gedeelte maar 3 meter breed met amper uitwijkmogelijkheden dus ECHT blij was ik niet...

Ik zie het echt als een warmteprobleem dus ga eerst aan het isoleren hoewel ik betwijfel of ik binnenkort in een dergelijk tempo hetzij een circuit zal berijden, hetzij een bergpas zal afdalen met de Berlina.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 03, 2008 13:10

Het is wellicht overbodige info maar schade aan de cups is mogelijk wanneer het pedaal verder wordt ingedrukt dan in de normale werk-(rem)-stand. Bestaan er nog Alfisti die niet op het circuit sturen?
Ik weet niet hoe je tekeer gaat maar bij goed gebruik heb je na drie ronden Z'voort niet problemen met verglaasde blokken.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 03, 2008 18:00

Ik deel de ervaring wel, dat een stevig genomen afdaling veel zwaarder voor je remmen is, dan een tiental rondjes hobbymatig rijden op Zandvoort o.i.d. (als ik het zo mag samenvatten)
Heb op circuits nooit problemen met de remmen van mijn Alfa's gehad, maar ben dan ook geen coureur.
Pedal to de metal, maar dan van het middelste pedaal heb ik wel meegemaakt in de eifel. :oops:
=>spatplaten weg scheelt al veel.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 04, 2008 00:11

Niet compleet meegelezen maar nog niks gezien over brembo tangen? Al veel over gezegd, en terecht...... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo jun 04, 2008 13:11

Als je 2ltr Ate tangen hebt, en die heeft een berlina 1750, dan heb je geen brembo tangen nodig. Die passen trouwens ook niet op het fusee van een 1750 berlina.
Berg af is geventileerde schijven natuurlijk wel een voordeel maar of het ook een voorwaarde is betwijfel ik. Gewichtvoordeel van de brembo's word te niet gedaan door de geventileerde schijven. En gewichtvoordeel is voor een straatauto toch niet echt van toepassing.

Gr,
DJ

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 04, 2008 16:29

Pagid: gevoelloos, en vreet schijven.
niet mee eens (uit ervaring..blauwe overigens) Vele jaren met de Alfetta GTV gereden, 1 setje blokken per seizoen, de schijven (Tarox) hebben er meerdere jaren op gezeten is ie mee verkocht maar waren toen wel op, maar naar mijn idee begon de echte slijtage pas met de montage van Hawk...). Ook meerdere 105`s met pagid blauw gereden, ging niet alleen voor mijn idee maar ook voor de eigenaren (zonder uitzondering snelle rijders) goed.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Algemene Technische vragen”